رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران با تاکید براینکه قیمت گوشت قرمز در ماه مبارک رمضان افزایش نخواهد یافت، گفت: در حال حاضر دامپروران روی هرکیلوگرم گوشت قرمز تولیدی 1000 تومان ضرر و زیان می دهند.

ثبات قیمت گوشت قرمز در آستانه ماه رمضان

به گزارش قدس آنلاین، سعید سلطانی سروستانی روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان آنکه از هفته گذشته قیمت گوشت قرمز کاهش یافته است، افزود: متاسفانه گوشت قرمز با قیمت مناسبی از دامداران خریداری نمی شود اما به دلیل وجود دلالان و واسطه گران جند برابر قیمت به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی با اشاره به آنکه قیمت واقعی و تمام شده هر کیلوگرم گوشت زنده گاوی و گوسفندی بیش از 12 هزار تومان است، ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت متوسط کشوری خرید گوشت از دامپروران حدود 10 هزار تومان است و تولید کنندگان روی هر کیلوگرم گوشت تولیدی حداقل 1000 تومان ضرر و زیان می دهند.

وی افزود: براساس آمار اخیر فائو سال گذشته 99 هزار تن گوشت قرمز به دلیل افزایش بهره وری درکشور تولید شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته 690 هزار راس دام زنده (گوسفند زنده) از مبادی رسمی به کشورهای همسایه صادر و 50 هزار راس گوساله از طریق مبادی غیر رسمی به ترکیه ارسال شد این درحالیست که سال گذشته 60 هزارتن گوشت قرمز وارد کشور گردید و موجبات ضرر و زیان تولیدکنندگان داخلی را ایجاد کرد.

وی حذف دلالان در بازار گوشت قرمز را خواستار شد و افزود: دامپروران کشور به 10 درصد سود نیز قانع هستند درحالیکه هم اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز با 50درصد سود برای دلالان به دست مصرف کنندگان نهایی می رسد.

وی یکی از دلایل موفقیت تنظیم بازار گوشت در کشورهای دیگر را حضور تشکل های فعال دانست و اظهار داشت: در اکثر کشورهای دنیا تشکل ها گوشت را از دامپروران خریداری و در زنجیره تولید ذبح، بسته بندی و عرضه می کنند اما در کشور ما گوشت پس از خرید از دامپرور چندین دست می چرخد تا به دست مصرف کنندگان برسد که همین امر باعث گرانی قیمت این محصول در بازار می شود.

به گفته سلطانی، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه گوشت گوسفندی و گاوی بین 21.5 تا 22 هزار تومان است در حالی که با قیمتی بیش از 30 تا 40 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی گفت: حتی در برخی موارد گوشت منجمد وارداتی به جای گوشت گرم و با قیمت های بالا به مردم عرضه می شود.

رئیس اتحادیه سراسری دامداران ادامه داد: طبق قانون 1350، محصول دامی باید آسان و در کوتاهترین فاصله زمانی از طریق تشکل ها به بازار عرضه شود تا مصرف کنندگان نیز گوشت را با قیمت مناسب تهیه کنند اما به دلیل عدم حضور فعال تشکل ها در تنظیم در زنجیره تولید و تنظیم بازار تولیدکنندگان گوشت را ارزان می فروشند و مصرف کنندگان آن را گران می خرند.

به گفته وی، هم اکنون بیش از 900 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود و سرانه مصرف آن برای هر ایرانی حدود 13 کیلوگرم است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.