سیر و سلوک معنوی
 و مدارج علمی / شیخ غلامرضاواعظ طبسی، در سال 1313 ه.ق (مطابق با 1274 ه.ش)، در طبس دیده به جهان گشود. ...

برشهایی از حیات پربار «سلطان المتکلمین»

از دوره کودکی او، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما آنچه مسلم است، علاقه به تحصیل علم و فراگیری دانش در وی موج می زده، زیرا در مسیر کسب علم، از همان سنین نوجوانی تلاش وافری داشته و در زادگاه خود دوره مقدماتی و ادبیات را با موفقیت گذرانده است.

با طی کردن دوره مقدمات، شیفتگی به علم و علم اندوزی در وی بیش از پیش جلوه گر شد. با تأسیس حوزه علمیه قم توسط آیت ا... شیخ عبدالکریم حائری (رحمت ا... علیه)، در سال 1340 ه.ق (مطابق با 1301 ه.ش)، شوق سلوک معنوی و طی کردن مراتب علمی در او شکلی تازه یافت و از همین رو در سال 1341 ه.ق، به قم هجرت كرد تا در جوار حضرت معصومه سلام ا... علیها به تحصیل علوم دینی بپردازد.

وی دوره سطح را نزد علمای بزرگی همچون آیت ا... سید شهاب الدین مرعشی نجفی (قدس سره)، عارف ربانی آیت ا... آخوند ملا علی همدانی (قدس سره) و خطیب ارجمند آیت ا... میرزا محمد همدانی (قدس سره)، سپری کرد. او همزمان با تحصیل علوم دینی، تزكیه و تهذیب نفس را در اولویت خود قرار داده بود و از این رو بسیار زودتر از همقطاران خود، سیر و سلوک معنوی و مدارج عالی علمی و شخصیتی را طی نمود، به طوری که در اوان جوانی به شهرت چشمگیری میان علما و فضلا دست یافت.

این موضوع نشان از تقوا، حالات روحانی و تقرب ایشان به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است که با وجود سن کم و جوانی، از جایگاه معنوی بالایی میان علما و مردم برخوردار بوده است.

 

   تبلیغ در بلاد اسلامی

شیخ غلامرضا طبسی علاوه بر سفرهای تبلیغی داخلی که در ایام مختلف سال به ویژه ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین (علیه السلام) به بسیاری از شهرهای کشور داشت، به كشورهای اسلامی عراق، عربستان، سوریه، و اردن (شامات) مسافرت و در این كشورها خطابه‌های پرشوری را ایراد می‌كرد. در این حال، ایشان به یك شخصیت اسلامی مبدل گشته بود كه مردم مسلمان دیگر كشورها از خطابه‌ها و منابرش استفاده می‌كردند.

 به هر كشوری كه وارد می‌شد، به شدت مورد احترام عموم مردم از عرب و عجم قرار می‌گرفت و آنچه باعث می‌‌شد ایشان هر چه بیشتر در قلوب مردم جا گیرد، علاوه بر جذابیت و ملاحت كلام، تهجدهای شبانه ایشان بود كه حتی در حال سفر نیز ترك نمی‌شد.

یكی از وعاظ تهران می‌گوید: «در مدتی كه همسفر ایشان بودم، هیچگاه، حتی در شرایط سخت سفر، نماز شبش ترك نشد و در تمام طول سفر مورد تكریم عموم مردم بود. (5)

 

   یاری مردم قم با وعظ پر شور

شیخ غلامرضا طبسی با بیان گرم و گیرای خود نقش اثر گذاری در هدایت مردم داشت و از توان تهییج بالایی برخوردار بود. در ماجرای سیل قم که بسیاری از مردم این شهر مقدس دچار خسارتهای زیادی شده بودند، ایشان در همدان بوده و منبر می‌رفته است.

