قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات مزایا و معایب مختلف دارد، خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات موجب بالا رفتن هزینه‌های تبلیغاتی شده بنابراین زمینه را برای ورود پول‌های کثیف به انتخابات فراهم می‌کند.



سیاه و سفیدهای طرح استانی شدن انتخابات مجلس به روایت منتجب‌نیا

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس از چندین دوره قبل در مجلس مطرح شده است، اظهار کرد: استانی شدن انتخابات یکی از دغدغه‌های برخی مقامات در نظام ما بوده است زیرا انتخابات مجلس همواره تحت تاثیر انگیزه‌های قومیتی و نژادی بوده است.

 

وی در ادامه افزود: در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه افراد براساس انگیزه‌های قومی رأی می‌آورند بنابراین طرح استانی شدن انتخابات به این دلیل مطرح شده است که نمایندگان صرفا با انگیزه‌های قومی انتخاب نشوند بلکه یک نماینده، نماینده همه ملت باشد. این طرح دارای مزایا و معایبی است که هرکدام از آن‌ها قابل توجه است یکی اینکه نماینده‌ای که از استان انتخاب می‌شود وجهه، اعتبار و وزن بیشتری نسبت به نماینده شهرستان دارد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: طرح استانی شدن انتخابات این کمک را می‌کند که انگیزه‌های حزبی و سیاسی جایگزین انگیزه‌های قومی و نژادی شود. در این مسیر ما سریع‌تر به طرف تحزب حرکت کرده و احزاب را فعال می‌کنیم.

 

منتجب نیا با برشمردن نواقص طرح استانی شدن انتخابات گفت: ممکن است در اجرای این طرح انگیزه‌های قومی و عشیره‌ای کمرنگ شده و مردم کمتر در صحنه انتخابات حضور داشته باشند البته تلاش شده که این نقص این‌گونه برطرف شود که افرادی که در استان رای می‌آورند باید 15 درصد رای حوزه شهرستانی را نیز داشته باشند تا به گونه‌ای انگیزه سیاسی و قومی با همدیگر ترکیب شود.

 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح استانی شدن انتخابات پول‌های کثیف کمتر نقش‌آفرینی خواهند کرد، گفت: خیر این‌گونه نیست زیرا در طرح استانی شدن انتخابات نامزدها هزینه‌های هنگفتی را باید صرف کنند. بسیاری از این نامزدها چنین مبالغی را در اختیار نداشته بنابراین ممکن است به سمت پول‌های بادآورده یا پول‌های کثیف بروند. بنابراین در طرح استانی شدن انتخابات باید برای این مشکل چاره‌ای اندیشید.

 

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه هزینه‌های انتخاباتی در حال حاضر بسیار کمتر از شرایط استانی شدن انتخابات است، اظهار کرد:‌ در طرح استانی شدن انتخابات نامزدها برای تامین منابع مالی خود ممکن است به سمت رانت‌ها یا سرمایه‌داران جذب شوند.

 

منتجب نیا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از صدا و سیمای استان‌ها در ایام انتخابات موجب کاهش هزینه‌های انتخاباتی نمی‌شود، گفت: تبلیغات در صدا و سیما در انتخابات ریاست جمهوری یا خبرگان ممکن است اما صدا و سیما نمی‌تواند در انتخابات مجلس موثر باشد زیرا ممکن است در یک استان صدها نامزد وجود داشته باشند.

 

وی در پایان افزود:‌ صدا و سیما به اندازه کافی امکانات ندارد که برای همه نامزدهای انتخابات مجلس برنامه تبلیغاتی داشته باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.