قدس انلاین-قاانی:درشرایطی که چندی پیش مقامات وزارت نفت، اعلام کرده‌اند که تا پایان سال جاری، تغییری در قیمت و میزان سهمیه خودروها ایجاد نخواهد شد عدم واریز سهمیه سوخت خودروهای شخصی گمانه تک نرخی شدن ان را پررنگ تر نمود.

بنزین تک نرخی می شود؟/تصمیم گیری دولتی ظرف48 ساعت آینده

به گزارش قدس انلاین از چندی پیش زمزمه‌های افزایش بهای بنزین به گوش رسیده و این احتمال وجود دارد که دولت بهای بنزین را تک نرخی کند و بعد از  این که سهمیه بنزین خردادماه خودروهای شخصی طبق روال معمول در کارت‌های سوخت شارژ نشد، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش گفت: «هنوز از سوی "کمیته سوخت" واریز سهمیه بنزین خودرو و موتورسیکلت‌های شخصی به این شرکت ابلاغ نشده است. "سهمیه خودروهای شخصی بعد از تصمیم‌گیری اطلاع‌رسانی خواهد شد." ظرف یکی دو روز آینده موضوع سهمیه‌ها حل می‌شود؛ مورد خاصی نیست.»

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت با گله از عدم اطلاع‌رسانی وزارت نفت درباره شارژ نشدن سهمیه بنزین خرداد خودروهای شخصی گفت: بی‌خبری مردم از شارژ نشدن کارت سوخت موجب بدگمانی به جایگاه‌داران و درگیری‌های فیزیکی در دو روز گذشته شده است.

*توضیحات مبهم

سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی در خصوص اینکه آیا این عدم واریز در راستای تک‌نرخی شدن قیمت سوخت است، گفت: در این زمینه نیز اطلاعی در دست نیست ضمن اینکه ما فقط مجری هستیم.  داوود عربعلی، سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی در خصوص دلیل عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه  خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها، گفت: هنوز اطلاعی در این زمینه نداریم و به محض تصمیم‌گیری مسئولین اطلاع‌رسانی خواهد شد.وی افزود: هنوز دلیل عدم واریز مشخص نیست و ما منتظر مصوبه مجلس برای ارسال به هیات دولت هستیم. زمانی  که مصوبه از سوی دولت به ما اعلام شود وزیر نفت نیز به ما ابلاغ کرده و ما نیز اجرا می‌کنیم.سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی در خصوص اینکه آیا این عدم واریز در راستای تک‌نرخی شدن قیمت سوخت است، گفت: در این زمینه نیز اطلاعی در دست نیست ضمن اینکه ما فقط مجری هستیم.

عربعلی خاطرنشان کرد: یقین دارم که اتفاقی که مردم را دچار بحران یا نگرانی کند نخواهد افتاد.

*اطلاعی از بنزین تک‌نرخی ۱۰۰۰ تومانی نداریم

حتی در این زمینه رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که شنیده شده، قرار است بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان تک نرخی شود، آیا در این مورد اطلاعی دارید یا خیر؟ گفت: اطلاعی از تک نرخی شدن قیمت بنزین و حذف سهمیه سوخت نداریم. علی مروی  در پاسخ به این سؤال که آیا واریز نشدن سهمیه سوخت خودورهای شخصی در بامداد اولین روز خردادماه و منوط شدن شارژ شدن کارت‌های سوخت به تصمیم دولت، به معنی تغییر در قیمت یا سهمیه سوخت است؟ گفت: هنوز هیچ اطلاعی در این باره نداریم.وی درباره تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی کردن بنزین و تعیین قیمت هزار تومان برای هر لیتر از این سوخت نیز گفت: اگر دولت  تصمیمی در این باره گرفته باشد باز هم کمیسیون انرژی از این موضوع بی‌خبر است.نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی درباره موافقت یا مخالفت مجلس با تک نرخی شدن نرخ بنزین گفت: ابتدا باید استدلال دولت را در مورد این موضوع شنید بعد واکنش نشان داد.

*افزایش بها بصورت پلکانی

سخنگوی کمیسیون نیز در همین باره اظهار داشت:طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت می تواند به صورت پلکانی بهای بنزین را افزایش دهد و آن را تا پایان برنامه به قیمت فوب خلیج فارس برساند.  حسین امیری خامکانی در خصوص عدم واریز سهمیه بنزین خرداد ماه، گفت: هنوز در کمیسون انرژی برنامه ای در دستور کار نداریم و دولت طبق روال قبلی می تواند قانون را اجرا کند.وی افزود: آنچه که در خصوص هدفمندی و سهمیه بندی است در بودجه سال جاری آمده و دولت می تواند اجرا کند.خامکانی تصریح کرد: دولت در چارچوب اجرای قانون هدفمندی یارانه ها می تواند تصمیم بگیرد و طبق آن عمل کند.وی با تاکید بر اینکه ما برنامه ای  قطع سهمیه بنزین دستور کار نداریم، افزود: دولت هنوز لایحه ای نفرستاده است.سخنگوی کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت می تواند بصورت پلکانی افزایش قیمت بدهد تا پایان برنامه به قیمت فوب خلیج فارس برسیم امسال هم چیزی مثل سال قبل در بودجه سال جاری تصویب شده که از محل هدفمندی یارانه ها همان عددی که سال قبل بوده اعمال شود، لذا در مجلس تغییر خاصی غیر از قانون هدفمندی که چند سال قبل تصویب شده نداشتیم و در دستور کار کمیسیون انرژی نیز چیزی نداریم.

*هرگونه تغییر در قیمت بنزین، افزایش بهای دیگر کالا‌ها را به دنبال دارد

یک کار‌شناس اقتصادی در خصوص عدم واریز سهمیه بنزین خرداد ماه، گفت: اینکه یکباره در خصوص بنزین بخواهیم تغییراتی را اعمال کنیم منطقی نیست. منصور کمال نیا عدم واریز بنزین خرداد ماه را نشانه بی‌برنامه گی خواند و گفت: اگر قرار است اقداماتی انجام شود بخصوص در زمینه بنزین باید از پیش‌تر به مردم اطلاع داده شود چرا که جو روانی منفی علیه دولت شکل خواهد گرفت.وی ادامه داد: براساس اعلام مسئولان امر گویا هیچکس از جزئیات دلیل واریز بنزین سهمیه خردادماه اطلاعات کاملی ندارد که البته این خود قابل توجه و نیاز به بررسی دارد.وی تاکید کرد: قیمت بنزین اثر مستقیم در دیگر کالا‌ها دارد و اگر دولت بخواهد تغییراتی را در این خصوص اعمال کند به دنبال آن باید شاهد افزایش و هر گونه تغییر در بهای کالای‌های دیگر نیز باشیم که این برای اقتصاد ما در شرایط کنونی مطلوب نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مم IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    3 0
    رو که نيست سنگ پاي قزوينه
  • حسین IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    2 0
    والاالان هم داریم بیشترازقیمت فوب خلیج فارس پول بنزین میدیم.چون نفت ارزون شده مسلمابنزین هم درکشورهای حاشیه خلیج فارس ارزون شده