وقتی از ماجرا آگاه می‌شود، از فراز منبر از مردم همدان می‌خواهد كه به كمك اهل قم بشتابند و با كمكهای خود، این مصیبت بزرگ را بر سیل‌زدگان قم آسان سازند.

او چنان در منبر شور می‌انگیزد كه زنان طلاها و زیورهای خود را در مجلس از دست و گردن خود بیرون می‌آورند و به سیل زدگان قم، هدیه می کنند. این موضوع سبب می شود تا تسکینی بر آلام فراوان مردم شریف قم که با وجود خسارتهای ناشی از سیل، کمترین کمک و یاری از سوی حکومت مرکزی و در واقع حکومت جور رضاخانی دریافت نکرده بودند، باشد.  (6)

 

   مورد علاقه خاص و عام

مرحوم حاج شیخ محمد تقی فلسفی، از وعاظ نامدار و معروف خراسان است که ناموری مجالس وعظ او شهره عام و خاص است.

 این واعظ شهیر و ارجمند که بی شک در موضوع خطابه و وعظ از استادان مبرز و برجسته خراسان و حتی کشور به شمار می رود، درباره فصاحت لسان و ملاحت بیان شیخ غلامرضا طبسی می‌گوید: «سنین جوانی من، مرحوم طبسی به تهران آمد و طرز منبرش كه تكیه‌ به صوت بود، خیلی مورد علاقه مردم واقع شد.

 افراد زیادی اجتماع می‌كردند. در مجلسی كه او منبر می‌رفت، معمولاً منبریهای دیگر مورد توجه نبودند، ولی در بعضی از مجالس از من دعوت می‌كردند كه قبل از آقای طبسی منبر بروم. من نیز اجابت می‌كردم و در آن مجالس شركت می‌كردم و مردم هم به سخنانم گوش می‌دادند». (7)

 

   تأثیر بالای منبر شیخ در جوانان

حاج شیخ علی اصغر سقازاده که در سفر بیت ا... الحرام و برخی دیگر از سفرهای خارج کشور همراه و ملازم ایشان بوده است نقل می کند: «در یکی از سفرهای خارجی به دلیل بیماری شیخ غلامرضا، پزشک منبر رفتن را برای ایشان منع می کند.

دوستان او از وی می خواهند که به توصیه پزشک معالج عمل نماید و مدتی منبر نرود. او در پاسخ می گوید: چگونه منبر را ترك گویم و حال آنكه در تهران در مسجد سلطانی، منبر بودم و درباره خواص و فلسفه نماز صحبت می‌كردم، شنیدم چند جوان متجدد كه هیچ وقت سرشان در تمام عمر به سجده و خاك نرسیده بود، با هم می‌گفتند: نماز به این خوبی و با خاصیتی را چرا ما نخوانده و نخوانیم! در همین جا توبه می‌كنیم و شروع به نماز خواندن می‌كنیم.

 حال فلانی! چگونه منابری را كه این همه فواید بر آن مترتب باشد، من ترك گویم! نه، منبر را می‌خواهم ولو به قیمت عمرم تمام شود».

 حاج شیخ علی اصغر سقازاده همچنین می گوید: «در چند ماهی که ملازم ایشان بودم، در سفر و حضر تهجد و نماز شب ایشان ترک نشد و تمام طول سفر در همه کشورهای مختلف اسلامی که پا گذاشتیم اعم از عربستان، عراق و شامات، مورد احترام مردم بود.

در اخلاص این مرد خدا همین بس که با وجود بیماری هرگز از منبر و وعظ و انجام وظیفه در تبلیغ اسلام دست برنداشت و در واقع جان خود را فدای تبلیغ اسلام و تشیع نمود. (8)

 

   افشاگری علیه رضاخان

بازگشت خطیب نامدار مرحوم طبسی از كشورهای اسلامی به کشور با روی كار آمدن رضاخان همزمان شد. رضا خان به عنوان مجری بی اختیار سیاستهای استعمار پیر، دین زدایی و مخالفت با مظاهر دین و مذهب را در رأس برنامه‌‌هایش قرار داده و مخالفت با مجالس سوگواری امام حسین علیه السلام، كشف حجاب و هر آنچه كه مربوط به دین می‌شد، از برنامه‌های او بود.

