وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش قدرت رقابت پذیری بنادر ایران با سایر بنادر جهان با رعایت قواعد و مقررات بین المللی از مهم ترین اهداف ما در حوزه صنعت حمل ونقل دریایی است.

وزیر راه خواستار افزایش قدرت رقابت پذیری بنادر کشور در جهان شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی روز دوشنبه در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی، افزود: برای حضور در بازارهای بین المللی استفاده از قواعد و مقررات بین المللی ضروری است زیرا حوزه دریا از آن بخش هایی است که باید رعایت قواعد بین المللی در آن مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: برای موفقیت دراین حوزه باید به قوانین ومقررات بین المللی پایبند باشیم، ضمن آنکه نمی توانیم از قواعد بین المللی این بخش تخطی کنیم.

وی تصریح کرد: رعایت و پایبندی به تعهدات بین المللی حاکی از آن است که ما در تمام حوزه های مختلف از جمله تجارت، رعایت محیط زیست، ایمنی و حتی نظامی به تمام قوانین و مقررات متعهد هستیم.

وی اظهار داشت: وضعیت ما در حوزه حمل ونقل هوایی نیز همین است زیرا در آنجا نیز در یک حوزه بین المللی کار می کنیم و نباید قواعد بازی را در این حوزه به محدوده ملی تسری دهیم.

وی بر افزایش قدرت رقابت پذیری شرکت های ایرانی در تمام بخش های اقتصادی تاکید کرد و افزود: هرچند ما در خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر و در مجموع در بخش دریا موقعیت ژئوپلتیک و مزیت نسبی داریم اما تا زمانی که نتوانیم قوانین و مقررات بین المللی را به خوبی اجرا کنیم دراین زمینه موفق نخواهیم شد.

وی گفت: بسیاری از کشورهای جهان که حتی یکدهم وضعیت نسبی ایران را دارند بسیار بیشتر از ما درآمد دارند زیرا آنها به مزیت های رقابت در جهان بیش از پیش توجه می کنند.

وی با بیان اینکه ما باید با استفاده از قواعد بین المللی در بخش های مختلف منافع ملی خود را در نظر بگیریم، افزود: خوشبختانه با شرایطی که هم اکنون در فضای بین المللی به وجود آمده پس از رفع تحریم ها همه کشتی ها به جای رفتن به بنادر جنوب خلیج فارس باید در بنادر کشور پهلو بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون 8 شرکت خطوط بین المللی در بنادر ایران پهلو می گیرند و ما باید در تمام بخش های دریایی و هوایی آماده باشیم تا پس از لغو تحریم ها در عرصه های جهانی رقابت کنیم.

آخوندی برافزایش کیفیت زندگی در بنادر و سواحل جنوب کشور تاکید کرد و افزود: عدم توجه به کیفیت زندگی دراین سواحل باعث شده جمعیت کمتری دراین مناطق وجود داشته باشد وهم اکنون تراکم جمعیت در سواحل جنوبی کشور 8/4 نفر در هر کیلومتر مربع است و این نشان می دهد این مناطق سرزمینی از جمعیت تخلیه شده است.

وی اظهار داشت: با وجود 500 هزار نفر جمعیت دراین سواحل، جمعیت کشور دراین مناطق بسیار کم است در حالی که ما باید به ارتقا کیفیت زندگی در شهرهای بندری و پس کرانه ها توجه کنیم زیرا همه ما در این زمینه مسوولیت اجتماعی داریم.

وزیر راه وشهر سازی تصریح کرد: یکپارچگی در حوزه حمل ونقل نیز ضروری است و ما باید یک پیوستگی دائمی در حوزه حمل ونقل برقرار کنیم تا یک بازرگان مطمئن شود که کالای او در یک بندر فعال در جهان با سیر مناسب به مقصد خواهد رسید.

وی اجرای مدیریت یکپارچه سواحل ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این سبب خواهد شد از بسیاری از آشفتگی های سواحل جلوگیری شود لذا همه دست اندرکاران حوزه حمل ونقل باید به هم افزایی در این حوزه بیش از پیش توجه کنند.

آخوندی بر افزایش سرمایه گذاری در بنادر کشور تاکید کرد و افزود: به زودی طرح های مختلفی در سواحل کشور به مورد اجرا گذاشته می شود به طوری که سرمایه گذاری 480 میلیون دلاری در بندر چابهار و 500 میلیون دلاری در فازهای 2 و3 بندر شهید رجایی و سرمایه گذاری در توسعه بندرجاسک در دست اقدام است و تا آخر هفته جاری احداث یک شهر جدید در کنار دریا درجنوب کشور آغاز می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.