رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز، سرطان‌های دستگاه گوارش را شایع‌ترین نوع سرطان در ایران دانست.



‌نان خشک خوراک دام‌ها سرطان‌زا نیست‌/«سونامی سرطان» غلط است

دکتر عبدالحسین طلایی​زاده در گفت​وگو با ایسنا منطقه خوزستان، اظهار کرد: خوشبختانه آمار سرطان در کشور ما نسبت به کشورهای غربی کمتر و شایع​ترین نوع سرطان​ها نیز در ایران نسبت به این کشورها متفاوت است. در مجموع می‌توان گفت ابتلا به سرطان در کشور ایران نسبت به کشورهای غربی کمتر یا حداقل مساوی است.

وی ادامه داد: سرطان در کشور یک مسأله جدی است‎؛ سرطان‌ها در اغلب جوامع با کنترل حوادث و تصادفات، دومین عامل مرگ و میر هستند و این درحالی است که در کشور ایران پس از بیماری​های قلبی و عروقی و حوادث و تصادفات، سومین عامل مرگ و میر به شمار می‌روند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز اظهار کرد: شایع‌ترین نوع سرطان​ها در کشور سرطان​های دستگاه گوارش و در رأس آنها سرطان معده قرار دارد و در کنار آن نیز سرطان​های روده بزرگ است، اما به طور اختصاصی شایع​ترین سرطان در خانم​ها سرطان پستان و در آقایان سرطان مثانه و پروستات است.

طلایی​زاده عنوان کرد: سالانه در خوزستان از هر صدهزار نفر 13 نفر به سرطان معده و سپس روده و در کشور سالانه بین 75 هزار تا 78 هزار نفر به انواع سرطان‌ها مبتلا می​شوند. در استان خوزستان پراکندگی انواع سرطان​ها تفاوت زیادی با استان‌های دیگر ندارد. در نتیجه می​توان گفت همان عواملی که در استان‌های دیگر موجب ایجاد سرطان می​شوند، تقریبا در استان خوزستان نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: اگرچه برخی عوامل محیطی ممکن است در ابتلا به سرطان تأثیرگذارتر باشند اما ارتباط دادن عوامل محیطی و سایر عوامل به این بیماری، هر چه هست بر اساس حدس و گمان است. چون کار تحقیقاتی شناخته شده و مدونی که مثلا ریزگردها در ابتلا به سرطان مؤثرند، انجام نشده و خبرهایی مبنی بر این‌که ریزگردها موجب افزایش سرطان در استان خوزستان شده، بر اساس یک حدس و گمان است. البته تحقیقات زیادی در زمینه تأثیرگذاری عوامل محیطی بر بیماری‌های بدخیم عفونی، تنفسی، گوارشی، و بیماری‌های غیر بدخیم در حال انجام است که مشخص می‌کند ریزگردها حاوی عامل مواد شیمیایی در هوا و خاک است و هر کدام می​تواند تأثیر خود را بر این بیماری‌ها داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: عوامل محیطی موثر در بیماری‌ها از جمله سرطان را می​توان کنترل کرد، اما برخی عوامل از جمله عوامل ژنتیکی غیرقابل کنترل هستند. اگرچه این عوامل قابل دستکاری نیستند ولی علم پزشکی در حال رفتن به سمت و سویی است که از طریق اصلاح ژن​ها، در این زمینه عملکردی داشته باشد. ولی آنچه که اکنون در دسترس​تر و انجام ​شدنی است مداخله در عوامل محیطی و اصلاح این عوامل است.

طلایی​زاده اظهار کرد: با توجه به این‌که سرطان​ها قابل پیشگیری هستند؛ یکی از روش‌های پیشگیری از این نوع بیماری‌ها داشتن روش مناسب زندگی است. در روش مناسب زندگی، افراد باید مواد غذایی سالم و فاقد ترکیبات غیرارگانیک و مضر مانند نتیرات​ها، را استفاده کنند. هم‌چنین از میوه​جات و سبزیجات و سایر محصولات فاقد سموم شیمیایی استفاده کنند، غذاهایی مصرفی نیز غذاهای مانده نباشد.

وی افزود: در بحث عوامل محیطی نیز لازم است از انتشار دود کارخانه​جات نفتی و سایر صنایع و هم‌چنین پخش انواع امواج الکترومغناطیسی ممانعت شود و تا جایی که امکان دارد انسان در معرض این امواج قرار نگیرد. البته در زمینه پیشگیری از سرطان کارهایی صورت گرفته اما سیستماتیک نبوده‌اند. بنابراین لازم است این کارها سیستماتیک و با مشاوره مراکز تحقیقاتی انجام بگیرد تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: ابتلا به سرطان سینه در خانم​ها در کشور ما یک پنجم کشورهای غربی است و آمار بالایی در مقایسه با این کشورها ندارد. اما با تشخیص به هنگام، این بیماری قابل علاج​تر و نتیجه درمان بهتر خواهد بود. هم‌چنین فرد طول عمر بیشتری خواهد داشت و پس از جراحی آسیب کمتری به بافت وارد می​شود. بنابراین تشخیص به هنگام بیماری سرطان در روند درمان بسیار ضروری و تأثیرگذارتر است.