در این زمان شیخ غلامرضا با وجود دشمن بی‌رحمی که برای رسیدن به اهداف شوم خود دست به هر جنایتی می‌زد، سكوت نمی‌كند و با سخنرانیهای پرشور خود در مشهد، افكار عمومی را روشن و دلها را بیدار می‌كند.

سپس از مشهد به قصد تهران حركت می‌كند تا در ادامه مسیر روشنگریهای خود، مردم پایتخت را از خطر رضاخان و اقدامات ننگین او آگاه نماید و اجازه ندهد حکام خودفروخته و سرسپرده انگلیس خبیث، هر بلایی که می خواهند بر مال، جان، دین و ناموس مردم شریف این مرز و بوم بیاورند.

این وضعیت به مزاج رضا قلدر خوش نیامد و به همین دلیل اقداماتی را انجام داد تا سفر وی از مشهد به تهران که در مهرماه سال 1315 شمسی شروع شده بود به پایان نرسد.

رضا خان كه می‌دانست اگر پای شیخ غلامرضا طبسی به تهران برسد، شوری ایجاد خواهد كرد كه مخل اجرای برنامه‌های شوم او و اربابانش خواهد بود، به فکر از بین بردن ایشان می افتد. بدین ترتیب، سفر شیخ غلامرضا طبسی از مشهد به تهران به پایان نرسید و او در نزدیکی سبزوار جهان فانی را وداع گفت و به سرای باقی شتافت. از همین رو بعداً در میان علما و دانشمندان این جمله معروف شد كه شیخ غلامرضا طبسی را چیز خور کردند. (9)

پس از آن پیکر این فاضل و واعظ گرانقدر که عمر شریف خود را خالصانه صرف تبلیغ دین مبین اسلام و مکتب متعالی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کرد از سبزوار به مشهد منتقل و با تشییعی باشکوه در میان حزن و اندوه مردم خراسان، در مقبره شیخ محمد عارف (معروف به پیر پالاندوز) و در جوار بارگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء) به خاك سپرده شد.

 

****

بررسی ابعاد علمی و شخصیتی حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا واعظ طبسی از مشاهیر علمی و دینی خراسان؛ برشهایی از حیات پربار «سلطان المتکلمین»

 

سیر و سلوک معنوی و مدارج علمی

شیخ غلامرضاواعظ طبسی، در سال 1313 ه.ق (مطابق با 1274 ه.ش)، در طبس دیده به جهان گشود. از دوره کودکی او، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما آنچه مسلم است، علاقه به تحصیل علم و فراگیری دانش در وی موج می زده، زیرا در مسیر کسب علم، از همان سنین نوجوانی تلاش وافری داشته و در زادگاه خود دوره مقدماتی و ادبیات را با موفقیت گذرانده است.

با طی کردن دوره مقدمات، شیفتگی به علم و علم اندوزی در وی بیش از پیش جلوه گر شد. با تأسیس حوزه علمیه قم توسط آیت ا... شیخ عبدالکریم حائری (رحمت ا... علیه)، در سال 1340 ه.ق (مطابق با 1301 ه.ش)، شوق سلوک معنوی و طی کردن مراتب علمی در او شکلی تازه یافت و از همین رو در سال 1341 ه.ق، به قم هجرت كرد تا در جوار حضرت معصومه سلام ا... علیها به تحصیل علوم دینی بپردازد.

