۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 285261

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تروریستی و تکفیری در نزدیکی مرزهای ما هستند. در سال گذشته همین موقع بود که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد که تروریست‌ها در جلولا و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند.گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور، انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد.

طرح حمله گسترده داعش به ایران خنثی شد
خبرگزاری فارس: امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش طی سخنانی به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز با چهره تازه‌ای از تهدیدات روبرو هستیم که از نظر نوع، شکل و اندازه با گذشته فرق دارد.

وی افزود: نیروهای تروریستی و تکفیری در نزدیکی مرزهای ما هستند. در سال گذشته همین موقع بود که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد که تروریست‌ها در جلولا و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند.

پوردستان تأکید کرد: این گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور، انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: اما ما در کمتر از سه روز 5 تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌دهی کردیم و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ما تا 40 کیلومتر به داخل خاک عراق رفتند و توپخانه‌هایمان را ثبت تیر کردیم.

پوردستان گفت: امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها خودشان را آماده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: لذا نیروهای زمینی ارتش و سپاه باید تقویت شوند تا بتوانیم تانک بخریم، سامانه‌هایمان را متحول‌سازی کنیم و بالگردهایمان اورهال شوند. امروز نبرد، نبرد نیروهای زمینی است.

پوردستان گفت: در بودجه امسال نگاه خوبی به نیروی زمینی شد اما باز هم از مجلس می‌خواهیم این نگاه ویژه‌تر شود.

براساس این گزارش امیر سرتیپ پوردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های ممتاز عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر از اشغال نیروهای بعثی شد،‌ گفت: این عملیات به اشغال 19 ماهه این شهر پایان داد.

وی از زمان کوتاه آمادگی برای این عملیات بلافاصله پس از عملیات فتح‌المبین به عنوان یکی از ممیزه‌های حماسه آزادسازی خرمشهر یاد کرد و اظهار داشت: پس از عملیات فتح‌المبین که در شمال خوزستان صورت گرفت عمده یگان‌ها به جنوب خوزستان منتقل شدند و این جابجایی نیروها که همواره یکی از مسائل مهم عملیات‌هاست در کمتر از یک ماه شامل جابجایی ادوات، مهمات و تجهیزات انجام شد.

پوردستان به مداومت 24 روزه عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و گفت: 24 روز عملیات یعنی 24 روز شهید و زخمی دادن، آب و غذا نداشتن، کمبود مهمات، به علاوه تحمل هوای گرم آن مقطع زمانی؛ البته عملیات‌های کربلای 5 و الفجر 8 نیز مداومت‌های 60 و 70 روزه داشتند اما گستردگی این دو به اندازه عملیات بیت‌المقدس نبود. به طوری که امیر سپهبد شهید صیادشیرازی می‌گفت زمانی که فرماندهان احضار می‌کردیم اعلام می‌کردند که از تیپ‌ها و لشکرهای ما فقط نامی باقی مانده است و عمده نفرات به شهادت رسیدند.

وی در مورد سومین ویژگی منحصر به فرد عملیات بیت‌المقدس بیان داشت: عبور از رودخانه که امروز یکی از مباحث مهم در دروس دانشگاه‌های نظامی است در این عملیات صورت گرفت؛ رزمندگان 5 پل را بر روی رودخانه وحشی کارون قرار دادند و چند لشکر از روی آنها عبور کردند که این حجم عبور نیرو از روی رودخانه در جنگ‌های دنیا بی‌سابقه بوده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران این اقدام را موجب شکسته شدن کمر ارتش بعث و وادار شدن آنها به تخلیه پادگان‌ها زشت کرد و در توضیح دیگر ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس گفت: این عملیات در منطقه‌ای به وسعت 6 هزار کیلومتر مربع انجام شد که در طول دوران دفاع مقدس سابقه نداشت و دو برابر وسعت منطقه عملیاتی فتح‌المبین بود.

وی از تعداد زیاد اسرا و کشته‌های دشمن و نیز دستاوردهای نظامی به عنوان پنجمین ممیزه عملیات بیت‌المقدس نام برد و در نقل خاطره‌ای از شهید صیادشیرازی عنوان داشت: این شهید بزرگوار می‌گفت در روزهای پایانی عملیات در جلسات فرماندهی به این نتیجه رسیدیم که باید عملیات متوقف شود و به منظور پاسخگویی به مطالبه مردم درباره خرمشهر فعلا آن را محاصره کرده و پس از 6 ماه که ارتش و سپاه تعداد بیشتری نیرو گرفته‌اند به آزادسازی آن اقدام کنند.

امیر پوردستان از زبان شهید صیادشیرازی ادامه داد:‌پس از ابلاغ این دستور و سؤالات وچالش‌هایی که پیش آمد همه فرماندهان آن را پذیرفتتند اما باز هم یگان‌ها حتی برای محاصره خرمشهر نیز کافی نبودند؛ در نهایت ساعت 10 و 30 دقیقه شب از سه محور عملیات آغاز شد اما فقط یک محور توانست پییشروی کند و عملیات در دو محور دیگر به کندی پیش می‌رفت.

