گروه میهن- قدس - قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ احترام و تکریم زائران حضرت رضا(ع) توسط همه متولیان امر در نهادهای مرتبط گفت:  ...

احترام به زائر، با نگاهی دیگر، احترام به حضرت رضا(ع) است

حفظ شأن و احترام به زائران، با نگاهی دیگر احترام به حضرت رضا(ع) است؛ زیرا به تعبیر ما زائران میهمانان حضرت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مهندس مهدی عزیزیان در دیدار مهندس واحدی؛ معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی که در دفتر قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت، افزود: وظیفه اول مسؤولان خراسان رضوی و شهر مشهد تأمین رفاه، سلامتی و امنیت گردشگران است و بقیه امور در مرحله بعد اهمیت پیدا می کنند.

وی همچنین بر ضرورت ارایه خدمات متمرکز و جامع به زائران تأکید و عنوان کرد: خدمت به زائران باید از مبدأ تا مبدأ برنامه ریزی شود و در این فرایند همه نیازهای زائر ازجمله حمل و نقل مطلوب، خدمات بهداشتی و پزشکی، امکانات رفاهی، بیمه و ... مورد توجه قرار گیرد.

مهندس عزیزیان، نظارت و ارزیابی را در تحقق این امر بسیار مهم دانست.

 

 استواری توسعه مشهد بر محور زائر

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین ضمن ابراز خرسندی از ایجاد معاونت هماهنگی امور زائران در ساختار استانداری خراسان رضوی، گفت: طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاکیدات مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی حضرت آیت ا... واعظ طبسی، مجموعه اماکن متبرکه رضوی دچار تحولی بزرگ شده و امروز در سطح کم نظیری به زائران حضرت رضا(ع) خدمات ارایه می دهد، اما اکنون وقت آن رسیده که این اتفاق خارج از مجموعه حرم مطهر در سطح شهر و کشور نیز اجرایی شود.

مهندس عزیزیان با بیان اینکه توسعه اقتصادی مشهد مقدس نیز در تمام این سالها مرهون وجود مضجع منور و شریف رضوی بوده است، اظهار داشت: به طور قطع مشهد بدون وجود این مرقد مطهر هیچ ندارد و بر این اساس توسعه شهر از جنبه های مختلف مستلزم اهتمام به امور زائران این آستان ملکوتی و ارتقای سطح خدمت رسانی در جهت جذب زائر و مسافر بیشتر است.

وی با بیان اینکه تا کنون اغلب انتظارات مردم در زمینه تأمین نیازهای زائران متوجه آستان قدس رضوی بوده است، تأکید کرد: سازمانها، نهادها و اقشار جامعه باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند؛ زیرا توسعه شهری و ارتقای سطح خدمت رسانی به زائران تنها برعهده دولت و آستان قدس رضوی نیست و همه شهروندان در آن دخیل هستند.

 

 افزایش زائران خارجی

عزیزیان با اشاره به افزایش تشرف زائران خارجی به حرم مطهر رضوی طی سالهای اخیر، گفت: از زمان آغاز طرح توسعه اماکن متبرکه رضوی در دهه 60، آستان قدس رضوی توجه ویژه ای به زائران خارجی معطوف داشت و این امر در کنار برخی رفتارهای سیاسی و اجتماعی، افزایش شمار زائران خارجی بویژه از کشورهای عربی را در پی داشت.

وی افزود: در آن سالها با هدف ایجاد مرکز مدیریت امور مربوط به زائران غیرایرانی، خدماتی در نقاطی از اماکن متبرکه پیش‌بینی شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز ما باید به گونه ای برای تسهیل شرایط حضور و زیارت زائران خارجی برنامه‌ریزی کنیم که از زمان ورود یک زائر به کشور، نیازهای او به بهترین شکل ممکن از بدو ورود تا هنگام خروج و با کمال احترام تأمین شود.

 برنامه ریزی ویژه برای زائران پیاده

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین به مقوله زائران پیاده بارگاه منور رضوی اشاره و عنوان کرد:  شکل و نوع خدمت رسانی به این گروه از زائران، با توجه به اینکه تمام سختی ها و مرارتها را با عشق به ساحت مقدس حضرت رضا(ع)، در مسیر تشرف به زیارت تحمل می کنند، متفاوت است.

عزیزیان با بیان اینکه خدمت رسانی به زائران پیاده باید از مبدأ آغاز شود، اظهار داشت: آستان قدس رضوی تاکنون اقداماتی را در این زمینه طراحی و اجرا کرده، اما این به تنهایی کافی نیست و باید به همت متولیان امر در معاونت زیارت، برنامه های مدونی تهیه شود تا بتوانیم در محورهای مختلف کشور که مسیر حرکت این عزیزان است، با همکاری بخشهای دولتی و نهادهای مردمی، نسبت به تکریم زائران پیاده و تامین نیازهایشان در هنگام زیارت اقدام شایسته ای را رقم بزنیم.

شایان ذکر است: مهندس واحدی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز  ابراز امیدواری کرد با فعالیت معاونت متبوعش در استانداری و همچنین همراهی بخشهای مرتبط و همکاری ویژه آستان قدس رضوی با توجه به تجربه و سابقه موضوعات مختلف زائر و مسایل فرهنگی و خدماتی مورد نیاز، زمینه ارایه خدمات شایسته و در شأن زائران بارگاه منور رضوی فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.