وی دوره سطح را نزد علمای بزرگی همچون آیت ا... سید شهاب الدین مرعشی نجفی (قدس سره)، عارف ربانی آیت ا... آخوند ملا علی همدانی (قدس سره) و خطیب ارجمند آیت ا... میرزا محمد همدانی (قدس سره)، سپری کرد. او همزمان با تحصیل علوم دینی، تزكیه و تهذیب نفس را در اولویت خود قرار داده بود و از این رو بسیار زودتر از همقطاران خود، سیر و سلوک معنوی و مدارج عالی علمی و شخصیتی را طی نمود، به طوری که در اوان جوانی به شهرت چشمگیری میان علما و فضلا دست یافت.

این موضوع نشان از تقوا، حالات روحانی و تقرب ایشان به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است که با وجود سن کم و جوانی، از جایگاه معنوی بالایی میان علما و مردم برخوردار بوده است.

 

   تبلیغ در بلاد اسلامی

شیخ غلامرضا طبسی علاوه بر سفرهای تبلیغی داخلی که در ایام مختلف سال به ویژه ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین (علیه السلام) به بسیاری از شهرهای کشور داشت، به كشورهای اسلامی عراق، عربستان، سوریه، و اردن (شامات) مسافرت و در این كشورها خطابه‌های پرشوری را ایراد می‌كرد. در این حال، ایشان به یك شخصیت اسلامی مبدل گشته بود كه مردم مسلمان دیگر كشورها از خطابه‌ها و منابرش استفاده می‌كردند.

 به هر كشوری كه وارد می‌شد، به شدت مورد احترام عموم مردم از عرب و عجم قرار می‌گرفت و آنچه باعث می‌‌شد ایشان هر چه بیشتر در قلوب مردم جا گیرد، علاوه بر جذابیت و ملاحت كلام، تهجدهای شبانه ایشان بود كه حتی در حال سفر نیز ترك نمی‌شد.

یكی از وعاظ تهران می‌گوید: «در مدتی كه همسفر ایشان بودم، هیچگاه، حتی در شرایط سخت سفر، نماز شبش ترك نشد و در تمام طول سفر مورد تكریم عموم مردم بود. (5)

 

   یاری مردم قم با وعظ پر شور

شیخ غلامرضا طبسی با بیان گرم و گیرای خود نقش اثر گذاری در هدایت مردم داشت و از توان تهییج بالایی برخوردار بود. در ماجرای سیل قم که بسیاری از مردم این شهر مقدس دچار خسارتهای زیادی شده بودند، ایشان در همدان بوده و منبر می‌رفته است.

وقتی از ماجرا آگاه می‌شود، از فراز منبر از مردم همدان می‌خواهد كه به كمك اهل قم بشتابند و با كمكهای خود، این مصیبت بزرگ را بر سیل‌زدگان قم آسان سازند.

او چنان در منبر شور می‌انگیزد كه زنان طلاها و زیورهای خود را در مجلس از دست و گردن خود بیرون می‌آورند و به سیل زدگان قم، هدیه می کنند. این موضوع سبب می شود تا تسکینی بر آلام فراوان مردم شریف قم که با وجود خسارتهای ناشی از سیل، کمترین کمک و یاری از سوی حکومت مرکزی و در واقع حکومت جور رضاخانی دریافت نکرده بودند، باشد.  (6)

 

   مورد علاقه خاص و عام

مرحوم حاج شیخ محمد تقی فلسفی، از وعاظ نامدار و معروف خراسان است که ناموری مجالس وعظ او شهره عام و خاص است.

 این واعظ شهیر و ارجمند که بی شک در موضوع خطابه و وعظ از استادان مبرز و برجسته خراسان و حتی کشور به شمار می رود، درباره فصاحت لسان و ملاحت بیان شیخ غلامرضا طبسی می‌گوید: «سنین جوانی من، مرحوم طبسی به تهران آمد و طرز منبرش كه تكیه‌ به صوت بود، خیلی مورد علاقه مردم واقع شد.

