رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این سازمان با هدف تعمیق معنامحوری موزه حضرت رضا (ع) و حضور مؤثر در فضای مجازی، ایجاد موزه مجازی آستان قدس رضوی را آغاز کرده است.

موزه مجازی آستان قدس رضوی ایجاد می‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمد هادی زاهدی افزود: موزه آستان قدس رضوی دارای هفت هزار اثر موزه ای بی نظیر در 16 گنجینه مختلف مانند قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری، نجوم و ساعت، تاریخ مشهد، سلاح، مدال، نقاشی، تمبر و اسکناس و مسکوکات، آبزیان، ظروف، موزه تخصصی فرش و مردم‌شناسی و آثار استاد فرشچیان است.

وی بیان کرد: تمام اشیای با سابقه و توضیحات مربوط به آنها در فضای مجازی قرار می‌گیرد تا ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) در سراسر دنیا امکان بهره مندی از گنجینه‌ها و اشیای موجود در آن را داشته باشند.

وی اظهار داشت: تلاش موزه داران آستان قدس رضوی که گاهی به صورت 24 ساعته و روزهای تعطیل مشغول خدمتگزاری به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) هستند، قابل تقدیر است.

زاهدی گفت: حضور مداوم و مستمر در این قطعه از بهشت هیچ‌گاه نباید برای خادمان بارگاه منور حضرت رضا(ع) عادی به شمار آید، زیرا میلیونها نفر در نقاط مختلف جهان آرزوی یک دقیقه بودن در کنار مضجع شریف را دارند که ما هر روز از این نعمت برخوردار هستیم.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: موزه برای معرفت زایی، دانش افزایی و بصیرت افزایی بهترین مکان به شمار می‌رود و افراد در موزه‌ها با تاریخ، هویت و گذشته یک ملت از نزدیک آشنا می‌شوند.

زاهدی افزود: هنگام دیدن از موزه آستان قدس رضوی، از سنگاب خوارزمشاهی یادگار ارزشمند 600 ساله حرم مطهر رضوی در ورودی تالار موزه تا آخرین قطعه موزه ای، تاریخ یک ملت را مانند فیلم سینمایی از مقابل دید بازدیدکنندگان عبور می‌کند. وی بیان کرد: عمر در گذر است و دستاورد فرهنگی یا هنری افراد است که باقی می‌ماند و اگر این اثر دارای ارزش معنوی و ملی باشد، شایسته ماندگار شدن برای قرنهای آینده در جایی به نام موزه را دارد.

وی گفت: در موزه آستان قدس رضوی هویت ملی و دینی ایرانیان از دوره سلجوقی، تیموری، صفوی، خوارزمشاهی، قاجار، زندیه و پهلوی تا دوره معاصر به نمایش درآمده و بیانگر هویت بینشی، دانشی و فرهنگی یک ملت است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه درآماتیزه کردن اشیای موزه ای، وظیفه موزه داران است، افزود: اشیای صامت موزه ای باید توسط موزه داران به اشیای ناطق تبدیل شوند تا روایتگر تاریخ و آنچه برآنها گذشته است، باشند.

محمد هادی زاهدی افزود: موزه داران آستان قدس رضوی که خادمان حضرت رضا (ع) هستند، وظیفه اشاعه شمه ای از دانش آن حضرت را به زائران و مجاوران حرم قدسی بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 300 هزار نفر از موزه آستان قدس رضوی دیدن کردند، گفت: موزه حضرت رضا (ع) به لحاظ شمار بازدیدکنندگان در رتبه نخست بین سایر موزه های کشور قرار دارد.

وی افزود: سالانه حجم بسیاری از آثار گران قدر ملی و تاریخی از جمله کتابهای خطی، سکه، تمبر، اسکناس و سایر اشیا توسط ارادتمندان آستان حضرت رضا (ع) به این موزه اهدا و توسط مرمت کاران این سازمان بازسازی می‌شود تا در گنجینه های مختلف برای بازدید عموم مردم به نمایش درآید.

زاهدی بیان کرد: پارسال 453 اثر موزه ای توسط مرمت کاران آستان قدس رضوی مرمت شد که از این تعداد 372 مورد قرآن خطی بود.

وی با بیان اینکه نگاه تولیت عظمای آستان قدس رضوی به موزه حضرت رضا (ع)، آرمانی با اهداف بلند است، گفت: تاکنون مبالغ قابل توجهی برای توسعه موزه از سوی آیت ا... واعظ طبسی به این سازمان اختصاص یافته که افزایش گنجینه‌ها را به همراه داشته است.

وی افزود: توسعه موزه آستان قدس رضوی از این پس در قالب گسترش در فضای مجازی و استفاده کاربران اینترنتی از این بخش خواهد بود که مورد تأکید تولیت عظمای آستان حضرت رضا (ع) است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: هر ساله در روز 28 اردیبهشت ماه مصادف با روز جهانی موزه ها، شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم ایران) مسابقه ‌ای را با عنوان «موزه برتر» برگزار می‌‌کند.

زاهدی افزود: این مسابقه در 10 شاخص و دو رده موزه ‌های خصوصی و دولتی (کوچک، متوسط و بزرگ بر اساس تعداد کارشناسان) اجرا شد که امسال در مجموع 106 موزه شرکت کردند و 95 موزه مورد بررسی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: براساس نظر کارشناسان ایکوم ایران، بخش مردم شناسی موزه آستان قدس رضوی رتبه برتر در شمار بازدیدکنندگان را به دست آورد و موزه آستان قدس در هشت شاخص قابل تقدیر شناخته شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.