معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه جلد سیگارهای کشور هشدار دهنده‌تر می‌شود، گفت: قوه قضائیه و دولت‌ باید از شرکت‌ مارلبروی آمریکا برای ورود ۴میلیارد سیگار تولیدی این شرکت در ایران مطالبه و خسارات مصرف تولیدات دخانی را انجام دهد.

مطالبه قوه قضائیه و دولت‌ از شرکت‌ مارلبروی آمریکا

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر سیاری در نشست خبری هفته بدون دخانیات اظهار داشت: متأسفانه شرکت‌های دخانیات همیشه سعی می‌کنند قیمت سیگار را پایین نگه دارند و در قالب تبلیغات کاذب مصرف دخانیات را باعث نشاط و هیجان بیشتر تبلیغ کنند.
 

وی ادامه داد: متأسفانه 90 درصد مصرف دخانیات از سنین جوانی شروع می‌شود و از هر 10 نفر که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، 9 نفر آنان به‌دلیل مصرف دخانیات است و خطر مرگ مغزی نیز در مصرف‌کنندگان دخانیات 2 تا 4 برابر افزایش می‌یابد و در نهایت طول عمر آنان نیز کمتر است.

سیاری ادامه داد: سالانه 6میلیون نفر در دنیا به‌دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که 600هزار نفر از آنان به‌دلیل مجاورت آنان با دود دست‌دوم سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه در مکان‌های عمومی نباید سیگار مصرف شود، ولی از طرف دیگر نیرویی نیز وجود ندارد تا با افراد سیگاری در چنین اماکنی برخورد کند، افزود: امروز تنها چاره در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم به افراد سیگاری در اماکن عمومی است. 

* جلد سیگارهای کشور هشداردهنده‌تر می‌شود

معاون وزیر بهداشت در ادامه با یادآوری برنامه‌های تبلیغی که در گذشته برای ترویج فروش برخی کالاها مانند شیرخشک صورت می‌پذیرفت و دیگر این تبلیغات منع شده است، بیان داشت: درباره تبلیغات سیگار نیز پیام‌های هشداردهنده روی جلد پاکت سیگارها تغییر می‌یابند و هشداردهنده‌تر می‌شوند.

سیاری به مراکز ترک دخانیات که در حال حاضر 70 مرکز است، اشاره کرد و افزود: سعی بر آن داریم تا در 17هزار خانه بهداشت، 6هزار پایگاه بهداشت و در شهرها نیز که برای هر هزار نفر یک کارشناس سلامت می‌گماریم خدمات این چنین مراکز ترک دخانیات را ادغام کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اعلام "باید براساس کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با دخانیات تا سال 2025، 30 درصد از مصرف دخانیات کشور را کاهش دهیم" گفت: یکی از بزرگترین مشکلات قاچاق کالاهای غیرقانونی از جمله انسان، اسلحه، مشروبات، دارو، مواد مخدر و سکس است که بیشترین سود را در بردارد و در کشورهای دنیا قوانین بین‌المللی برای برخورد با این کالاهای غیرقانونی وجود دارد که ما نیز باید از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به دو کشور برزیل و انگلیس به‌عنوان دو کشور در حال توسعه و همچنین توسعه یافته که در مبارزه با دخانیات به دستاوردهای خوبی رسیدند، افزود: در مدت 14 سال گذشته قیمت سیگار در انگلیس دو برابر شده است و از سال 2000 تا 2012 نیز در این کشور قاچاق سیگار که رقمی بالغ بر 21 درصد بود به 9 درصد کاهش یافته است و همین آمارها نیز در کشور برزیل هم مصداق دارد. بنابراین ما نیز در ایران می‌توانیم در این مقوله اقدام کنیم.

سیاری ادامه داد: هر کشوری که درآمدش کمتر باشد رشد قاچاق آن نیز بیشتر می‌شود، براساس آمارها ایران در ردیف کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا است.

معاون وزیر بهداشت گفت: رهبر معظم انقلاب از سال‌ها قبل دغدغه بسیاری در مبارزه با کالاهای قاچاق داشتند ولی متأسفانه موفقیتی در احیای این سیاست‌ها و دغدغه‌ها در کشور مشاهده نمی‌کنیم، در حالی که از مهمترین دغدغه‌های بالاترین مقام حاکمیتی کشور به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: همان‌طور که وزارت بهداشت داروها را شناسنامه‌دار کرد تا بهتر بتواند کنترل داروی اصل و تقلبی را داشته باشد، بنابراین باید همه نخ سیگارها نیز علامت و کدگذاری شود تا کنترل کیفیت، پرداخت مالیات و رصد مصرف‌کنندگان آن صورت پذیرد و در نهایت بتوان با قاچاق آن در بازار مقابله کرد زیرا دیگر به‌صورت سنتی نمی‌توان بازار دخانیات را رها کرد و این یکی از مشکلات کشور ما است که در چنین مواردی از تکنولوژی روز استفاده نمی‌کنیم.

سیاری عنوان کرد: در کشور سالانه 2 تا 4 میلیارد نخ سیگار مارلبوروی آمریکایی مصرف می‌شود و این در حالی است که هر یک‌میلیون نخ سیگار باعث مرگ یک انسان می‌شود، بنابراین باید با استفاده از قوانین بین‌المللی که در دنیا وجود دارد، قوه قضائیه و دولت‌مان از این شرکت‌ها مطالبات و خسارات مصرف تولیدات دخانی آنان را انجام دهد.

معاون وزیر بهداشت در پایان با اشاره به 4هزار ماده سمی در سیگار خاطرنشان کرد: در جدیدترین گزارشات علمی عنوان شده است که مصرف یک بار قلیان مساوی است با 200 نخ سیگار و این در حالی است که سیگار یک ضدارزش به حساب آمده است ولی هنوز قلیان ضدارزش نیست و متأسفانه سرعت رواج قلیان در خانم‌ها نیز افزایش یافته است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.