پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین- قاآنی:سال‌هاست که همگان به ضررهای سیگار واقف هستند، اما همچنان سیگار می‌کشند و سیگار آنها را می‌کشد. هر سال 4 خرداد آغاز هفته بدون دخانیات است.

جمعیتی که همچنان سیگارمی‌کشند و سیگار آنها را می‌کشد!

به گزارش قدس انلاین ،هرساله چهارم تا دهم خردادماه، همزمان با دیگر کشورهای جهان، هفته جهانی بدون دخانیات در ایران برگزار می‌شود. آخرین روز این هفته (31 می برابر با 10 خرداد) روز جهانی بدون دخانیات است. امسال شعار (زندگی بدون دخانیات، حقی برای همه) برای این‌روز انتخاب شده است.  «خود مراقبتی برای دوری از دخانیات»، «خانواده سالم با دوری از دخانیات»، «محل کار و اماکن عمومی سالم با دوری از دخانیات»، «اجرای کامل قوانین برای دوری از دخانیات»، «آموزه‌های دینی حامی دوری از دخانیات»، «جوانی سالم، بدون سیگار و قلیان» و «مقابله با قاچاق مواد دخانی» عناوین روزهای این هفته است.  با توجه به جایگاه مهم فرهنگ‌سازی برای زندگی بدون دخانیات، امروزه کمپین‌ها و برنامه‌‌های مختلفی در طول سال در کشورهای مختلف اجرا می‌شود. با درنظر گرفتن اهمیت جایگاه رسانه در زمینه‌سازی فرهنگی و نقش تاثیرگذار کتاب، این مهم آن‌طور که شایسته است در کشور ما مورد توجه مسئولان و نهادهای مختلف قرار نگرفته و نبود برنامه‌های مرتبط با این موضوع در رسانه ملی، مطبوعات و رسانه‌ها و آمار پایین کتاب‌های این حوزه، گواه این مساله است. در یک‌سال گذشته تنها 16 عنوان کتاب در ارتباط با موضوع دخانیات در کشور منتشر شده که بسیار ناکافی است.هر سال بیش از 6 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.گفته می‌شود از هر دو نفر که به استعمال سیگار مبادرت می‌ورزند یک نفر طی 20 سال از دنیا می‌رود. سالانه 60 هزار ایرانی قربانی استعمال سیگار می‌شوند. بیش از 12 درصد جمعیت کشورمان سیگاری‌اند.

۱۲ درصد ایرانی ها سیگار و قلیان دود می کنند

در همین باره رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بیش از ۱۲ درصد مردم ایران مصرف کننده مواد دخانی اعم از سیگار و قلیان هستند. دکتر خسرو صادق نیت  یکی از مهمترین علل رشد مصرف سیگار در کشورمان را عرضه و دسترسی آسان به مواد دخانی عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می دهد بیش از ۱۲ درصد از جمعیت کشور سیگار و قلیان مصرف می کنند که البته این آمار مربوط به سال ۱۳۹۰ است.وی همچنین نسبت به افزایش رو به رشد مصرف قلیان در میان جوانان و نوجوانان کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: مصرف قلیان در میان دختران و خانواده ها هم در مقایسه با چند سال پیش بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات، قیمت پایین دخانیات را از دیگر علل افزایش مصرف آن در کشور برشمرد و گفت: قیمت سیگارهای تولیدی یک شرکت کره ای در داخل کشورش ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است اما محصولات همین شرکت در ایران بین ۲ تا ۴ هزار تومان است.وی ادامه داد: قاچاق دخانیات به علت قیمت پایین محصولات دخانی در کشورمان نیست بلکه ۷۶ کشور دنیا با افزایش مالیات توانستند هم قاچاق و هم مصرف این محصولات را کاهش دادند.صادق نیت در واکنش به موضوع پشت پرده قاچاق سیگار افزود: قاچاق سیگار نیاز به هماهنگی جدی دارد و اینکه توزیع و قاچاق سیگار در کشور ما منظم و زیاد است نشان از آن دارد که شبکه قدرتمندی پشت آن وجود دارد و برای برخورد با آن هم باید از نیروی قدرتمند استفاده کرد.

