گروه میهن/ آران و بیدگل- منیره ملکیان آرانی - در یک صبح بهاری به طرف مسکن مهر مسعودآباد شهرستان آران و بیدگل در انتهای پل سحابی رهسپار شدیم.

کیفیت و سند مالکیت؛ 2 مشکل عمده مسکن مهرآران و بیدگل

در مسیر جاده اصلی نگاهم به بلوکهای قرمز رنگ افتاد که خیلی برایم جالب و زیبا بود. سکوت همه جا را فراگرفته بود. انگار داخل شهری گذر کردی که سروصدایی نمی آمد.

خانمی کنار بلوک c10 ایستاده است و از اینکه صاحب خانه شده ابراز خوشحالی میکند و میگوید: خیلی از زوجهای جوان هم اینجا زندگی میکنند، شاید در مجتمع مسکن مهر مشکلاتی وجود داشته باشد؛ ولی به خاطر امنیت و آرامشی که وجود دارد خوشحالیم.

 

 شکایت یک شهروند

داخل بلوک «c10» به طرف راه پله ها میروم و در یکی از خانه ها را میزنم. آقایی در را باز میکند.

ارشدی میگوید: تقریباً یک سال و نیم است ساکن مسکن مهر هستم. هر بلوک امکان نداشته که بدون نقص باشد. هر جای این ساختمان خرابی داشته که خودم هزینه کردهام.

وی میافزاید: مصالح ساختمانی بیشتر از ضایعات استفاده شده است، شیرآلات استاندارد نبوده و داخل لولههای فاضلاب گرفتگی وجود داشت.

وی از مصالح استفاده شده در ساخت مسکن مهر گلایه میکند و از کارفرمایان این پروژه ها میپرسد: چرا حائل ها پس از گچ کاری ترک خورده است؟ چرا آب باران براحتی داخل اتاق سرازیر میشود؟ چرا درهای ورودی استحکام کافی ندارند؟ درون لولههای برق پر از سیمان است، در صورتی که اتفاقی برای سیمها رخ دهد چه کسی مسؤول خواهد بود؟

این شهروند میافزاید: نبود فضای سبز برای رفاه مردم و نامناسب بودن فضای داخل پارکینگها مشکل اصلی مردم است.

 

 از مردم مشورت نمی گیرند

در قسمت پارکینگ «c10» با آقای شکوری روبهرو میشوم؛ وی میگوید: پیش از شروع به کار اتحادیه در زمینه ساخت، اعضا در شرکتهای تعاونی هزینه پرداخت کردهاند که این موضوع از سال 1385 شروع شد. پس از آن اتحادیه از سال 1387شروع به کار کرد که تمام پروژه با هدف پایین آوردن هزینههای ساخت، تحویل اتحادیه شد.

وی میافزاید: پس از مشکلات زمین، نقشه ها در اتحادیه تهیه شد و به شکل آپارتمانی طراحی گردید که خود جای سوال دارد، زیرا پرسش این است که با توجه به فضای بزرگ زمین ها چرا نوع آپارتمانی تأیید شد و از مردم هیچ گونه مشورتی در این زمینه صورت نگرفت.

شکوری میگوید: ساخت کل پروژه به صورت یکجا، جای سؤال دارد که چرا افرادی که نیاز ضروری به مسکن نداشتند از سیستم خارج نشده اند که این موجب ایجاد نواقص زیادی در پروژه شد. از جمله تحمیل افزایش وام مسکن که سبب ایجاد بار مالی مضاعف و پس از آن نارضایتی اعضا شد؛ زیرا بعضی اعضا به اندازه کافی حتی بیش از عملکرد پروژه هزینه کرده بودند، ولی پروژه به اندازه کافی پیشرفت نداشت.

 

  مشکل اسناد مالکیت مسکن مهر

وی در خصوص اسناد مالکیت مسکن مهر تصریح میکند: پس از تحویل واحدها به اعضا، حدود دو سال است هنوز اسناد مالکیت به نام ساکنان نشده و همیشه مدیریت اتحادیه برای به نام کردن واحدها امروز و فردا میکند.

به گفته وی، مشکلات مسکن مهر را میتوان به دو دسته تقسیم کرد؛ مشکلاتی که به مشاعات و فضاسازی تعلق دارد و مشکلات درون واحدی یا خصوصی مالکان.

وی میافزاید: بزرگترین مشکل اعضا تعیین وضعیت بیمه و مالیات پس از گذشت دوسال از تحویل واحد به اعضاست.

شکوری میگوید: در چند بلوک لولههای فاضلاب دچار گرفتگی بود، وقتی مسیر لوله فاضلاب کنده شد مشاهده گردید فراموش شده برای بعضی از قسمتها در زیرزمین لوله گذاری شود یا اینکه بر اثر سهل انگاری کارگران لوله فاضلاب شکسته و زیر خاک رفته است که برای آن دوباره هزینه شده است.

 

 به پیمانکار و کارگر بدهکاریم

مدیرعامل مسکن مهر در این ارتباط اظهار میدارد: تأخیرها در واگذاری زمین و واریزی تسهیلات دوسال اخیر از 1/1/92 تا 29/12/93 با پیمانکار و اتحادیه درگیری داشتیم، اکنون 300 واحد تحویل مردم شده و 108 واحد در حال اجراست برای آسفالت افزون بر سه میلیون مترمکعب خاکبرداری کردیم.

خیرخواه میافزاید: آینده نزدیک بلوار را بازسازی خواهیم کرد. در مجتمع مسکن مهر آران و بیدگل مسؤول نظارت و هماهنگی هستیم، طراحی و نقشه و زیربنای آن خیلی عالی است، اگر خیلیها صاحب خانه شدند، ولی ما هنوز یک میلیارد به پیمانکار و کارگر بدهکاریم.

وی میگوید: خیلی از ساکنان مسکن مهر به خاطر سند مالکیت ناراضی هستند، به همین دلیل تسویه حساب نکردند .

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.