قدس آنلاین : رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اظهار کرد: در آرشیو تاریخ شفاهی اداره اسناد آستان قدس رضوی، خاطرات شفاهی بزرگ‌مردان دفاع مقدس همچون گنجینه‌ای باارزش حفظ می‌شود.

زنده به آنیم که آرام نگیریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، سالم حسین‌زاده گفت: یکی از پروژه‌های ناب بخش تاریخ شفاهی اداره اسناد آستان قدس رضوی، مصاحبه با آزادگان، جانبازان و رزمندگان دوران جنگ ایران و عراق است.

وی با اشاره به اهمیت خاطرات این قهرمانان برای آیندگان، بیان داشت: یکی از اسناد تاریخ شفاهی این اداره، گفتگو با براتعلی دوربینیان، ورزشکار جانباز خراسان رضوی است که در حال حاضر در سمت کارشناس کتابداری در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: گفتگو با این جانباز هفتاد درصد، در سال 1382 توسط کارشناس بخش تاریخ شفاهی اداره اسناد آستان قدس رضوی صورت گرفته و خاطرات شفاهی این بزرگ‌ مرد ضبط و سپس مکتوب شده است.

رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی ابراز داشت: براتعلی دوربینیان در دو جلسه گفتگو، خاطراتی از اعزام به جبهه، عملیات‌های مختلف جنگی، چگونگی مجروحیت و اعزام به بیمارستان، شرکت در فعالیت‌های ورزشی، سفرهای زیارتی و اردوهای معنوی را بازگو کرده است.

وی با بیان بخشی از این خاطرات گفت: این جانباز به دلیل روحیه تحرک‌پذیری‌اش و به قول خودش «زنده به آنیم که آرام نگیریم   /  موجیم که آسودگی ما عدم ماست»، پس از جانبازی در اوج جوانی، به اصرار به جبهه رزم برمی‌گردد و با انجام کارهای اداری و تدارکاتی و حتی در نقش سقا به برادران هم‌رزم خود خدمت می‌کند.

سالم حسین‌زاده با بیان اینکه حفظ خاطرات زندگی افرادی مانند براتعلی دوربینیان می‌تواند الگوی نمونه‌ای برای جوانان باشد، اظهار داشت: این پدر جانباز متولد 1340 تا به حال توانسته مقام‌های بسیاری در رشته‌های ورزشی مانند کوهنوردی کسب کند و هیچ مانعی وی را از فتح قله‌های مختلف باز نداشته است.

در پایان باید خاطرنشان کرد، مصاحبه با مردان و زنان مؤثر در تاريخ آستان قدس رضوی، مشهد و خراسان، در حوزه‌های علم و ادب، سياست، اجتماع، هنر، ورزش، فرهنگ و مذهب، از وظايف بخش آرشیو تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که در روند انجام آن پس از پياده‌سازی و تايپ و نمايه‌سازی این مصاحبه ها به مخزن اسناد سپرده می شود تا در آينده در اختيار محققان قرار گيرد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.