* الگوی نامناسب، از علل گرایش دانش‌آموزان به دخانیات

زهرا همتی کارشناس مسائل اجتماعی، در خصوص علت گرایش دانش‌آموزان به‌ استعمال دخانیات اظهار کرد: الگوی نامناسب در خانواده و مدرسه بیشترین علت گرایش دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان به‌ استعمال دخانیات به‌خصوص سیگار است. وی دسترسی آسان، آموزش ناکافی و نبود ساختار روشن برای کنترل در مصرف دخانیات بخصوص سیگار را از دیگر علت‌های گرایش دانست و گفت: وقتی والدین و معلم که الگو برای نوجوان و جوان هستند سیگار مصرف می‌کنند مصرف سیگار توسط دانش‌آموزان چندان غیرطبیعی نیست. همتی با تأکید بر این‌که عادی‌ شدن کشیدن سیگار در جامعه خطری جدی است، خاطرنشان کرد: وقتی قبح دود و دم بخصوص مصرف سیگار در میان عموم شکسته شود به‌تبع آن بسیاری از مشکلات اجتماعی و بهداشتی پیش می‌آید که برای جامعه زیان‌بار است. این کارشناس اجتماعی بابیان این‌که متأسفانه در جامعه‌ی ما الگوی سالم برای این سنین نداریم و کار فرهنگی تأثیرگذاری انجام نشده است، تصریح کرد: باید علت‌ها را ریشه‌یابی و آموزش‌های متناسب با سن دانش‌آموزان ارائه شود. همتی ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت عوارض مصرف سیگار را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: وقتی بگوئیم که اگر سیگار بکشید 20 سال دیگر دچار بیماری می‌شوید افراد زیاد اهمیت نمی‌دهند، از این‌رو در این حوزه مشکلات کوتاه‌مدت باید به جامعه شناسانده شود. وی با اشاره به این‌که نباید موضوع سیگار را فقط به هفته دخانیات محدود کرد، گفت: باید همه دستگاه‌ها به‌صورت واحد با موضوع سیگار مقابله کنند.

* انفعال ستاد مبارزه با مواد مخدر درسایه نبود مدیریت قوی 

در خصوص برخورد و مبارزه با دخانیات نایب رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس گفت: علاوه بر کمبود بودجه و نیروی انسانی لازم و کافی در ستاد مبارزه با مواد مخدر٬ نبود مدیریت توانمند سبب شده تا این ستاد عملکردی جامع و مناسب نداشته باشد. نعمت‌الله منوچهری با هشدار درباره گسترش اعتیاد، گفت: امروزه متاسفانه مسئله اعتیاد به مواد مخدر بسیار فراگیر شده و تقریبا در هر خانواده ای یک فرد معتاد وجود دارد، این امر به تبع مرتبط با افزایش انواع مواد مخدر است و البته سهولت دستیابی به این مواد نیز از دیگر عوامل گرایش بسیار به مواد مخدر است.نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بیکاری٬ درآمدهای پایین٬ کمبود مراکز تفریحی و ورزشی٬ گرایش به تجردگرایی و افزایش طلاق از جمله علل افزایش تعداد معتادان در جامعه است.وی یادآور شد: این در حالی است که اگر تعداد مراکز ورزشی موردنیاز وجود داشته باشد درصد کمتری از این افراد ممکن است به مواد مخدر گرایش پیدا کنند اما با این حال وزارت ورزش و جوانان نیز تعدادی از همین مراکز ورزشی موجود را به مزایده گذاشته است.وی در خصوص عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، تاکید کرد: نباید از مجموعه ای که نه تنها بودجه کافی ندارد بلکه فاقد نیروی انسانی مورد نیاز است انتظار انجام کاری بزرگ داشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر توانایی پرداختن به طیف وسیع معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر را ندارد همچنین محل مناسبی برای جمع آوری و اصلاح وضعیت زندگی معتادین وجود ندارد.این نماینده مردم در مجلس نهمف با تاکید بر اینکه مشکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تنها کمبود بودجه نیست٬ گفت: عدم مدیریت قوی و کمبود نیروی انسانی توانمند از دیگر عوامل عملکرد ضعیف این ستاد است.منوچهری تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند با ارایه پیشنهاد به مجلس و به دنبال آن اصلاح قانون، همکاری خود با نهادهایی غیرفعال را قطع و به دنبال آن از سازمانهای فعال در این زمینه کمک بگیرد، زیرا افزایش اعتیاد و قاچاق مواد مخدر کشور را با چالش مواجه می کند.عضوکمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، افزود: ضروری است تا ریاست جمهوری در این خصوص تجدیدنظر کند، وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر تنها برخورد با قاچاقچیان نیست بلکه وظایفی گسترده‌تر در این زمینه دارد.وی همچنین به کوتاهی دولت ومجلس علاوه بر ستاد مبارزه با مواد مخدر در این بخش تاکید کرد وگفت: در واقع فعالیت گسترده قاچاقچیان و وضعیت نابسامان فعلی معتادان در جامعه خود نشانگر کوتاهی ارگان ها و نهادهای مربوطه است.منوچهری در خصوص التزام ستاد به انجام فعالیت‌های عملیاتی تر و وسیع٬ گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید راهکاری را به مجلس ارائه کند و مجلس هم به دنبال این امر قطعا طرحی را در این زمینه به تصویب خواهد رساند.نایب رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمپ‌های موجود برای ترک اعتیاد کافی نبوده و همچنین دارای شرایط مناسب نیستند٬ گفت: همانگونه که دولت و مجلس با همکاری و همراهی توانستند طرح سلامت را تا حدودی در جامعه نهادینه سازند٬ به موضوع مبارزه با مواد مخدر که در ارتباط با سلامت روحی و جسمی مردم است نیز می توانند بپردازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.