وی اضافه کرد: شهید صیاد تصریح می‌دارد که این کندی عملیات تا اذان صبح ادامه داشت و پس از اقامه نماز اکثر نیروها که چندین روز بود نخوابیده بودند بی‌هوش بر زمین افتاده بودند اما من کنار بی‌سیم چرت زدم که در خواب مشاهده کردم سیدی نورانی- به زعم او امام زمان (عج)- وارد شد و پس از مدتی که برای هدایت ایشان به پا خاستم درخواست کردم اجازه دهند ایشان را در آغوش بگیرم که آن سید بزرگوار لبخندی زد و من به گریه افتاده و در نتیجه از خواب بیدار شدم و صدای الله اکبر فرماندهان عملیات را شنیدم که می‌گفتند مسیرها باز شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تعداد زیاد اسرای عراقی در عملیات آزادسازی خرمشهر را یادآور شد و گفت: در نتیجه این عملیات 14 هزا رو 500 بعثی تسلیم ما شدند و زمانی که وارد شهر شدیم با مشاهده زاغه‌ها و مهمات آنها نتیجه گرفتیم که آنها برای ماه‌ها می‌توانستند مقاومت کنند و این شاهدی برای این جمله امام خمینی (ره) بود که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

امیرپوردستان در پایان گفت:‌ همه محاسبات نظامی بیان می‌داشت که نمی‌توان خرمشهر را آزاد کرد اما چون رزمندگان ما با اخلاص وارد عملیات شدند خداوند به آنها کمک کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • messi IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    52 6
    لا حول و لا قوه الا بالله
  • پویا IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    42 5
    درودبرسربازان گمنام و ارتش
  • شهروند IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    44 10
    من تعجب میکنم از جناب پوردستان که دراین موقعیت بگویند ما تانگ بخرم.......؟؟دشمن چه فکری می کنه .....
  • لولا IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    37 4
    مرزهای خراسان را دیده بان باشید
  • ایران بزرگ IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    46 5
    زنده باید دلاوران . ولی چرا تا حالا نسبت به تقویت نیروی زمینی چه از لحاظ نیرو و چه از نظر امکانات مثل تانک و غیره اقدام نکردید ؟
  • علی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    56 6
    و خداوند مکر مکاران را به خودشان باز خواهد گرداند --- ایران و ایرانی آنقدر غیرت داردکه جهنم را برای هر کسی که گوشه نگاهی چپی به مرزهای ایران نماید جلوی چشمانش بیاورد .
  • رضا IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    55 4
    خداوند نگهدارتان باد
  • azadi IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 0
    درود و سلام بی نهایت خداوند بر شما و همه دلاورمردان کشور ما نیز در کنار شما تا آخرین قطره خونمان از دین و خاک و ناموسمان دفاع خواهیم کرد و گوش به فرمان رهبر عزیزمان هستیم.
  • ابراهيم IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    4 0
    بنازم به نيروهاي توانمندارتش ووزارت اطلاعات
  • حسین IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    6 0
    درود بر دلاورمندان ارتشی
  • بهادر IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    3 1
    درود به سربازان گمنام دررررررررووووووووووووووووووود
  • بهرام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 7
    تانک بخریم!؟ مگر تانک های ذولفقار نسل چهارم چه عیبی دارند، تانکهای ذوالفقار نسل چهارم باید سریعاً به تولید انبوه برسند و همچنین ساخت تانکی فوق سبک و بسیار سریع و همه جا رو با موتور دیزل بسیار قدرتمند که زمین را چنگ بزند و نصب توپ چرخان (گاتلینگ)با نواخت ده الی پانزده هزار گلوله سی میلیمتری در دقیقه بر بالای آن طوری که ارتفاع این خودروی زرهی چریکی فوق سبک(زیر دوازده تن)از دو متر بیشتر نشود و در نظر گرفتن شاسی وی شکل تلسکوپی(کم اثر کرد انفجار مین )و قابلیت افزایش و کاهش ارتفاع کابین برای لحظات ضروری(موضع گرفتن و کمین پشت خاکریز و موانع جهت شکار کردن و ریختن آتشی جهنمی بر روی کاروانها و ستون خودرو های دشمن )باید در دستور ساخت تیم های دانشگاهی کشور جهت ساخت سلاحها و جنگ افزار های جدید به نسبت تهدیدات جدید و ابداع روش های جنگی جدید باشیم
  • محمد IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 11
    ز مجلس و دولت انتظار می رود که با اقدام بموقع در تأمین منابع مالی مهمات مورد نیاز توجه نمایند تا از همان ابتداء خرمشهرها اشغال نشود تاپس از مدتی با تجهیز دیر هنگام شهرهای از دست داده را پس بگیریم.
  • جواد IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    3 3
    درود بر ارتش جمهوری اسلامی ایران و درود بر امیر دلها شهید صیاد شیرازی
  • Metipayton IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    4 4
