وزیر دادگستری گفت: کودکان و زنان در یمن با وجود شعار حفظ حقوق بشر که امروز ادعای حقوق بشر گوش همه را کر کرده قتل عام می‌شوند و این یک رسوایی بیش نیست.

وزیر دادگستری:توجه به حقوق کودکان، توجه به تداوم حیات انسانی است
به گزارش  (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با حضور در همایش چشم‌انداز حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: خوشحالیم که به موضوع کودک و نوجوان توجه می‌شود و در این راستا اهتمامی درخور صورت می‌گیرد. همچنین به مناسبت‌های مختلف در رابطه با مسائل کودک و نوجوان دور هم جمع می‌شویم و چالش‌ها را ارزیابی می‌کنیم و هماهنگی‌های لازم را برای بهتر کردن وضعیت فرزندان‌مان به کار می‌گیریم.

وی ادامه داد: با تشکیل مرجع ملی حقوق کودک متشکل از همه دستگاه‌های مربوط در قوای سه‌گانه یک اقدامی ارزشمند صورت گرفته است و تشکیل این مرجع در سراسر دنیا باعث شده بیشتر به نوجوانان و جوانان توجه کنیم.

وزیر دادگستری با بیان این‌که «بیش از 22 میلیون نفر از شهروندان ما در سنین زیر 18 سال قرار دارند» خاطرنشان کرد: با این ارقام می‌توان فهمید که یک جامعه بسیار بزرگ و تعیین‌کننده وجود دارد و اگر به انسان و سرمایه انسانی فکر می‌کنیم ضروری‌ترین اقدام توجه به این بخش بزرگ و حساس اجتماعی است در واقع توجه به حقوق کودک و نوجوان توجه به تداوم حیات انسانی محسوب می‌شود.

پورمحمدی اظهار کرد: نماد صادقانه تلاش کردن ما رفتار با کودک و نوجوان است در واقع در رابطه با کودک و نوجوان هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم یک اندوخته است و نمی‌توان گفت که آن به هدر رفتن سرمایه محسوب می‌شود بلکه توجه به آنها رشد و اندوختن سرمایه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مرجع ملی حقوق کودک، امسال را سال آموزش فراگیر کودکان قرار داده است البته ما نگران هستیم چرا برخی از حوزه‌ها را داریم که اصل آموزش و تداوم آن با مشکل مواجه است. کودکان کشورمان به گردن ما حق دارند و به گفته مقام معظم رهبری هر کودکی که در کشور ما زندگی می‌کند باید از حق آموزش برخوردار باشد لذا امسال در مرجع ملی حقوق کودک آموزش همگانی و عمومی را در نظر گرفته‌ایم.

وزیر دادگستری تصریح کرد: توجه ما به بحث آموزش کودکان نشانه عزم و اراده ما در این راستاست ما نیز نمی‌خواهیم تنها به این همایش‌ها بسنده کنیم ولی این همایش‌ها نشان دهنده توجه و حساسیت جمهوری اسلامی به بحث کودکان است.

پورمحمدی گفت: موضوع کودک‌آزاری در چهار نشست علمی و تخصصی در سال گذشته توسط صاحبان امور ادیان برگزار شد که این نشست بسیار خوب و موثر بوده است. امسال نیز در راستای آموزش فعالیت‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی افزود: موضوعی مانند محیط زیست، هوا و دریا از سوی مدعیان مطرح می‌شود که دستاوردهای نوین و جدیدی به شکل ممتاز در این خصوص به چشم می‌خورد اما چه فایده وقتی لایه ازن را سوراخ می‌کنند؛ همچنین در خصوص حقوق کودکان بسیار صحبت می‌شود اما آن را زیر پا می‌گذارند.

وزیر دادگستری درباره کمک‌رسانی به وسیله کشتی و هواپیما از سوی کشورمان به یمن، گفت: متاسفانه کشتی کمک‌رسانی و حتی هواپیما در این زمینه نتوانست کمک‌های خود را به کشور یمن برساند حتی در کشور مقابل یمن نیز تمام کمک‌ها را تخلیه کرد و آنها وعده دادند که دو هفته دیگر این کمک‌ها را به یمن برسانند اما باید گفت که نوش‌دارو پس از مرگ سهراب چه فایده‌ای دارد.

پورمحمدی با بیان این‌که «برخی از والدین به تغذیه و درمان کودکان خود یا توجه ندارند و یا نمی‌توانند از عهده آن برآیند» گفت: ما باید به موضوع حقوق کودک توجه کنیم. اگر متوجه شدیم که آنها به دلیل عدم توانایی نمی‌توانند از عهده چنین وظایفی برآیند باید برای آنها خیرخواه باشیم تا مشکلات‌شان رفع شود.

وزیر دادگستری گفت: یکی از مسائل عمده در کشور این است که اقدامات زیادی صورت می‌گیرد ولی دو نقیصه مانند عدم اطلاعات کافی و ناهماهنگی به چشم می‌خورد در واقع باید اطلاعات کافی در همه زمینه‌ها از جمله کودک و نوجوان داشته باشیم تا شاهد کاهش‌ مشکلات باشیم. البته خوشبختانه سال گذشته مرجع ملی حقوق کودک هدف‌مان را مشخص کرده و امسال نیز به حد مطلوب خواهیم رسید.

وی با بیان این‌که «در این راستا بانک و سامانه جامعی طراحی شده است تا تلاقی اطلاعات در آن صورت گیرد» تصریح کرد: چند بانک دیگر در این رابطه داریم که قرار است این بانک جامع در تمام ارگان‌ها طراحی شود تا کسری اطلاعات را جبران کنیم زیرا اگر کاهش‌ها و کمبودها را ندانیم نمی‌توانیم وضعیت موجود را ارزیابی کنیم. ما اقدامات زیادی انجام می‌دهیم اما باید به صورت هماهنگ و هم‌افزا باشد و اگر بتوانیم ظرفیت‌هایمان را تجمیع کنیم قطعا راندمان‌مان بالا خواهد رفت.

پورمحمدی با بیان این‌که «باید در رابطه با این موضوع با یکدیگر در تعامل باشیم» گفت: در روابط اجتماعی نیز باید از تجارب یکدیگر استفاده کنیم و مرزبندی‌های جاهلانه را بشکنیم تا بتوانیم کاستی‌ها را ارزیابی کنیم که در واقع رسالت ما در مرجع ملی حقوق کودک همین است.

وی گفت: باید بحث هماهنگی مدنظر قرار گیرد تا باعث ترویج، تقویت تفکر نو، نیاز، حس و درک مشترک شود تا بتوانیم عمل مشترکی را شاهد باشیم زیرا اگر عمل مشترک به زور قانون هم باشد ناکام خواهد ماند.

وزیر دادگستری در پایان گفت: خوشبختانه در دولت جهت‌گیری به همین شکل است و ستاد حقوق بشر و قوای سه‌گانه هماهنگی در رابطه با حقوق بشر و حقوق شهروندی دارند و این امر را سامان می‌دهند. همچنین همه را به حق و قانون‌مداری دعوت کرده و توصیه به سخت‌کوشی و مقاومت می‌کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.