یکی از افسران پلیس ایالت اوهایو در خصوص کشتن دو خودرو سوار سیاهپوست غیرمسلح که با اراده شخصی‌اش صورت گرفته بود، بی‌گناه شناخته شد؛ حکمی که باعث اعتراضات در کلیولند شده و مقامات خود را برای احتمال اعتراضات بیشتر آماده می‌کنند.

تبرئه پلیس اوهایو در پرونده مرگ 2 سیاهپوست باعث اعتراضات شدید شد

به گزارش ایسنا،به نقل از خبرگزاری راشاتودی، مایکل برلو 31 ساله، افسر پلیس کلیولند پس از آنکه در سال 2012 میلادی از کاپوت خودروی این مظنونین بالا رفته و به شیشه جلوی خودروی آن‌ها تیراندازی کرد به دو فقره قتل با اراده شخصی متهم شد. اگر در این پرونده گناهکار شناخته شده بود به 22 سال حبس محکوم می‌شد.

اما جان اودونل، قاضی دادگاه کویاهوگا روز شنبه حکمی را صادر کرد مبنی بر اینکه استفاده از نیروی مرگبار توسط برلو به لحاظ قانون اساسی پاسخی منطقی به تهدیدی واقعی بوده است.

این حکم باعث اعتراضات افرادی شد که می‌گویند این تیراندازی با انگیزه نژاد پرستانه صورت گرفته است چرا که برلو سفید پوست و آن دو خودرو سوار سیاهپوست بوده‌اند.

معترضان در مقابل وزارت دادگستری، جایی که برلو بی‌گناه شناخته شد، تجمع کرده و شعار "نه عدالت، نه صلح"سر دادند.

ابتدا صفی از پلیس ضد شورش در مقابل در این وزارتخانه ایستاده بودند اما سپس به داخل وزارتخانه رانده شدند.

خبرنگاران و عکاسان "گروه رسانه‌ای شمال شرق اوهایو" گفتند، افسران پلیس حدود ساعت 18:20 به وقت محلی در مقابل یک مجتمع تفریحی در کلیولند با معترضان درگیر شده و دست کم سه معترض بازداشت شدند.

پیش از آن گروهی از معترضان دست به راهپیمایی زده و بزرگراهی را که به مرکز شهر کلیولند منتهی می‌شد، مسدود کردند. مردم شعار می‌دادند: "دست‌ها بالا، تیراندازی نکنید".

حدود 200 معترض نیز در اعتراض به این حکم تبرئه یک تشییع جنازه ساختگی ترتیب دادند. فعالان یک تابوت سیاه حمل کرده و روی آن گل قرار داده بودند.

برلو یکی از 13 افسر پلیسی است که 29 نوامبر سال 2012 میلادی به خودروی تیموتی راسل و ملیسا ویلیامز به دنبال یک تعقیب و گریز 137 بار تیراندازی کردند.

این افسر از لحاظ کیفری و جنایی متهم شده بود چرا که به گفته دادستان‌ها وی منتظر شد تا خودروی مظنون متوقف شده و دیگر تهدیدی به حساب نمی‌آمدند و آن وقت از کاپوت آن بالا رفته و 15 بار به شیشه جلوی این خودرو تیراندازی کرده است.

این در حالی است که اریک هولدر، دادستان کل گفت، تحقیقات صورت گرفته اسناد و مدارکی را درباره ضعف‌های نظام مند، آموزش نامناسب و سیاست‌های ناموثر نیروهای مجری قانون بین سال‌های 2010 تا 2013 میلادی نشان داده‌اند.

براساس این تحقیق که انجام آن یک سال و نیم به طول انجامیده، اغلب افسران در زمانی که از آن‌ها خواسته نشده بود از نیروی زور مرگبار استفاده کرده‌اند.

 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.