 افراد زیادی اجتماع می‌كردند. در مجلسی كه او منبر می‌رفت، معمولاً منبریهای دیگر مورد توجه نبودند، ولی در بعضی از مجالس از من دعوت می‌كردند كه قبل از آقای طبسی منبر بروم. من نیز اجابت می‌كردم و در آن مجالس شركت می‌كردم و مردم هم به سخنانم گوش می‌دادند». (7)

 

   تأثیر بالای منبر شیخ در جوانان

حاج شیخ علی اصغر سقازاده که در سفر بیت ا... الحرام و برخی دیگر از سفرهای خارج کشور همراه و ملازم ایشان بوده است نقل می کند: «در یکی از سفرهای خارجی به دلیل بیماری شیخ غلامرضا، پزشک منبر رفتن را برای ایشان منع می کند.

دوستان او از وی می خواهند که به توصیه پزشک معالج عمل نماید و مدتی منبر نرود. او در پاسخ می گوید: چگونه منبر را ترك گویم و حال آنكه در تهران در مسجد سلطانی، منبر بودم و درباره خواص و فلسفه نماز صحبت می‌كردم، شنیدم چند جوان متجدد كه هیچ وقت سرشان در تمام عمر به سجده و خاك نرسیده بود، با هم می‌گفتند: نماز به این خوبی و با خاصیتی را چرا ما نخوانده و نخوانیم! در همین جا توبه می‌كنیم و شروع به نماز خواندن می‌كنیم.

 حال فلانی! چگونه منابری را كه این همه فواید بر آن مترتب باشد، من ترك گویم! نه، منبر را می‌خواهم ولو به قیمت عمرم تمام شود».

 حاج شیخ علی اصغر سقازاده همچنین می گوید: «در چند ماهی که ملازم ایشان بودم، در سفر و حضر تهجد و نماز شب ایشان ترک نشد و تمام طول سفر در همه کشورهای مختلف اسلامی که پا گذاشتیم اعم از عربستان، عراق و شامات، مورد احترام مردم بود.

در اخلاص این مرد خدا همین بس که با وجود بیماری هرگز از منبر و وعظ و انجام وظیفه در تبلیغ اسلام دست برنداشت و در واقع جان خود را فدای تبلیغ اسلام و تشیع نمود. (8)

 

   افشاگری علیه رضاخان

بازگشت خطیب نامدار مرحوم طبسی از كشورهای اسلامی به کشور با روی كار آمدن رضاخان همزمان شد. رضا خان به عنوان مجری بی اختیار سیاستهای استعمار پیر، دین زدایی و مخالفت با مظاهر دین و مذهب را در رأس برنامه‌‌هایش قرار داده و مخالفت با مجالس سوگواری امام حسین علیه السلام، كشف حجاب و هر آنچه كه مربوط به دین می‌شد، از برنامه‌های او بود.

در این زمان شیخ غلامرضا با وجود دشمن بی‌رحمی که برای رسیدن به اهداف شوم خود دست به هر جنایتی می‌زد، سكوت نمی‌كند و با سخنرانیهای پرشور خود در مشهد، افكار عمومی را روشن و دلها را بیدار می‌كند.

سپس از مشهد به قصد تهران حركت می‌كند تا در ادامه مسیر روشنگریهای خود، مردم پایتخت را از خطر رضاخان و اقدامات ننگین او آگاه نماید و اجازه ندهد حکام خودفروخته و سرسپرده انگلیس خبیث، هر بلایی که می خواهند بر مال، جان، دین و ناموس مردم شریف این مرز و بوم بیاورند.

این وضعیت به مزاج رضا قلدر خوش نیامد و به همین دلیل اقداماتی را انجام داد تا سفر وی از مشهد به تهران که در مهرماه سال 1315 شمسی شروع شده بود به پایان نرسد.

