هفته گذشته مدیر عامل شرکت هسا در جمع خبرنگاران خبری را اعلام کرد که سازمان هواپیمایی در طول یک هفته گذشته چند بار تلاش کرد آن را اصلاح کند تا سرانجام از خبر "تداوم ساخت ایران140" به احتمال "بررسی ساخت مدل جدید آنتونوف" برسد.



آنتونوف در لباس ایران140

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در صحبت‌های سیرتی به شکل کاملا واضح اعلام شد: خط تولید هواپیمای ایران 140 که در شرکت هسا قرار داشته و به دلیل سقوط سال 1393 اجازه پرواز ندارد، همچنان پابرجاست و تولید آن با وجود لغو مجوز‌های پروازی ادامه دارد.

هرچند پس از اعلام این خبر سازمان هواپیمایی تلاش کرد با تکذیبی سریع جلوی نشر انتقادات از این اقدام را بدهد، اما جابه‌جایی در نام‌گذاری این هواپیما باعث شد حتی تکذیبیه این سازمان نیز نتواند دردی را درمان کند.

خبر ساخت ایران 140 که از سوی مدیر عامل هسا تایید شده بود با تکذیب خبر ساخت آنتونوف 140 از سوی سازمان هواپیمایی تکمیل شد تا عملا این دو خبر دو حوزه کاملا متفاوت را پوشش دهند.

حالا و با گذشت حدود یک هفته از اعلام این خبر جهانگیریان - رییس سازمان هواپیمایی کشوری – اعلام کرده آنچه در صحبت‌های مدیرعامل شرکت هسا به آنها اشاره شده بود نه تداوم تولید که بحث تداوم بررسی‌ها و بازنگری‌ها بر روی هواپیمای آنتونوف بوده است.

طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی آنتونوف 140 در حال حاضر نه اجازه پرواز داشته و نه تولید می‌شود و اگر بناست بار دیگر به خط تولید بازگردد باید بازنگری‌هایی در آن لحاظ شود که احتمالا مسیری طولانی و زمان‌بر در پیش خواهد داشت.

این صحبت‌ها در کنار تکذیب تلویحی صحبت‌های مدیر عامل هسا یک زنگ خطر دیگر را به صدا در می‌آورد و آن این است که هواپیمایی مانند ایران 140 که سازمان هواپیمایی اصرار دارد آن را آنتونوف بنامد و تاکنون بارها عملکردی منفی و غیرقابل دفاع از خود به جا گذاشته احتمال دارد دوباره تولید شده و به عرصه هوایی ایران بازگردد.

هرچند جهانگیریان تاکید کرده تولید مجدد این هواپیما نیازمند طی کردن مقدمات و شرایط پیچیده و زمان‌بری خواهد بود، اما با توجه به خاطره تاریخی ثبت شده از عملکرد این هواپیما مشخص نیست مسافران هوایی آیا باز هم برای پرواز به آن اعتماد خواهند کرد یا خیر.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.