پیشنهاد سردبیر

مهناز خجسته نیا:  قدس ویژه خراسان - رئيس شوراى عالى استانهاى كشور از تدوین یک برنامه برای حمایت از نظام شورایی در لایحه ششم توسعه خبر داد.

برخی از شهرداری ها قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیستند

به گزارش خبرنگار ما، بصیری پور در جلسه شورای اسلامی خراسان رضوی، ضمن اعلام این مطلب گفت: این برنامه در قالب یک بسته ويژه، توسط شوراى عالى استانهاى كشور در حال آماده سازى است كه پس از ابلاغ مقام معظم رهبری تقديم دولت و مجلس خواهد شد تا در تصويب قانون برنامه توسعه ششم كشور مورد توجه جدى قرار گرفته و نظام شورايى پررنگ تر شود.

وی با اظهار تاسف از جایگاه کنونی نظام شورایی  و ضرورت تغییر این جایگاه افزود: متأسفانه جایگاه نظام شورایی  هنوز در کشور به درستی تبیین نشده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون برخی شوراها، نه ریالی اعتبار دریافت کرده‌اند و نه کسی به نظر آنان اهمیت می‌دهد، اظهار داشت: این در حالی است که اعضای همین شوراها تا 50 مشکل را پیگیری می‌کنند.

به گفته وی براساس قانون اساسی، اعضای شوراها باید عضو ثابت جلسات تصمیم‌گیری در استانداری‌ها،فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها  باشند، اما امروز حتی طرحهاى عمرانى شهرستانها بدون نظر شوراها تصويب مى شود.

* ناتوانی شهرداری‌های کوچک

رئيس شوراى عالى استانهاى كشور به وضعیت شهرداری شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت: متاسفانه شمار زیادی شهرداری در شهرهای کوچک کشور تشکیل شده، اما آنها قادر به اداره خودشان هم نیستند.

بصیری پور صدور تنها 9 پروانه ساختمانی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان برای هر پروانه در یک شهرداری را گواه این ادعا یاد کرد و افزود: این‌گونه شهرداری‌ها حتی توان پرداخت حقوق كاركنان خود را ندارند.

وی از پیگیری بیمه اعضای شورا خبر داد و اظهار داشت: بيمه اعضاى شوراهاى كشور تاکنون در سه مرحله مورد بررسى قرار گرفته تا ابتدا اعضايى كه تحت پوشش هيچ‌گونه بيمه اى نيستند، مورد پوشش قرار گيرند.

به گفته وی، در مرحله دوم تحت پوشش قرار گرفتن اعضاى شوراها به بيمه تامين اجتماعى و در نهايت بيمه حوادث مى باشد.

وی در ادامه  بودجه شهرداری مراكز استانهاى كشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون این رقم در کشور ۵۰ هزار ميليارد تومان است.

وی با انتقاد از لابی برخی مسؤولان برای واگذاری صدور پروانه‌های ساختمانی به سازمانهای مسکن و شهرسازی افزود: این اشتباه بزرگی است که اگر محقق شود لطمه بزرگی به نظام مردمسالاری وارد خواهد کرد.

رئیس شوراي عالي استانهای کشور در ادامه گفت: سال جاری، سال انتخابات است و اعتقاد شورا بر اين است كه بايد در مجلس حامي داشته باشد.

بصيري‌پور با بیان اینکه شورا از نمايندگان و اعضاي شوراباور در انتخابات مجلس، بدون دخالت سیاسی حمايت مي‌كند، افزود: اين مساله تنها با تحليل و توضيح وظايف قابل حل است و بايد به اين باور برسيم كه شوراها نقش مهمی در تمدن‌سازي دارند.

* خراسانی‌ها دو برابر کشور قلیان می‌کشند

رئیس مركز بهداشت خراسان رضوی نيز که میهمان این جلسه بود خواستار حمایت اعضای شوراها در اجرای قانون منع مصرف دخانیات شد.

دکتر بهرامی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اين طرح تا حدودي در شهرستان طرقبه و شانديز با جمع‌آوری قلیان از تمام لمکده‌ها اجرايي شده، اما به دنبال اجرا كردن آن در مشهد و سایر شهرستانهای استان هستيم.

وی با بیان اینکه مصرف قلیان از مهمترين عوامل ابتلاي افراد به سرطان است، اظهار داشت: هم اکنون میزان مصرف قلیان در خراسان رضوی و مشهد دو برابر متوسط کشوری است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.