وزیر علوم با بیان اینکه به هیچ وجه منفی شدن رشد علمی را تأیید نمی کنم، گفت: بر اساس آمارهای جهانی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ رتبه تولید علم ایران در جهان از ۴۱ به ۱۵ رسیده است.


رشد منفی علمی را تایید نمی‌کنم/ پذیرش در علوم انسانی محدود شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، محمد فرهادی در برنامه «نگاه یک» حاضر شده و به برخی اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم در دوره خود اشاره کرد.

منفی شدن رشد علمی را تأیید نمی کنم

وی در خصوص منفی شدن رشد علمی گفت: به هیچ وجه این مساله را تأیید نمی کنم و معاونت پژوهشی با همکاری پایگاه استنادی این موضوع را پیگیری خواهند کرد تا اصلاح شود. بر اساس آمارها ما تا پایان مارس ۲۰۱۵ رتبه ۱۵ تولید علم را خواهیم داشت.

وزیر علوم ادامه داد: در آمار شاخص سرمایه انسانی که مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر می کند، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ از میان ۱۲۴ کشور جهان، رتبه هشتادم را از آن خود کرد این در حالیست که در سال ۲۰۱۳ در رتبه نود و چهارم جهان قرار داشتیم.

فرهادی تاکید کرد: از نظر فارغ التحصیلان رشته مهندسی، تولید و ساخت نیز با ۲۴۰ هزار فارغ التحصیل در سال رتبه سوم جهان را داریم.

وی با بیان اینکه رتبه رشد علمی کشور در منطقه در جایگاه نخست قرار دارد، افزود: دیگر کشورها نیز رشد دارند ولی رشد ما نیز خوب است.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر نامه چهار هزار عضو هیات علمی درباره کاهش رشد علمی کشور گفت: نامه را دیده ام اما امضاء ندارد و مطالبش متناقض است و معلوم نیست چه کسی آن را نوشته است.

وزیر علوم با اشاره به موضوع بورسیه ها گفت: در این بررسی ها جلوی تحصیل ۳۹ نفر گرفته شد و البته جمعی از افراد بورسیه گزینش نشده بودند و حدود ۶۰۰ نفر نیز از دانشگاه‌ها پذیرش نگرفته بودند.

وی تأکید کرد: قرار بر این شد افرادی که جلوی تحصیل آنها گرفته شد، با هزینه خود تحصیل کنند چرا که دیوان محاسبات هشت مرتبه نامه به وزارت علوم ارسال کرد که تحصیل آنان به شکل بورسی ممکن نیست و طبق قانون باید خودشان هزینه را پرداخت کنند.

فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی گفت: این ادغام به مصوبه شورای عالی اداری در ۱۰ سال پیش باز می گردد اما تاکنون تعلل شده و این کار صورت نگرفته بود.

شروط ادغام دانشگاه علوم اقتصادی

وی با اشاره به اینکه شورای گسترش، ادغام دانشگاه علوم اقتصادی را در دانشگاه خوارزمی با چند شرط تصویب کرده است، افزود: نخستین شرط این بود که دانشجویان موجود با همان عنوانی که پذیرفته شده بودند فارغ التحصیل شوند. دوم اینکه دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی در تهران می مانند و سوم اینکه دانشگاه علوم اقتصادی سه دانشکده داشت که همچنان  آن سه دانشکده کار خود را ادامه می دهند.

مراکز رشد علوم انسانی ایجاد می شوند

 دکتر فرهادی درباره لزوم جذب دانشجو در رشته های مورد نیاز کشور و بیکاری فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی گفت: مراکز رشد علوم انسانی تأسیس خواهند شد تا فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی بتوانند در آن مراکز فعالیت کنند و وارد بازار کار مناسب رشته های خود شوند.

محدود شدن پذیرش در رشته های علوم انسانی

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۴ درصد دانشجویان از رشته های علوم انسانی هستند، افزود: محدود کردن و کاهش میزان پذیرش داوطلبان در رشته های علوم انسانی از برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری است.

فرهادی درباره بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: بودجه آموزش عالی امسال ۲۰ درصد و بودجه تحقیقاتی ۲۸ درصد رشد داشته که این کافی نیست.

وی تاکید کرد: بودجه دانشگاه ها را نباید هزینه ای ببینیم بلکه سرمایه ای است یعنی نوعی سرمایه گذاری است. بودجه های کنونی، فقط یک سوم نیازهای دانشگاه ها را تأمین می کند و حداقل باید ۲ و نیم تا ۳ برابر شود.

وی افزود: البته دولت همه بودجه های دانشگاه را نباید پرداخت کند و اکنون هم اینگونه نیست و مردم بخشی از بودجه ها را می پردازند.

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش به موسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۶۰ مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی داریم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است واژه غیرانتفاعی از این مؤسسات برداشته شود و تبدیل به مؤسسات غیردولتی شوند تا مردم بتوانند در این مؤسسات سرمایه گذاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: این شورا در این مدت،‌ فعال تر از گذشته شده است و ۱۵ برنامه درسی جدید در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری علوم انسانی توسط شورای تحول آماده شد و در شورای برنامه ریزی به تصویب رسید.

فرهادی با بیان اینکه ۵۴ برنامه درسی جدید تصویب شده که بطور عمده شامل علوم جدید بین رشته ای و مورد نیاز کشور می شوند.

رتبه بندی دانشگاه ها تا پایان تابستان انجام می شود

وی گفت: طرح اولیه رتبه بندی دانشگاه ها برای شناسایی دانشگاه های برتر، آماده شده است و رتبه بندی دانشگاه ها تا پایان تابستان به طور جامع و کامل انجام می شود.