    ببینین من یه جوونم با اسلام با زرتشت یا دین دیگه ای کاری ندارم فقط یه چیزی رو میدونم تیکه تیکه میکنم کسیکه بخواد به ایرانم توهین کنه به ایرانم ضربه بزنه چه عربستان چه ترکیه... تکه پاره میکنم
  • محسن121 IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    5 10
    ما پشت سر رهبر و نظام هستیم
  • ابراهیمی IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    6 11
    داعش اگر قصد فتنه در ایران را داشته باشد داعشیها را آتش می زنیم. *هر بیشه گمان مبر که خالیست * شاید که پلنگی خفته باشد*
  • بابا IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    4 10
    سلام بر سربازان اسلام
  • كامران IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 0
    امروزه در دنياي جنگ زميني استفاده از تانك تقريبا منسوخ شده است! چرا بايد تانك بخريم؟؟ فرماندهان نيروي زميني كه اينو بهتر از هر كسي ميدونن؟؟
  • جوادی IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 10
    در عین حال که به شهامت وشجاعت فرزندان این سرزمین ایمان داریم اما نباید تمرکزمان را در مورد رویداد های داخلی نیز کم کنیم . این ها ممکن است حرکت ایذایی باشد برای یورش از نقطه ای دیگر . ضمنا تجهیز نیرو های مسلح با سلاح های روز نیز ضرورت دارد . امنیت امروز ما هم خار چشم دشمنان است و هم محصول رشادت های سربازان ایران زمین .
  • هووم IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    3 7
    پس گرگهای خاکستری و شعارهای تجزیه طلبانه در ورزشگاههاو آتش زدن پرچم ایران برای چه بود و ارتش 1200000 نفری تا بن دندان مسلح عراق انجا چه تمهیداتی بابت جلوگیری از نفوذ گروهک 15000نفری داعش کرد که حالا با یارگیری ان گروهک خود را تقویت کرده و جبهه های جنگ خود را به مرزهای پاکستان و افغانستان بکشانند
  • میثم IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    17 7
    ارتش ذوالفقار ولایت است
  • جمال IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    6 8
    یه خسته نباشید به دلاور مردان محافظ ایران زمین.
  • خلیل غلامی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    11 6
    درود به غیرتشان یاد همه شهدا گرامی باد
  • مجتبی IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    5 9
    تعدادی تانک بخریم؟؟؟!!! یعنی چی؟؟ ایران باید الان دهها بمب و کلاهک هسته‌ای داشته باشه....تانک بخریم....؟
  • مجتبی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    5 0
    الان ایران در سوریه عراق و یمن خیلی ضعیف عمل می کند و سبب جری شدن دشمن شده دیر بجنبیم سوریه سقوط می کنه چون 70 درصد دست عربستان و ترکیه افتاده.
  • حسین IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    12 8
    زنده باد ایران و ایرانی
  • کارگر IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    4 4
    ایران کلاهک هسته ای میخواد چیکار . ایران باکری ها دارد . ایران 75 میلیون جمعیت داره که هرکدوم از اونها برای خودشون بمب هسته ای هستند . ایران خدارو داره . ایران ایرانه
  • بهرام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 3
    تانک بخریم حالا جدی جدی گفتی یا شوخی کردی
  • فریبرز IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    5 3
    درود بردلاوران ایران زمین.تاپای جان برای دفاع ازکشورمان ایستاده ایم.الله اکبر
  • بفرین IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    6 3
    درودبرسپاه و بسیج و سربازان گمنام و ارتش
  • ali IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    3 0
    درود به شرف تمام ارتشیان عزیز . دوستان در جنگ های امروزی و مدرن زمینی بالگرد و تانک هر دو نقش بسیار بسیار مهمی دارند .
  • سورنا IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    درود بر امیر پوردستان. مرگ بر اعراب جاهلیت. مرگ بر داعش زنده بار ایران زنده بار قوم آریا
  • تهدید IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    تهدیدات فقط از خارج نیستند امثال کروبیها و موسوسها زیادن . نگرانی اصلی دشمنان ولایت فقیه در داخل کشورند همین اختلاص کننده ها بنیانهای وحدت کلمه رو سست میکنند.هرچی داریم از وحدت ملی است . مبادا خدچه ای به اون وارد بشود
  • مجتبی حویزه عبدی IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    من خودم واسه وطنم واسه ناموسم واسه ریس جمهور میجنگم ما گدای در خونه ریس جمهور هستیم
  • مجتبی حویزه عبدی IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    من میگم ار میشه تانگ هوا پیما جنگی هاکوبتر اسلحه نارجک ارویچی بدید به مسلمونا که رفتن با داعش بجنگن قویشون کن که همه رو از زمین محو کنیم