معاون وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن برخی از کشورها به "کارشکنی" در روند مذاکرات سازمان ملل بر سر خلع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه گفت که طرفین نتوانستند اختلافات خود را کنار گذاشته و به توافق برسند.

شکست مذاکرات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خاورمیانه در سازمان ملل

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کنفرانس یک ماهه بازنگری در معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی سال 1970 روز جمعه بدون نتیجه پایان یافت و علت آن حل نشدن اختلافات اعضا بر سر منع تسلیحات اتمی برای خاورمیانه بود.

پس از چهار هفته مذاکرات در سازمان ملل درخصوص راه‌های ارتقای افزایش تبعیت با معاهده مذکور، هیچ توافقی میان 191 امضاکننده ان‌پی‌تی حاصل نشد.

رز گاتمولر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که «هیچ توافقی» حاصل نشده و برخی از کشورها را عامل تضعیف‌کننده مذاکرات توصیف کرد.

وی از کشور خاصی نام نبرد اما دیپلمات‌ها می‌گویند که اشاره وی به مصر بوده است. او در جمع حاضران گفت: ما در جریان مذاکرات به وضوح اعلام کردیم که به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که افرادی از روی خودخواهی کنفرانس را مختل کنند و یا تلاش کنند که از این مذاکرات در راستای اهداف خود سوءاستفاده کنند.

مصر هرگونه تلاش برای مختل کردن روند مذاکرات را رد می‌کند. نگرانی‌های آمریکا همچنین از سوی کانادا و انگلیس هم مطرح شد. هیات عالی قاهره به ریاست هاشم بدر، معاون وزیر خارجه مصر، واشنگتن، لندن و اتاوا را عامل عدم توافق دانسته و گفت: روز بدی برای ان پی تی بود. مصر ماه گذشته با حمایت کشورهای عربی و کشورهای غیرمتعهد پیشنهادیی را به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل ارائه داد تا یک کنفرانس منطقه‌ای درباره سلح تسلیحات کشتار جمعی (WMD) برگزار شود و علاوه بر این درخواست کرد تا معاهده ان‌پی‌تی سال 2010 مورد بازنگری قرار گیرد.

به گفته آنها، این کنفرانس باید با یا بدون مشارکت اسرائیل، بدون توافق بر روی دستور کار و بدون بحث درباره مسائل امنیتی منطقه باشد. چنین شروطی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا غیرقابل قبول است. تصمیماتی که در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی اتخاذ می‌شود و هر پنج سال یکبار است، با اتفاق آراء صورت می‌گیرد دیپلمات‌های غربی می‌گویند هدف از پیشنهادات مصر تمرکز بر روی اسرائیل بود.

بر روی سایر جنبه‌های ان پی تی هم اختلاف‌نظرهایی وجود داشت اما هیات‌ها می‌گویند که مساله خاورمیانه اختلاف‌برانگیزترین مساله است.

رژیم صهیونیستی هرگز تایید یا رد نکرده است که بزرگترین زرادخانه تسلیحاتی خاورمیانه را در دست دارد. اسرائیل که هرگز عضو ان پی تی نشده است، پیشتر موافقت کرده بود که پس از 20 سال غیبت سرانجام به عنوان ناظر در جلسه بازنگری مشارکت کند. درخواست سال 2012 برای برگزاری کنفرانس درباره ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی، در نشست بازنگری ان‌پی‌تی در سال 2010 تایید شده بود که خشم اسرائیل را برانگیخت. اما دیپلمات‌ها می‌گویند که مقام‌های رژیم صهیونیستی نهایتا برای شرکت در این نشست توافق کردند.

با این حال کنفرانس سال 2012 هرگز برگزار نشد و همین امر مصر و سایر کشورهای عرب را خشمگین کرد.

رز گاتمولر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که برخی «به صورت خودخواهانه» تلاش کردند تا روند مذاکرات را مختل کنند و برای توافق اسرائیل و همسایگان آن بر سر منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه ضرب‌الاجل تعیین کردند.

 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.