رضا خان كه می‌دانست اگر پای شیخ غلامرضا طبسی به تهران برسد، شوری ایجاد خواهد كرد كه مخل اجرای برنامه‌های شوم او و اربابانش خواهد بود، به فکر از بین بردن ایشان می افتد. بدین ترتیب، سفر شیخ غلامرضا طبسی از مشهد به تهران به پایان نرسید و او در نزدیکی سبزوار جهان فانی را وداع گفت و به سرای باقی شتافت. از همین رو بعداً در میان علما و دانشمندان این جمله معروف شد كه شیخ غلامرضا طبسی را چیز خور کردند. (9)

پس از آن پیکر این فاضل و واعظ گرانقدر که عمر شریف خود را خالصانه صرف تبلیغ دین مبین اسلام و مکتب متعالی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کرد از سبزوار به مشهد منتقل و با تشییعی باشکوه در میان حزن و اندوه مردم خراسان، در مقبره شیخ محمد عارف (معروف به پیر پالاندوز) و در جوار بارگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء) به خاك سپرده شد.

 

****

 

محمد قاضی زاده: گاهی اوقات وسعت شخصیت برخی افراد، موجب می شود تا بزرگان دیگری که در اطراف او هستند دیده نشوند یا به درستی شناخته نشوند. این موضوع شاید مصداق های فراوانی داشته باشد، اما یکی از مصادیق بارز آن در عصر ما و در سرزمین پهناور خراسان بزرگ است.

آنجا که علما، دانشمندان، ادیبان، شاعران و سخنوران بسیاری را در ادوار مختلف تاریخی در دامن خود پرورانده و در عصر کنونی نیز بزرگ مردان تاریخ سازی همچون آیت ا... سید علی خامنه ای، آیت ا... عباس واعظ طبسی، حجت الاسلام شهید هاشمی نژاد و ... را در دفتر حماسه سازان ایران اسلامی ثبت کرده است.

بزرگ مردانی که هر یک به دلیل شخصیت والای علمی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی شان، افراد برجسته پیرامون آنها به خوبی شناخته نشدند و حق مطلب در خصوص آنان به خوبی ادا نشد. افرادی همچون عالم عالیقدر آیت ا... سید جواد خامنه ای (رحمت ا.. علیه) والد گرانقدر مقام معظم رهبری که بحق از عالمان بزرگ خراسان در عصر خود بودند و اگر تنها ثمره مجاهدت های ایشان در بزرگداشت اسلام، تحویل فرزند برومندشان سید علی به عنوان ناخدای روزهای سخت کشور، به جامعه اسلامی باشد، در اثبات بزرگی شخصیت والای آن عالم فرزانه، بس است.

همچنین عالم مجاهد برجسته، آیت ا... عباس واعظ طبسی که عمر خود را در راه اسلام و انقلاب اسلامی صرف کرده و به عنوان یار صدیق امام خمینی (قدس سره) و رهبر معزز انقلاب، در ثمردهی و تعالی انقلاب شکوهمند اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و سهم بسزایی در رشد مادی و معنوی خراسان بزرگ داشته، از مصادیق بارز موضوع مطروحه است. چرا که به دلیل بزرگی و برجستگی شخصیت ایشان، هیچگاه آنطور که باید و شاید، وسعت شخصیت والد گرانقدرشان، حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا واعظ طبسی، بر عموم مردم و حتی خواص جامعه، نمایان نشده است.

شخصیتی که به دلیل فضایل علمی و اخلاقی و مهارت در سخنوری، در جوانی به «سلطان المتکلمین» اشتهار داشت و این لقبی است که به گواه اسناد تاریخی موجود، در مورد ایشان از سوی عوام و خواص به کار می رفته که خود این موضوع نشان از شهرت و فضل اوست. وی در مشهد در شمار وعاظ بلندپایه‌ای بود که در بیت آیت‌ا... میرزا محمدآقازاده و آیت‌ا... حاج آقا حسین قمی منبر می‌رفت و بسیاری از بزرگان حوزه در سخنرانی‌های ایشان حضور می یافتند. 

