مهناز خجسته نیا: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تحصیلی، تازه نگرانی اولیا از چگونگی ثبت نام و شهریه جدید مدارس آغاز می‌شود.

مدارس غیر دولتی حق تعیین شهریه را برای سال تحصیلی آینده ندارند

دغدغه ای که سوژه ای تکراری شده، اما هجمه تبلیغات عریض و طویل این مدارس سبب گم شدن صدای اولیا شده است.

هر ساله در این ایام این دغدغه به یکی از مباحث داغ رسانه ها تبدیل میشود، در حالی که اظهارات بازدارنده مسؤولان هم نمی تواند اوضاع را آرام کند.

یکی از اولیا که برای ثبت نام فرزندش به یکی از مدارس غیر دولتی معروف شهر مراجعه کرده، به گزارشگر ما میگوید: برای ثبت نام فرزندم 17 میلیون ریال با احتساب 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل از سوی مدرسه به عنوان علی الحساب مطالبه شده است.قادری که دارای چند فرزند محصل در مقاطع مختلف تحصیلی است، میافزاید: با توجه به افزایش بی ضابطه شهریه مدارس غیر دولتی، قطعاً هرج و مرج شدیدی در دریافت شهریه ها به وجود خواهد آمد.به گفته وی، شهریه های سال آینده مدارس غیر دولتی پر تقاضا در برخی شرایط بنا به تأکید مدیران مدارس مبنی بر مخفی ماندن میزان آن، از اولیا مطالبه میشود. 

وی با انتقاد از عدم نظارت بر مطالبات پنهانی شهریه مدارس از اولیا اظهار میدارد: متأسفانه ترس از جاماندن اسامی فرزندان در فهرست دانش آموزان این مدارس سبب شده تا این موضوع برخی اوقات اصلاً پیگیری نشود.

پدر یکی از دانش آموزان مقطع دوم متوسطه مدرسه غیردولتی... هم در تماس تلفنی با دفتر روزنامه میگوید: این مدرسه از هم اکنون در اطلاعیهای به اولیا اعلام کرده که شهریه مدرسه در سال آینده طبق جدول پیوست افزایش یافته است.

اعلمی با بیان اینکه رقمی نیز به عنوان علی الحساب برای قطعی شدن ثبتنام از سوی مدرسه مطالبه شده است، میافزاید: این در حالی است که هنوز بخشنامه ای از میزان افزایش شهریه ها توسط وزارت آموزش و پرورش برای سال آینده صادر نشده است.

او که خودش این موضوع را از طریق اداره کل آموزش و پرورش نیز پیگیری کرده است، اظهار میدارد: متأسفانه مسؤولان در پاسخ به اعتراض اولیا، قول مساعدی مبنی بر بازرسی موضوع میدهند، اما در برخورد با مدارس متخلف اقدامی نمیشود.

مادر یکی از دانش آموزان متقاضی ثبت نام پایه اول در مدرسه غیر دولتی ... نیز که تاکنون پیگیریهای زیادی انجام داده، به گزارشگر ما میگوید: متأسفانه متولیان امر هرسال این مشکل را در حالی رد میکنند که برای خانواده ها امری پذیرفته شده است.

وی با اظهار تأسف از انکار مسؤولان به رغم بروز تخلفات هرساله در شهریه مدارس میافزاید: در شرایط فعلی خیلی از خانواده ها خودشان را ملزم به رعایت مطالبات مدارس کرده اند تا بخشنامه آموزش و پرورش!

* ممنوعیت مدارس از افزایش شهریه

مسؤول مدارس و مراکز غیر دولتی آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت و گو با گزارشگر ما میگوید: به همه مدارس غیردولتی بخشنامهای ارسال شده است مبنی بر اینکه تا زمانی که الگوی شهری مدارس تعیین نشده، حق تعیین شهریه و دریافت وجه از اولیا را ندارند و باید براساس شهریههای سال 93 عمل نمایند.

صباغیان، از اجرای الگوی شهری تعیین شهریه مدارس غیر دولتی برای اولین بار در کشور خبر میدهد و میافزاید: براساس میزان فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی مدارس غیر دولتی، الگویی در کشور ترسیم شده که شهریه مدارس نیز طبق این الگو تعیین خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش گزارشگر ما در خصوص اعلام رقم حداقل و حداکثر افزایش شهریه متناسب با این الگو اظهار بی اطلاعی میکند و میگوید: این رقم تا زمانی که الگو اعمال شود، مشخص نیست.

وی با تأکید دوباره بر منع مدارس از دریافت شهریه جدید اظهار میدارد: مدارس هیچ گونه حقی در گرفتن شهریه ندارند و تماسهای مردمی مبنی بر دریافت شهریه پیگیری میشود.

صباغیان، با اشاره به چندین مورد پیگیری اعتراضهای اولیا و بازدیدهای سرزده از مدارس در حال ثبت نام میافزاید: گویا این امر به دلیل قطعی کردن تمایل اولیا با توجه به ظرفیت محدود مدرسه بوده است.

وی به اولیا خاطرنشان میکند: تا زمانی که الگوی شهری اجرا نشود، شهریه هیچ یک از مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی آینده مشخص نخواهد بود. 

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این گزارش به شماره 300072305 پیامک کنید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.