۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 285499

«ژاک اودیار» پس از کسب نخل طلای کن 2015 گفت: فیلم «دیپان» بیانگر شرایط کنونی در فرانسه است.

برنده نخل طلای کن چه گفت؟
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «ژاک اودیار» کارگردان مولف فرانسوی که با هفتمین ساخته بلند سینمایی خود موفق به معتبرترین جایزه سینمایی جهان شد، پس از دریافت نخل طلا عنوان کرد: امیدوارم این فیلم به شرایط مهاجران در اروپا کمک کند.

فیلم «دیپان» ساخته جدید «ژاک اودیار» درباره یکی از جنگجویان سابق در کشور سریلانکاست که از طریق یک خانواده قلابی موفق می‌شود، در فرانسه پناهندگی بگیرد و به عنوان یک نگهبان مشغول به کار می‌شود.

«اودیار» پس از مراسم اعطای جوایز شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن گفت: گرچه فیلمنامه «دیپان» را پنج سال پیش نوشتم اما مهم این است که این فیلم در حال حاضر به خوبی منعکس کننده شرایط مهاجران در فرانسه است.

وی در ادامه گفت: چیزی که توجه مرا جلب کرد، شرایط فردی متمایز در جامعه بود، همان افرادی که وقتی در کافه و رستوران نشسته‌ایم برای فروختن گل به کنار ما می‌آیند. اگر این فیلم به بهبود شرایط آن‌ها کمک کند خیلی بهتر خواهد بود.

«ژاک اودیار» 63 ساله چهره‌ای محبوب در کن است و در سال 2009 با ساخت فیلم «پیامبر» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران کن شده بود، فیلمی درباره یک الجزایری که به پنج سال زندان در فرانسه محکوم شده بود.

او در سال 2012 نیز با فیلم «استخوان و زنگار» با بازی «ماریو کوتیلا» در بخش رقابتی کن نامزد نخل طلا بود و در نهایت «کوتیلا» جایزه بهترین بازیگری را برای بازی در این فیلم کسب کرد.

«اتان کوئن» که به همراه برادرش «جوئل کوئن» ریاست هیات داوران رقابتی امسال جشنواره کن را بر عهده داشت درباره فیلم «دیپان» گفت: این فیلمی است که همه هیجان و اشتیاق فراوانی درباره آن داشتند.

«گیلرمو دل تورو» کارگردان اسپانیایی و یکی از اعضای هیات داوران درباره رویکرد سیاسی در انتخاب فیلم «دیپان» به عنوان برنده جایزه اصلی کن گفت: در انتخاب این فیلم به عنوان برنده نخل طلا، تنها پرداختن به موضوع مهاجرت را در نظر نگرفتیم.

اما «روسی دی‌پالما» بازیگر اسپانیایی و دیگر عضو هیات داوران، این فیلم را به موازات با وضعیت افرادی دانست که هر روز آن‌ها را در خیابان می‌بینیم و نمی‌دانیم از کجا آمده‌اند. مردمی که در شرایط سخت و خطرناکی زندگی می‌کنند، فیلم «دیپان» سینمای واقعی است.

«جول کوئن» دیگر رئیس هیات‌داوران امسال کن نیز جشنواره را جشنواره شگفتی‌ها دانست چرا که بسیاری از فیلم‌های مطرح موفق به کسب جایزه نشدند.

وی همچنین با اشاره به شرایط سخت برای انتخاب برندگان با توجه به اعطای تنها یک جایزه به هر فیلم در کن گفت: این کار کمی شبیه‌بازی «شطرنج» بود.

«تاد هانیس» کارگردان آمریکایی که در غیاب «رونی‌ مارا» جایزه بهترین بازیگری زن را برای فیلم «کارول» دریافت کرد با رد کردن این موضوع که از اینکه جایزه اصلی را نبرده ناامید شده است، عنوان کرد: شب نمایش فیلم را فراموش نمی‌کنم و به آن افتخار می‌کنم. «رونی مارا» نقش ساکت‌تری در فیلم داشت اما من شک نداشتم که «کیت بلانش» بیشتر مورد تحسین قرار می‌گیرد.

«وینسنت لیندون» بازیگر فرانسوی که برای فیلم «اندازه یک مرد» جایزه بهترین بازیگری مرد را کسب کرد با تشکر از رئیس جشنواره کن گفت: از این که موفق به کسب این جایزه شده‌ام، بسیار خوشحال و شوکه هستم.

وی که اولین جایزه مهم سینمایی خود را در سن 55 سالگی دریافت کرد برای کسب این جایزه رقبای سرسختی چون «مایکل کین» (فیلم جوانی) و «تیم راث» (فیلم مزمن) را پیش رو داشت.

«خاویر دولان» کارگردان کانادایی و یکی از اعضای هیات داوران نیز اظهار کرد ، فرآیند انتخاب برندگان این موضوع را به ما یادآور شد که واقعا با کمبود نقش‌های مهم و اساسی برای زنان در سینما مواجه هستیم، متوجه شدیم تعدادکمی زن پیشرو مشغول کار در سینما هستند.

وی همچنین عنوان کرد: تجربه حضور به عنوان عوض هیات داوران کن منحصر به فرد بود و هیچ‌گاه تجربه بحث پیرامون فیلم با چنین انرژی را نداشت.

براردان کوئن نیز ریاست هیات داوران کن را تجربه‌ای خواندند که زندگی‌اتان را تغییر می‌دهد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.