مهدی مجیدی: دومین همایش بین‌المللی تقدیر از آثار و پایان‌نامه‌های تقریبی مذاهب اسلامی با حضور استادان، آیات عظام و علمای تشیع و تسنن در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

 بازنگری در پژوهش‌های تقریبی و رواج نمازهای جمعه مشترک

 امام جمعه مشهد در این مراسم گفت: در اسلام قیام جمعی بر قیام فردی مقدم است و تجربه جهان اسلام نیز نشان داده بهترین و محکم ترین عامل مقابله با تفرقه همین قیامهای جمعی است و نتیجه بسیار خوبی در تغییر جامعه دارد.

آیت‌ا...سیداحمد علم‌الهدی  گفت: فعالیتها و پژوهش‌های تقریبی توسط آیت‌ا... بروجردی پیش از انقلاب در پی مشاهدات فعالیتهای مشکوک دشمنان در داخل کشور انجام شد و امروز که خطر بیشتر احساس می‌شود فعالیتها در این زمینه بیش از پیش باید صورت گیرد.

 

  وحدت نشانه هویت است

 رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم در این مراسم گفت: ما وحدت را نشانه هویت می‌دانیم و جامعه اسلامی هویتی دارد که اگر این هویت گرفته شود، اسلامیت جامعه اسلامی از میان خواهد رفت.

 آیت ا... محسن اراکی با بیان اینکه هویت جامعه اسلامی بر اساس اطاعت از خدا و رسول است، گفت: هویت نمی‌تواند دوگانه باشد، اگر جامعه‌ای هویت دوگانه داشته باشد نشان دهنده آن است که اطاعت از خدا و رسولش به طور کامل انجام نشده است.

آیت ا... اراکی، سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و تأکیدهای مقام معظم رهبری را هویت بخش و وحدت آفرین عنوان کرد و افزود: علمای قدیم اعم از شیعه و سنی گفت و گو زیاد داشتند و امروز ضرورت گفت‌وگو بیش از پیش احساس می‌شود و می‌توانیم به راه حل عملی در مورد وحدت دست یابیم. وی با اشاره به مظاهر وحدت افزود: نماز جمعه نباید از هم جدا شود، باید به صورت مشترک اقامه شود و این مساله رواج پیدا کند. این بریدگی بین اهل تسنن و تشیع مطلوب رسول خدا نیست.

 

 به چیزی فراتر از وحدت نیاز داریم

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه امروز هیچ چیزی به اندازه وحدت برای جهان اسلام ضرورت ندارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام ما به چیزی فراتر از وحدت هم نیاز داریم.

مولوی اسحاق مدنی با اشاره به گسترش افراطی گری در جهان اسلام افزود: علت اصلی افراطی‌گری در جهان اسلام این نیست که افراط گرایان چیزی غیر از اسلام می‌خواهند، بلکه علت اصلی سوء برداشتی است که آنها از اسلام دارند.

 

  مدیریت سیاسی با ابزار رسانه‌ای

استاد حوزه علمیه قم نیز در این مراسم گفت: امروز چهره‌ای که از اسلام ترسیم شده چهره‌ای غیرعقلانی و غیرانسانی است که متأسفانه با ابزار رسانه و سیاستهای استکباری و زمینه‌هایی که در داخل کشورهای اسلامی وجود داشت، چنین فضایی را ایجاد کرد.

استاد هادوی تهرانی به پیشینه گروه‌های تکفیری اشاره کرد و افزود: سر بر آوردن  گروه‌های تکفیری پیش از اینکه نتیجه  یک سیاست باشد، نتیجه کار تحقیقاتی و پژوهشی است که بستر این کار از 15 سال پیش ایجاد شد و امروز می‌بینیم توانستند جهان اسلام را با چنین مسأله‌ای مواجه سازند. وی افزود: مشکل ما فقط امنیتی و سیاسی نیست؛ بلکه مشکل اساسی تر عقبه فکری این گروه‌های افراطی است که با اعتقاد به میدان آمده‌اند؛ ضرورت کار علمی و شناسایی ریشه‌ها و بازخوانی برخی منابع و پالایش مجدد آن و رجوع به منبعی که مصون از تحریف است احساس می‌شود و ما باید همه مفاهیم را با قرآن بسنجیم.

 

 دریافت 900 اثر تقریبی

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی نیز به مرور اجمالی وضعیت پژوهش در مجمع تقریب مذاهب اسلامی پرداخت و گفت: در گروه‌های مختلف در عرصه فقه و اصول و کلام و قرآن و مطالعات حدیثی و روایی خوشبختانه تحقیقات خوبی در دو سال اخیر داشتیم که در اختیار حوزه‌ها و دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

حجت الاسلام مختاری مهمترین تحقیق در این مرکز را سلسله موسوعه احادیث مشترک بین شیعه و سنی دانست و یادآور شد: این موسوعه با 63 جلد و تحقق ایده جهانی حضرت آیت ا... بروجردی و رئیس وقت دانشگاه الازهر است که انجام شده  و در کنفرانس بین‌المللی وحدت جهانی رونمایی شد.

حجت الاسلام مختاری گفت: مراجع و بزرگان و اهل سنت مصمم هستند که این موسوعه منتشر و در جهان اسلام مورد استفاده قرار بگیرد. رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خاطرنشان کرد: هم اکنون دو جلد این موسوعه در حال انتشار است.  وی گفت: از حدود 900 عنوان اثر  مرحله نهایی 11 عنوان برگزیده شناخته شده که در اختیار علما و مراجع قرار خواهد گرفت. همچنین در این همایش از یازده پژوهشگر برتر آثار تقریبی تجلیل و از یازده عنوان کتاب رونمایی شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.