فرهادی افزود: شورای گسترش آموزش عالی هم فعال تر از گذشته شده است تا عقب ماندگی ها در زمینه تصویب مقاطع تحصیلی، تأسیس، تجمیع و ادغام مؤسسات در آنجا بررسی شود.

وزیر علوم ، تحقیقات و فنآوری گفت: جلسات شورای عالی عتف  هم مرتب برگزار می شود و ۵ کریدور علم و فنآوری در ۵ استان کشور و تعدادی از مراکز علمی رشد جدید هم تصویب و ۳ پارک علم و فناوری جدید نیز تأسیس شده است.

بازنگری آیین نامه های آموزشی

فرهادی با اشاره به اینکه آئین نامه های مختلفی بازنگری شده است افزود: آئین نامه دوره دکتری پژوهش محور از جمله آنان است. برگزاری کنکورهای مختلف، نظارت و ارزیابی مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی، تدوین دستورالعمل نشریات الکترونیک، سامانه ثبت نشریات الکترونیک، بازنگری و اصلاح آئین نامه های استخدامی اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی از دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده است.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۲۶۰۰ مؤسسه آموزش عالی داریم که بیش از ۱۶۰ مؤسسه عنوان دانشگاه را دارند و باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه، ۱۰ دانشگاه برتر را مشخص می کردیم.

۱۰ دانشگاه تیپ ۱ مشخص شدند

فرهادی افزود: اواخر سال گذشته بر اساس شاخص های تعیین شده، ۲۰ دانشگاه برتر کشور را مشخص کردیم که از بین آنان، ۱۰ دانشگاه به عنوان دانشگاه تیپ یک معین شد یعنی باید آنها فعالیت ها و مأموریت های جدی تری داشته باشند.

وی گفت: دانشگاه های تهران، امیر کبیر، شریف، علامه طباطبائی، شیراز، مشهد، اصفهان از جمله ۱۰ دانشگاه برتر کشور هستند.

وی درباره فضای دانشگاه ها افزود: اواخر سال قبل بطور نسبی تحرکی را در دانشگاه ها در زمینه فعالیت های فرهنگی، سیاسی،‌ کرسی آزاداندیشی و سخنرانی و مناظره شاهد بودیم البته انتظار داریم کرسی ها بیشتر برگزار شود.

وی گفت: درباره سخنرانان در دانشگاه ها نیز نباید از بیرون دخالتی صورت گیرد بلکه باید هیات نظارت دانشگاه این برنامه ها را مدیریت کنند.

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل تاخیر در انتخاب روسای دانشگاه ها گفت: براساس آیین نامه مدیریت، روسای دانشگاه‌ها باید به پیشنهاد وزیر و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شوند.

وی افزود: حدود ۳۵ الی ۳۶ دانشگاه در حال حاضر با سرپرست اداره می شوند، ۳۱ الی ۳۲ نفر از این افراد را از همان ماه دومی که وارد وزارتخانه شدم برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردم.

وزیرعلوم افزود: مدتی منتظر بودیم چون دستور جلسات شورا طوری بود که باید مباحث به انتها می رسید بعد موضوع روسا مطرح می شد و یا اینکه فرایند بررسی و تصویب روسای دانشگاه‌ها در حال بازنگری و بازبینی بود.

اسامی سرپرستان دانشگاه را به موقع به شورا ارائه دادم

وی ادامه داد: من به موقع پیشنهادهای سرپرست دانشگاه‌ها را به شورا ارسال کردم امیدواریم جلسه بعدی شورا این ها تعیین تکلیف شوند امیدواریم ظرف یکی دو جلسه تعیین تکلیف شوند. ما همه اسامی را فرستادیم جز یکی دو مورد که تازه تعیین شده اند.

وزیرعلوم درخصوص اتمام مدت قانونی برخی از سرپرست دانشگاه ها گفت: بله مدت قانونی چند مورد از سرپرست های دانشگاه ها به پایان رسیده است و از مرز ۶ ماه گذشته است و منتظریم در شورا مطرح شده و رای بیاورند و اگر رای نیاورند فرد جدید معرفی می شود.

وی تاکید کرد: ولی بخش عمده افراد معرفی شده رای می آورند، چون رایزنی ها صورت گرفته است، دانشگاه تهران از اولین ها بود که برای تعیین تکلیف به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی که سال گذشته خبر ساز شد، گفت: کمیته ای دراین زمینه در وزات علوم از همان ابتدا تشکیل شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سال گذشته مصوبه گونه ای را دراین زمینه ابلاغ کرده بود. متنی دراین زمینه امضا و در صحن شورا بحث شد که به ما نیز ابلاغ شد. علاوه بر آن وزارت علوم نیز کمیته ای را تشکیل داد.

وزیر علوم یادآور شد: این افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار نفر بود که در دوره دکتری پذیرش کرده بود. نباید این کار صورت می گرفت و باید خیلی کمتر از این تعداد دانشجو پذیرش می شد.  

۱۶۰ رشته دانشگاه آزاد متوقف شد

وی گفت: اکنون بالای ۴۰۰ رشته دانشگاه آزاد در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم تصویب شده و ۱۶۰ رشته آنها متوقف شده است مگر اینکه شرایط لازم را احراز کنند. دانشگاه آزاد برای ظرفیت دکتری باید همه ساله از شورای گسترش مجوز دریافت کند.

فرهادی افزود: سقف پذیرش دانشجوی دکتری برای آنها  ۵ الی ۷ دانشجو است و بیشتراز آن خلاف است چه دانشگاه دولتی و چه غیردولتی باشد. تمام این ها کنترل و هفته آینده نیز اقدامات صورت گرفته دراین زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.