بجنورد- خبرنگارقدس: مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرک ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به نبود کارگاه نخ کشی در این استان گفت: متأسفانه پیله‌های تولیدی این استان در سایر استانها نخ کشی می‌شود.

پیله‌های خراسان شمالی در استان‌های دیگر ابریشم‌کشی می‌شود

حسین رضازاده  اظهار داشت: هماکنون زیرساختهای صنعت نوغانداری بهطور مناسب در استان فراهم نشده است و نیاز به ایجاد و راهاندازی کارگاه نخ کشی دارد.

وی افزود: البته راهاندازی این واحد کارگاهی باید توسط بخش خصوصی انجام شود. رونق نوغانداری در این استان به ایجاد زنجیره تولید پیله کرم ابریشم نیاز دارد که البته یکی از طرحهای ویژه برای حمایت از نوغانداران که قرار است در شهرستان راز و جرگلان اجرایی شود، ایجاد این زنجیره تولید است.

وی تصریح کرد: در این طرح، زنجیره صنعت نوغانداری از غرس نهالهای توت، پرورش کرم ابریشم تا ایجاد کارگاههای فرآوری و نخ کشی موردحمایت قرار میگیرد.

رضازاده اظهار داشت: زنجیره تولید پیله کرم ابریشم در این استان تنها تا مرحله پرورش کرم ابریشم و تولید پیله است و پیلههای تر تولیدی استان برای نخ کشی به خراسان رضوی و گیلان ارسال میشود.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه هماکنون دو هزار خانوار در خراسان شمالی به پرورش کرم ابریشم مشغولند، گفت: وجود نیروی انسانی آشنا به نوغانداری یک مزیت در این منطقه به شمار میرود و شرایط آب و هوایی مناسب نیز سبب شده تا نهتنها پیله تولیدشده توسط نوغانداران خراسان شمالی مرغوبیت بالایی داشته باشد، بلکه بهرهوری تولید پیله تر نیز در این استان از میانگین کشوری بسیار بالا باشد.

وی افزود: خراسان شمالی رتبه چهارم کشور درزمینه بهرهوری تولید پیله تر کرم ابریشم را از آن خود کرده و در مرغوبیت نیز صدرنشین تولیدکنندگان این محصول است.

رضازاده اظهار داشت: نوغانداران خراسان شمالی بهطور میانگین از هر جعبه، 40 کیلوگرم و گاهی تا 70 کیلوگرم پیله تر برداشت میکنند، درحالیکه این رقم در کشور 25 کیلوگرم است.

وی گفت: بیشتر سالنهای پرورش کرم ابریشم استان بهصورت سنتی و در مکانهای کوچک شکلگرفته است و همین امر سبب شده تا رسیدگی به کرمهای ابریشم بهتر و مناسبتر انجامشده و درنهایت منجر به افزایش بهرهوری شود.

رضازاده درباره اقدامهای حمایتی از نوغانداران استان گفت: در استان برای رونق پرورش کرم ابریشم، برنامههایی در دست اجراست که خرید و توزیع نهال توت در روستاهای راز و جرگلان، بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم از آن جمله است.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی، خرید تضمینی محصول تولیدی نوغانداران را از دیگر اقدامها درزمینه حمایت از این تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: پارسال هر کیلوگرم پیله تر بهصورت تضمینی 151 هزار ریال خریداری میشد، اما چون قیمت خرید این محصول در بازار 180 تا 200 هزار ریال بود، نوغانداران بیشتر متمایل به عرضه محصول خود به بازار آزاد شدند.

وی گفت: پارسال قیمت خرید پیله تر نسبت به سال 92 کاهش یافت، چرا که در سال 92 هر کیلوگرم پیلهتر 280 تا 300 هزار ریال خریداری میشد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش رایگان نوغانداران و صدور گواهینامه برای آنان نیز در دستور کار است و در این زمینه برای نخستین بار در استان از محل اعتبارات تملک دارایی بودجه تأمینشده است.

رضازاده اظهار داشت: امسال 355 میلیون ریال برای آموزش نوغانداران، نظارت بر فعالیت آنان، خرید ملزومات و تجهیزات و نیز داروهای ضدعفونی منظور شده و در سال مالی 94 نیز پیشبینی میشود این رقم به یک میلیارد ریال برسد.

وی، سواد پایین نوغانداران و سنتی بودن مراکز پرورش کرم ابریشم را از مشکلات نوغانداران استان عنوان کرد و گفت: بیشتر مراکز نوغانداری در منازل مسکونی و جایگاههای دام یا انبار علوفه شکلگرفته است.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: اگر این تولیدکنندگان تسهیلات ارزانقیمت دریافت کنند، میتوانند مراکز را بهسازی کنند.

وی تصریح کرد: پایین بودن راندمان تولید برگ درختان توت یکی دیگر از مشکلات است، بهطوریکه خشکسالیها سبب شده تا درختان توت متأثر از بیآبیها برگ خوبی ندهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.