یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نباید جنگ با داعش به یک جنگ فرسایشی تبدیل شود.

 نباید جنگ با داعش به یک جنگ فرسایشی تبدیل شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایسنا، در روزهای پایانی هفته گذشته در صحنه میدانی عراق شاهد اشغال کامل شهر الرمادی به دست گروه تروریستی داعش بودیم که در این ارتباط برخی از کارشناسان و تحلیلگران دلایلی همچون عدم جنگ با تروریست‌ها و خیانت برخی از فرماندهان نظامی، اختلافات داخلی در بغداد در میان مسئولان عالی رتبه این کشور و همچنین نبود نیروی مقاومتی مردمی ( الحشد الشعبی) در این منطقه را عامل موثر در پیروزی‌های اخیر داعش عنوان می‌کنند.

به دنبال اشغال شهر الرمادی مرکز استان النبار از سوی این گروه تروریستی ارتش و نیروهای مردمی عملیات نظامی گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری این شهر و پاکسازی این استان از وجود داعش آغاز کردند و حیدر العبادی نخست وزیر عراق، نیز پس از اینکه شورای استانی الانبار درخواست کرد که نیروهای مردمی در‌ آزادسازی این منطقه مشارکت داشته باشند، دستور داد که الحشد الشعبی نیز به عملیات آزادسازی الرمادی بپردازد.

 

پس از این تحولات در طی دو روز گذشته نیروهای امنیتی عراق و نیروهای مردمی برای آزادسازی الرمادی و در ادامه پیشروی‌های خود در بیجی و بازپس گیری بخشی از پالایشگاه بیجی عراق موفق شدند مناطق «الحاوی» ،« الطالعه»، «البوطمعه» و «الحجاج » در این منطقه را بازپس بگیرند.

 

سیدعبدالامیر نبوی، یک کارشناس مسائل خاورمیانه، معتقد است که از دلایل مهم پیشروی‌های داعش در عراق وجود اختلافات در بغداد است و ادامه این اختلافات ممکن است که باعث شود این جنگ تبدیل به یک جنگ فرسایشی شود و این خود زمینه‌ساز افزایش قدرت داعش در این منطقه خواهد بود.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، اظهار کرد: پس از شکست داعش در شهر تکریت پیش‌بینی می شد که این گروه با بهره گیری از توان عملیاتی خود در صدد جبران این شکست بر آید و تلاش کند که در جبهه های دیگر به موفقیت دست پیدا کند.

 

وی با اشاره به پیشروی های اخیر داعش در سوریه و همچنین شهر الرمادی در عراق اظهار کرد: این موفقیت ها باعث شد که شکست داعش در تکریت در سایه قرار بگیرد .

نبوی با بیان اینکه برنامه دولت عراق این بود که پس از آزاد سازی تکریت، جهت انجام عملیات نظامی در موصل برنامه ریزی کند تصریح کرد: با رویدادهای اخیر انگیزه و روحیه داعشی‌ها افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر اراده آزادسازی موصل در بین نیروهای عراقی تضعیف شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به چگونگی فعالیت نظامی داعش اشاره کرد و گفت: داعش نشان داده که در انجام عملیات‌های سریع و ایجاد جبهه های جدید، پرتوان عمل می کند و به دلیل شیوه خاص خود می تواند در آن واحد در چند جبهه درگیر شود. در حالی که ارتش عراق علیرغم بهره گیری از مستشاران نظامی نیروهای ائتلاف و برتری هوایی تاکنون نتوانسته است که در مقابله با داعش انسجام مناسبی چه برای دفاع و چه برای تهاجم از خود نشان دهد .

وی با تاکید بر اینکه شیوه جنگ این دو نیرو یکسان نیست، افزود: ارتش عراق می کوشد از طریق شیوه های کلاسیک به تهاجم و دفاع دست بزند در حالی که نیروهای داعش نیروهای سبکی هستند که از تهاجم انتحاری در نخستین مرحله پیشروی استفاده می‌کنند و البته پیش از هر تهاجمی به طور گسترده از فضای مجازی برای ایجاد رعب و وحشت بهره می گیرند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد دلایل پیشرفت داعش در عراق گفت: بخشی از این امر به ضعف نظامی ارتش عراق بر می گردد و اینکه ارتش این کشور هنوز نتوانسته انسجام کامل را داشته باشد. از طرف دیگر بخش عمده ای از مشکلات به اختلافات شدید و رقابت های گروه های سیاسی در قالب سه جریان سنی، شیعه و کرد در عراق بر می گردد، در عین آنکه بین برخی از احزاب شیعه نیز اختلافات مهمی وجود دارد.

 

نبوی با اشاره به اختلافاتی که بین هواداران مالکی و العبادی وجود دارد،‌ ادامه داد: برخی از گروه های سیاسی معتقدند که استفاده از نیروهای مردمی شیعه برای مقابله با داعش تلاشی است برای حذف نیروهای سنی از بازی سیاسی در عراق. درواقع آنها معتقدند این استفاده از نیروهای مردمی صرفا برای مقابله با داعش نیست، بلکه در راستای بازتعریف خطوط سیاسی در عراق و افزایش توان برخی از گروه های قومی است.

 

وی با بیان اینکه این اختلافات و رقابت های سیاسی اثر منفی خود را در نحوه مواجهه با داعش نشان داده است، تصریح کرد: مسئله اصلی این نیست که موفقیت و شکست های داعش از چه زمانی حاصل شده یا در کدام مناطق ادامه خواهد یافت، مسئله مهم‌تر آن است که اختلافات سیاسی در بغداد در چه زمانی و در چارچوب احساس مسئولیت، وفاداری به منافع ملی و تمامیت ارضی کشور قرار است پایان پیدا می‌کند.

 

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: تا زمانی که اختلافات بین کردها، شیعیان و سنی ها وجود داشته باشد و از سوی دیگر درگیری های درون گروهی نیز در بین شیعیان بر سر قدرت وجود داشته باشد این جنگ و گریز ادامه خواهد داشت و نگرانی جدی تر این است که این اختلافات باعث شود جنگ با داعش تبدیل به یک جنگ فرسایشی شود که سبب می شود توان داعش برای تثبیت موقعیت خود نیز افزایش پیدا کند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروهای ائتلاف در حال پشتیبانی هوایی و آموزش نظامی نیروهای عراقی هستند ولی چنان که گفته شد تا زمانی که اختلافات بین احزاب و گروه های سیاسی در عراق در ارتباط با آینده این کشور و حقوق و مسئولیت های هرکدام به نتیجه نرسد بعید است که حمایت و پشتیبانی نیروهای ائتلاف نیز بتواند در وضعیت جنگ و جبهه نظامی اثر مشخصی داشته باشد. نکته اینجاست که تحولات اخیر عراق، به ویژه در الرمادی، نشان می دهد که متهم کردن کشورهای عرب همسایه عراق به حمایت از داعش چیزی از بار مسئولیت سیاستمداران عراقی کم نمی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.