در نهایت نیز همین سجایای علمی و اخلاقی و نیز شهرت ایشان، موجب ترس و واهمه سیاهدلان روزگارش شد و به دستور مزدوران رضاشاه، اقداماتی صورت گرفت تا سفر تبلیغی ایشان به تهران به سرانجام نرسد. از این رو این خطیب برجسته دینی، در پنجم شعبان المعظم 1355 هجری قمری (مطابق با 1315 ه.ش) دعوت حق را لبیک می گوید و همجوار ابدی بارگاه منور امام رضا (علیه آلاف التحیه و الثناء) می شود.

در ادامه به مناسبت سالروز عروج این فاضل برجسته، سعی داریم ضمن شناخت هر چه بیشتر شخصیت والای حجت الاسلام شیخ غلامرضا واعظ طبسی، والد گرانقدر آیت ا... عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، در حد توان حق مطلب را در خصوص آن بزرگوار، ادا نماییم. با ما در مطالعه مطالب پیش رو، همراه باشید.

 

   پی نوشتها:

1- پایگاه اطلاع رسانی خبرگان رهبری 

2- داستانهای شگفت، شهید آیت ا... سید عبد الحسین دستغیب شیرازی، ص 31

3- آثار الحجه، محمد شریف رازی، ج 2، ص 136

4- همان

5- همان

6- آینه دانشوران، سید علیرضا ریحان یزدی، ص 36 / مجله حوزه، ش 126، ص 151

7- خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص 61

8- آثار الحجه، محمد شریف رازی، ج 2، ص 136

9- نشریه حرم، ش 79، ویژه میقات الرضا علیه السلام

منبع: ماهنامه پژوهشی مبلغان، 
ش 73

 

* همچنین شرح حال و ویژگیهای شیخ غلامرضا طبسی، در منابع زیر آمده
 است:

• تاریخ علمای خراسان، ص 314 • تقویم تاریخ خراسان، ص 72  • آثار الحجه، ج 1، ص 44 و ج 2، صص 138ـ 136  • دانشنامه مشاهیر یزد، بنیاد ریحانه، ج 3، ص 1425• ماهنامه پژوهشی مبلغان، ش 73، صص 20-12• گنجینه دانشمندان، ج 2، ص 383 و 384• نشریه حرم، ش 79 ، صص 13 ـ 10• مجله حوزه، ش 126، ص 150• گفتار وعاظ، ج 2، ص 268• داستانهای شگفت، ص 31• گلشن ابرار، ج 2، ص 698• آینه دانشوران، ص 41

1- پایگاه اطلاع رسانی خبرگان رهبری 

2- داستانهای شگفت، شهید آیت ا... سید عبد الحسین دستغیب شیرازی، ص 31

3- آثار الحجه، محمد شریف رازی، ج 2، ص 136

4- همان

5- همان

6- آینه دانشوران، سید علیرضا ریحان یزدی، ص 36 / مجله حوزه، ش 126، ص 151

7- خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص 61

8- آثار الحجه، محمد شریف رازی، ج 2، ص 136

9- نشریه حرم، ش 79، ویژه میقات الرضا علیه السلام

منبع: ماهنامه پژوهشی مبلغان، 
ش 73

 

* همچنین شرح حال و ویژگیهای شیخ غلامرضا طبسی، در منابع زیر آمده
 است:

• تاریخ علمای خراسان، ص 314 • تقویم تاریخ خراسان، ص 72  • آثار الحجه، ج 1، ص 44 و ج 2، صص 138ـ 136  • دانشنامه مشاهیر یزد، بنیاد ریحانه، ج 3، ص 1425• ماهنامه پژوهشی مبلغان، ش 73، صص 20-12• گنجینه دانشمندان، ج 2، ص 383 و 384• نشریه حرم، ش 79 ، صص 13 ـ 10• مجله حوزه، ش 126، ص 150• گفتار وعاظ، ج 2، ص 268• داستانهای شگفت، ص 31• گلشن ابرار، ج 2، ص 698• آینه دانشوران، ص 41

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.