طلایی​زاده ادامه داد: انجام تمهیدات غربالگری و بیماری​یابی برای چهار نوع سرطان از جمله سرطان سینه در خانم​ها، سرطان پروستات در آقایان و سرطان​های معده و روده ضروری است، لذا انجام یک روش ساده و ارزان​قیمت به شرطی که شرکت​های بیمه آن را بپذیرند، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: برای تشخیص یک راه بهتر و راحت​تر برای غربالگری این چهار نوع سرطان، کارگروه​هایی تشکیل دادیم که کارشناسان ما در زمینه رادیولوژی، پاتولوژی، جراحی سرطان، گوارش و آنکولوژی گردهم آمدند تا بهترین روش را با توجیهات علمی جهت کار غربالگری انجام دهند و آن را به متولیان درمان کشور ارائه دهند تا مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، بسیاری از داروها و بیشتر آزمایشات تشخیص سرطان تحت پوشش بیمه قرار گرفت. در حال حاضر نیز انجمن​های خیریه بسیاری جهت کمک به بیماران سرطانی در حال فعالیت هستند و بخش عمده​ای از مابه​التفاوت سهم بیمار را هم می​پذیرند.

طلایی​زاده با بیان این‌که نیترات​ها می​توانند عامل اصلی در ابتلاء به سرطان‌های گوارشی بخصوص سرطان معده مؤثر باشند، اظهار کرد: این‌که تا چه اندازه مواد غذایی حاوی نیترات و یا سمومی همچون آفلاتوکسین که میزان غیرمجاز آن عامل مهمی در ابتلا به سرطان به شمار می​رود، هستند؟، باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته در مرکز تحقیقات سرطان، در خصوص میزان آفلاتوکسین در شیرهای پاستوریزه بررسی‌هایی انجام دادیم که خوشبختانه این میزان بالاتر از حد غیرمجاز نبود. هم‌چنین عنوان می​شد که نان خشکی که به دام​ها داده می‌شود، کپک زده است و میزان آفلاتوکسین بالایی داشته که موجب ایجاد سرطان می‌شود. اما با بررسی​های انجام شده مشخص شد این‌گونه نبوده و میزان آفلاتوکسین در حد نگران کننده‌ای نیست.

وی اظهار کرد: سونامی سرطان لفظ غلطی است که با انتشار آن در جامعه، ترس و واهمه بی​موردی در دل مردم ایجاد شد. به طوری که مردم بی​دلیل تصور می​‌کنند که سرطان گرفته​اند. هرچند بهتر است افراد از علائم سرطان آگاه باشند، اما هر نشانه​ای نباید به سرطان ربط داده شود. ترس و واهمه بی​مورد ایجاد کردن در جامعه خطرات خاص خود را دارد. به طوری که استرس​های مداوم سیستم ایمنی را تضعیف کرده و ترس از سرطان نیز ممکن است عامل ایجاد بیماری باشد. بنابراین پرهیز از این استرس‌ها در زندگی ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: از آنجایی که سرطان عامل واحدی ندارد، بنابراین انجام یک کار واحد و منحصر به فرد برای پیشگیری از سرطان ممکن نیست و می‌توان با انجام مجموعه​ای از کارها از این بیماری در آینده جلوگیری کرد. داشتن سبک زندگی صحیح، ورزش، جلوگیری از بی‌تحرکی، داشتن شادابی، پرهیز از استرس​ها، تغذیه سالم و استفاده از سبزیجات تازه و ارگانیک و فاقد آلودگی و جلوگیری از ایجاد عفونت​های مختلف، از جمله عوامل مؤثر در پیشگیری از سرطان بشمار می​رود.

طلایی​زاده گفت: برخی از عوامل نیز وجود دارند که به دست مردم قابل کنترل نیستند بلکه باید توسط دولتمردان و مسوولان انجام شود؛ از جمله این اقدامات می​توان به پیشگیری از انتشار آلودگی​های محیطی مانند دود خودروها و ترافیک، آلودگی ناشی از دود کارخانه​جات و دیگر موارد اشاره کرد. هم‌چنین لازم است فاضلا​ب‌ها به خوبی تصفیه شوند و از ورود فاضلاب به بخش آب شرب جلوگیری به عمل آید. از انتشار فاضلاب​ها نیز در سطح معابر باید پیشگیری کنند چون زمانی که فاضلاب​ها در سطح معابر خشک شود، در هوا پخش شده و این عاملی برای بیماری خواهد بود. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که سیم‌های برق فشار قوی که از نزدیک آپارتمان​های بلند عبور می​کنند بسیار خطرناکند. در نتیجه لازم است تمهیدات مناسب در این زمینه اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون به طور صد در صد نوع مواد شیمیایی، ترکیبات مضر و نوع میکروب​ها در ریزگردها هنوز ثابت نشده است. اما آنچه که مسلم است، این است که ریزگردها بر سلامت انسان تأثیر بد می​گذارد و کیفیت زندگی را کاهش می​دهد، اما این‌که کسی بگوید این ریزگردها دارای مواد رادیواکتیو است، هنوز ثابت نشده و نباید کسی از مطرح کردن این موضوع به نفع خود استفاده کند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: هیچ‌کدام از آمارها و ارقامی که در شبکه​های اجتماعی در مورد میزان سرطان مطرح می​شود را تأیید نمی​کنیم، چون هیچ‌کدام از آنها پایه و اساس ندارد و بعضا مغرضانه و با اهداف سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی و برای ایجاد ترس و واهمه در دل مردم پخش می‌شود.

 
 
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.