قائم مقام جمعیت رهپویان با اشاره به تحریم دو شرکت عربی به واسطه کمک به وارد شدن چند هواپیمای دست دوم به ایران گفت: این‌ موارد دلالت بر این دارد که مذاکرات متأسفانه فعلاً در مسیر یک انتفاع دو جانبه نیست.

آمریکایی‌ها با تشدید برخوردهای تحریمی به دنبال ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی هستند/مذاکرات فعلاً در مسیر یک انتفاع دو جانبه نیست
 
  •  

پرویز سروری، قائم مقام جمعیت رهپویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره تحریم دو شرکت عربی توسط آمریکا به اتهام کمک در خرید هواپیماهای مسافری دست دوم توسط ایران، بیان داشت: اساساً آنها به دنبال رسیدن به یک نتیجه دو جانبه نیستند که به تعبیر امروز مسئله بُرد-بُرد را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: اقداماتی که امروز آمریکایی‌ها در تشدید برخوردهای تحریمی نسبت به جمهوری اسلامی نشان می‌دهند دلالت بر این دارد که آنها به دنبال ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی هستند.

سروری ادامه داد: این‌ موارد دلالت بر این دارد که مذاکرات متأسفانه فعلاً در مسیر یک انتفاع دو جانبه نیست یعنی آمریکایی‌ها فرآیندی را طی می‌کنند که در آن فرآیند صرفاً جمهوری اسلامی باشد که پرداخت می‌کند و آنها دریافت کننده باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی باید این اقدامات آمریکا را به شدت منفی تلقی کند به نوعی که مذاکره‌کنندگان این موضوعات در جهت تضعیف مذاکرات و عدم رسیدن به یک نتیجه روشن در اتاق مذاکرات آن را مطرح و تذکرات جدی داده شود.

قائم مقام جمعیت رهپویان گفت: معتقدم فرصت مناسبی برای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی فراهم آمده است که دنیا را متقاعد کند که آن چیزی که تا دیروز آمریکایی‌ها عنوان می‌کردند که مذاکرات می‌تواند حلقه مفقوده‌ای باشد که حلقه‌های دیگر را به رسیدن به نتیجه وصل کند، اتفاقاً امروز مذاکرات نه تنها نقطه وصل نبوده بلکه نقطه فسخی است به همین دلیل تصور می‌کنم که این اقدامات دارد به طرف تضعیف نگاه به مذاکره منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: در داخل نگاهی که بعضاً بین بعضی از مردم  به صورت خوش‌بینانه نسبت به این مذاکرات بود، رفته‌رفته دارد این موضوع را ثابت می‌کند که آمریکایی‌ها به دنبال مذاکره برای رسیدن به نتیجه نیستند بلکه مذاکره برای انفعال طرف مقابل که ایران باشد، است.

سروری ادامه داد: این‌ها همه دلالت بر این می‌کند که ما از این فرصت استفاده کنیم و رفتارهای آمریکایی را به عنوان رفتارهای ضد مذاکره مطرح کنیم که اگر مذاکره به نتیجه نرسید یا نهایتاً نتیجه به قطع مذاکرات منجر شد دنیا و مردم ما بدانند که چه کسانی در جهت این موضوع حرکت کردند.

وی پیرامون ذوق‌زدگی برخی از جریان‌ها و رسانه‌های داخلی درباره تحویل هواپیماها به کشورمان،‌ گفت: متأسفانه موضوعات اصلی مذاکرات رها شده و یکسری مسائلی که اهمیت چندانی نسبت به موضوعات اصلی ندارد، امروز دارد اصلی می‌شود.

سروری ادامه داد: به نحوی کسانی که به دنبال رسیدن به نتیجه مذاکره حتی نتیجه بد هستند و مذاکره را با رسیدن به نتیجه بد تبلیغ می‌کردند و می‌گفتند که عدم مذاکره با نتیجه بد بهتر از عدم مذاکره است، امروز چون می‌دانند که فرآیندی که دارد طی می‌شود عدم وصول به نتایج مشخص است یا حداقل فعلاً فضایی که امروز در کشور و در رابطه با مذاکرات دیده می‌شود و رفتارهایی که غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها نشان می‌دهند، نشان دهنده آن است که امید چندانی بر وصول به یک نتیجه مشخص در مذاکرات نمی‌رود.

وی افزود: امروزه برخی‌ها موضوعات فرعی و کم اهمیت را به عنوان فتح‌الفتوح و پیروزی بزرگ قلمداد می‌کنند تا به شکلی بتوانند عدم رسیدن به یک نتیجه مشخص در مذاکرات را توجیه کرده باشند.

سروری بیان کرد: به نظرم موضوع اصلی مسئله رفع همزمان تحریم‌هاست و این موضوع ادامه فرآیند هسته‌ای در کشور در قالب mpt و حفظ ظرفیت‌های توسعه هسته‌ای ایران است آن چیزهایی که موضوعات اصلی مذاکرات را مطرح می‌کند به نظرم باید به عنوان مسئله اصلی مطرح شود.

وی عنوان کرد: طرح مسائل فرعی می‌تواند به فضای مذاکره آسیب برساند و به طرف مقابل این را منعکس کند که ایرانی‌ها با گرفتن یا با کوچکترین پالس مثبت از یک موضوع کم اهمیت واکنش بسیار تندی نشان می‌دهند همانطور که اوباما در سخنرانی دیروز اعلام کرد شادی ایرانی‌ها در رابطه با نوشتن بیانیه دلالت می‌کند بر فشار اینکه فشارها بر ایران مؤثر بوده و ایرانی‌ها مذاکرات را حلال مشکلات اقتصادیشان می‌دانند.

سروری ادامه داد: به نظرم طرح این موضوعات خدمت به طرف آمریکایی و 1+5  است و ذوق‌زدگی که دیده می‌شود می‌تواند آسیب‌ جدی را به روند مذاکرات و خالی کردن دست مذاکره‌کنندگان ایرانی به وجود آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.