گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری - شواهد بازار میوه نشان می‌دهد، میوه‌های خارجی با وجود ممنوعیت واردات آنها، در بازار آزادانه خودنمایی می‌کنند و با قیمتهای گزاف به فروش می‌رسد.

تداوم توزیع رسمی میوه‌های قاچاق در بازار!

طبق مصوبه مجلس وزارت جهاد کشاورزی، وظیفه اجرای صحیح و دقیق قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده گرفته است، اما به نظر میرسد، این وزارتخانه در خصوص واردات و همچنین قیمت میوه و نظارت و مدیریت آن انتظارات را برآورده نکرده است. وفور میوههای قاچاق در میادین و فروش در خرده فروشیها آن هم با قیمتهای بالا و به عبارت بهتر به قیمتهای دلخواه گواه این موضوع است.

زاهدی یکی از شهروندان به خبرنگار ما میگوید: این روزها میوههای خارجی در فروشگاهها جولان میدهند و باتوجه به قیمت بالای آنها توان خرید این نوع میوهها را نداریم.وی میافزاید: جای تعجب است، با توجه به تنوع محصولات داخلی بازهم شاهد واردات میوه به کشور هستیم.

وی به قیمت پایین تر میوههای داخلی نسبت به میوههای خارجی اشاره میکند و میافزاید: به دلیل هزینههای بالای گمرک و حمل و نقل عموما میوههای خارجی گرانتر به دست مصرف کنندگان میرسد.

پیرانی یکی از فروشندگان میوه در سطح شهر میگوید: در رسانهها شاهدیم که مسؤولان ورود میوههای خارجی را غیرقانونی و قاچاق عنوان میکنند، اما بازهم شاهد هستیم که این میوه در میادین به وفور عرضه میشود.

وی میافزاید: این میوهها چنان تر و تازه هستند که تصور میشود، بتازگی چیده شده،  اما در حقیقت حمل و نقل آنها توسط وسایل یخچال دار سبب شده که این میوهها تر و تازه بمانند.وی تصریح میکند: عبور وسایل یخچالدار تنها از جادههای اصلی کشور امکان دارد و به نظر من ورود این نوع میوهها با هماهنگی و فقط از طریق مبادی و گمرکات کشور صورت میگیرد.

شهبازی، یکی از غرفه داران میادین میوه در خصوص واردات گسترده میوههای قاچاق میگوید: عده ای با به کارگیری ترفندهای مختلف، میوههای خارجی را وارد کشور میکند.

وی اظهار میدارد: در چند مورد شاهد نظارت متولیان بازار در این خصوص بودیم، اما آنقدر این نظارتها ضعیف است که به نظر میرسد، ناظران توان مقابله با آنها را ندارند.

 

 قاچاق بازار را دربر گرفته

در همین ارتباط عضوکمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از قاچاق میوه و عرضه این میوههای قاچاق وارداتی به صورت آزادانه در بازار، میگوید: ما باید در اینباره تا جایی که تولید داخل پاسخگوی نیازمان باشد؛ هیچ کالا و محصولی را از خارج وارد نکنیم.

 

 لزوم حمایت دولت از باغداران و تولیدکنندگان

رحمتا... نوروزی با اشاره به تولید بسیاری از میوهها در داخل کشور، اظهار میدارد: به رغم اینکه بیشتر میوهها در داخل کشور تولید میشود، دولت به جای حمایت از باغداران و تولیدکنندگان اقدام به واردات میوه هایی که در داخل تولید میشود، کرده است.

وی تصریح میکند: وزارت جهادکشاورزی باید نسبت به واردات میوه و البته برای جلوگیری از قاچاق آن، مدیریت و نظارت جدی تری داشته باشد.

 

 قیمت میوه متناسب با قدرت خرید مردم نیست

وی با انتقاد از گرانی میوه به خصوص میوههای نوبرانه میگوید: باید قیمت میوه به نحوی باشد که مردم قدرت خرید داشته باشند.

وی جولان دلالان و حضور واسطهها را از یک سو و نبود نظارت لازم از سوی دستگاههای مسؤول و متولی نظارت بر بازار را علت اصلی گرانی میوه بخصوص میوههای نوبرانه عنوان کرد.

 

 حضور 7 میوه جدید قاچاق در میادین میوه

فعالان بازار میگویند: این روزها در میادین میوه، افزون بر پرتقال مصری و انبه پاکستانی که از گذشته به صورت قاچاق وارد کشور میشد، بتازگی شاهد راه یافتن میوههای قاچاق جدیدی ازجمله انگور شیلی، زردآلوی ترکیه، لیموترش برزیل و ترکیه، هلو و شبرنگ ترکیه و گلابی چینی به میادین هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز در گفتوگو با تسنیم میگوید: مأموران میادین مرکزی میوه و ترهبار این محصولات قاچاق را مشاهده و برخورد میکنند، اما بهدلیل وسعت این تخلف، امکان برخورد با همه آنها وجود ندارد.

حسین مهاجران با بیان اینکه این میوههای خارجی قیمتهای بالایی دارند، تصریح میکند: مشتری این دسته میوهها در سطح شهر وجود دارد و به قیمتهای گزافی خرید و فروش میشود.

                                

  وفور میوههای چینی و آفریقایی قاچاق در بازار

 وی درخصوص قیمت میوههای قاچاق در بازار اظهار میدارد: هلو و شبرنگ ترکیه ای و در میادین میوه و ترهبار کیلویی 16 تا 23 هزار تومان به فروش میرسد.

همچنین گلابی که بیشتر از چین وارد شده، کیلویی 13 هزار تومان فروخته و لیموترش هم از کشورهای آفریقایی، ترکیه و برزیل وارد شده و کیلویی 12 هزار تومان عرضه میشود.

وی میافزاید: انگور شیلی نیز کیلویی 33 هزار تومان و همچنین زردآلوی ترکیه و انبه پاکستان 20هزار تومان و پرتقال 6هزار و 800 تومان فروخته میشوند که همگی آنها به صورت قاچاق وارد کشور شدهاند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.