با نگاهی به تاریخ یمن در قرن گذشته مشخص می‌شود که سعودی‌ها حد اقل سه بار در چند دهه اخیر تلاش کرده اند یمن را تصرف کنند، ...

تلاش‌های ننگین برای گسترش جنگ

اما هیچ وقت موفق نبوده اند، هرچند در حال حاضر سه استان حاصلخیز یمن به عنوان اجاره در اشغال سعودیها میباشد. علاوه بر ادعاهای دیگر، سعودیها قصد ندارند این استانهای حاصلخیز را به یمن بازگردانند. بخشی از تلاش آنها برهم ریختن اوضاع این کشور و توسعه جنگ علیه یمن از دایره عربی به غیر عربی است تا برای خود متحدان بیشتری دست وپا کرده وبر مشروعیت خویش  در این تجاوز نظامی مهر تأیید بگذارد.   از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا، خواهان تسلط بر یمن بوده، اما به دلیل آن که
 نمی خواهد خود مستقیم وارد عمل شود، عربستان را پیشقدم کرده و خود پشت صحنه، اداره امور را در اختیار دارد. در نهایت اگرعربستان یمن را اشغال کند، در واقع در اشغال آمریکا خواهد بود و از آنجایی که  آمریکاییها خواهان جنگ طولانی و فرسایشی نیستند از این رو پیوستن کشورهای غیر عرب میتواند به تحقق این اهداف بیشتر و سریعتر کمک کند.

وادار کردن کشورهای وامدار عربستان به مشارکت و ائتلاف دراین جنگ، برای ارزیابی درصد وفاداری آنها به سعودیها روی دیگر این سکه است. از طرفی با احتمال به توافق رسیدن ایران با 1+5 بر سر مسأله هستهای و ناکامی عربستان و اسراییل در برپایی یک جنگ جدید در خاور میانه  برای کشاندن پای ایالات متحده به این جنگ، عربستان تلاش دارد به هر شکل ممکن اوضاع منطقه را به هم بریزد و کشورهای دیگر را در شرایطی قراردهد که توافق را به هم بزند.

اما در طرف دیگرنکته قابل توجه این است که اگر فقط شیعیان حوثی در یمن انقلاب کرده بودند، سنیهای این کشور با توجه به توان جمعیتی و قبیلهای امکان ایستادن در مقابل آنان را داشتند، اما سنیها و حتی گروههای حزبی غیر مذهبی و ارتش هم با حوثیها همپیمان هستند تا این انقلاب به یک انقلاب فراجناحی و فرامذهبی تبدیل شده و خطر بزرگی برای همسایه شمالی یمن یعنی عربستان به وجود آورد. در واقع سعودیها با همه تلاشهایشان نتوانستند جنگ یمن را به جنگ شیعه و سنی تبدیل کنند، از این رو میکوشند با گشودن پای غیر اعراب به این جنگ، به مشروعیت سازی دروغین اقدامهای غیر انسانی شان بپردازند.

 از سویی دیگر ماجرای حمله ارتش و بسیج مردمی انصار ا... به عدن نقشههای عربستان برای تقسیم یمن وبه راه انداختن یک جنگ داخلی در این کشور را نقش بر آب کرد و اینک رژیم آل سعود چارهای ندارد، جز آنکه کشورهای غیرعرب را  دراین جنگ وارد کند.

سعودیها با این کار میخواهند به جهان نشان دهند، تواناییهایی دارند که نباید نادیده گرفته شود وباید در مسایل بینالمللی و بویژه منطقهای مورد مشورت قرار گیرند. آنها دلهره آن را دارند که توافقاتی پشت پرده میان ایران و ایالات متحده و غرب از یک سو و ایران و روسیه و چین از سوی دیگر انجام شده باشد که در آن نقشی برای عربستان در نظر گرفته نشده و ایران نقش جدیدی در برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه برعهده بگیرد.

جدا از آنچه گفته شد، از زمان آغاز بیداری اسلامی در خاورمیانه، نظامیان سعودی حداقل در دو منطقه به سرکوب معترضان پرداخته اند، اشغال نظامی بحرین و سرکوب مخالفان در مناطق شرقی هر دو گواه این ادعاست. به یقین درگیری سعودیها در جبهههای گوناگون مورد بهرهبرداری معترضان داخلی و بیرونی سعودیها قرار خواهد گرفت. ازاین رو آنان در تلاش بیوقفه، سعی در یارگیری و افزایش دامنه کشورهای خواهان حضور در جنگ یمن هستند تا در صورت نیاز، از آنها بهره لازم را در اهداف خود ببرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید بخشی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    مطمئن باشید به زودی حمایت ال سعود از تفکرات واعمال تروریستی وبال مردم وکشورشون میشه.فکرشو بکنین یه روزی اتفاقاتی که الان داره توعراق و سوریه میوفته توی کشورهای حامی تروریست مثل امریکا .اسرائیل . فرانسه.انگلیس.ترکیه عربستان و ...بیفته . چی میشه؟ وقتی تروریسم رو از نزدیک احساس کنن ومفاهیمی مثل ناامنی ویرانی بی خانمانی قتل تجاوز و...رو درک کنن.