قدس انلاین – سعید کوشافر: بیگمان کشورمان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان لوازم ارایشی نه تنها درمنطقه که درجهان است و این درحالی است که عمده این محصولات وارداتی است و برای واردات انها ارزی که با هزار مشکل تهیه و وارد کشور شده است ، براحتی اب خوردن خارج میگردد.

ایرانیان رکورددارآرایش با محصولاتی که قاچاقی وارد کشور میشود/20میلیارد دلارقاچاق کالای بهداشتی وآرایشی و تولید کنندگانی که از وام هم محرومند/لوازم آرایش خارجی و صورتهایی که دیگر زیبا نمیشوند

 

بنا براین گزارش همواره میزان اعلامی واردات رسمی محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار کمتر از ارقامی است که دربازاربه چشم میخورد ؛ این درحالی است که بنا بر اظهارات مقامهای مسوول بخش عمده محصولات ارایشی موجود دربازار را کالاهای قاچاقی شامل میشود که از مبادی غیر رسمی و به گونه های مختلف وارد کشور میشود.

درهمین خصوص معاون وزیر بهداشت خاطرنشان میکند که  در بین تولیدات سلامت‌ محور، لوازم آرایشی بهداشتی بیشترین قاچاق را در کشور دارد و متاسفانه قاچاق کالا همیشه باعث ضربه به تولید داخلی و اشتغال می‌شود و از طرف دیگر تبلیغات لوازم آرایشی بهداشتی در شبکه‌های ماهواره‌ای دامنه این مشکل را افزایش می‌دهد.

دکتر رسول دیناروند میگوید: متاسفانه بیش از 20 میلیارد دلار قاچاق کالا در حوزه سلامت وجود دارد که لطمه های زیادی به تولید این محصولات درکشور وارد کرده است.

درهمین حال شهردار تهران نیز به گونه ای دیگر به این مساله اشاره کرده و یاداورمیشود: بر اساس آمارهایی که ما گرفته‌ایم، در تهران تقریباً ۱۲۰۰ کتابفروشی داریم، در حالی که برای فروش لوازم آرایشی، ما ۵۹۰۰ فروشگاه داریم؛ گردش مالی اقتصاد نشر ۸۰ میلیارد تومان است اما لوازم‌آرایشی ۲۰ هزار میلیارد تومان.

***ناگفته‌های قاچاق لوازم آرایشی

درعین حال سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد: لوازم آرایشی و بهداشتی بعد از پوشاک و لوازم الکترونیکی بیشترین پرونده‌های قاچاق را تشکیل و در رتبه سوم کالاهای قاچاق قرار دارد. این در حالی است که در سال 93 نسبت به سال 92، پرونده‌های قاچاق تشکیل شده، 547 درصد افزایش داشته است و بیش از 90 درصد پرونده‌های قاچاق مستقیما در تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود.

بنابر این گزارش در سال 93، حدود 57 هزار پرونده قاچاق کالا رسیدگی شد که نسبت به سال ما قبل خود 457 درصد افزایش یافته است. در حقیقت یکی از مهمترین عوامل موثر بر رشد و افزایش قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی و گرایش بیش از حد زنان و دختران ایرانی به آرایش‌های افراطی است به طوری که برخی از بانوان و دختران شاید درصد بیشتری از آنها زندگی بدون آرایش‌های افراطی خود ناممکن می‌دانند.

در این میان به گزیده‌ای از عوامل موثر بر گرایش بانوان و دختران ایرانی به آرایش‌های افراطی اشاره می‌کنیم. هرشخصی یک زمینه آسیب شناختی به صورت ژنتیکی، تربیتی و تحولی در خود دارد. اگر این اشخاص در محیط‌هایی قرار بگیرند که به نوعی برای آنها تایید و تقویت فراهم کند این زمینه‌های آسیب شناختی چندان بروز و تجلی پیدا نمی‌کند ولی اگر در محیط‌هایی قرار گیرند که دامنه نبود تایید شدنشان بسیاری از رفتارهای شخص را شامل شود  باعث ظهور این آسیب‌ها می‌شود. به طوری که یکی از راه‌های دستیابی به اعتبار بخشی در سنین جوانی و نوجوانی جذابیت‌های جسمانی است که گرایش به آرایش‌های افراطی یکی از راه کارهای نادرست این اشخاص است.

عوامل جغرافیایی، تاریخی ، فرهنگی، روان شناختی و مسایلی به عنوان آسیب‌های روانی که هنوز بروز پیدا نکردند، می‌توانند عاملی برای استفاده از لوازم آرایشی برای جذابیت‌های افراطی جسمانی باشد.

متاسفانه توجه به جذابیت‌های افراطی جسمانی به آنجایی رسیده است که یکی از مهمترین آرمان‌های زنان و دختران امروزی است.

میل به جوان ماندن و طراوت مستمر، خودنمایی و جلب توجه با تایید دیگران، تمایل به دیده شدن ، از عوامل مهم گرایش به جذابیت‌های افراطی جسمانی است.

نبود اعتماد به نفس زنان ایرانی، باور غلط  زشت مداری زنان ایرانی و زیبا شناسی زنان غربی، رقابت‌های عجیب و چشم و هم چشمی از عوامل  دیگر گرایش به جذابیت‌های افراطی جسمانی و مصرف بیش از لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران است.

مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی درایران میان گروه سنی 22 تا 24 سال بیشتر است اما در کشورهای توسعه یافته بالای 40 سال است. در حال حاضر دختران در سنین پایین و در مقطع تحصیلی راهنمایی از برخی از لوازم آرایشی شامل رژ لب، پودر رژگونه استفاده می‌کنند که بیشترین درصد تذکرات اولیاء مدرسه در مدارس دخترانه تشکیل می‌دهند.

برخی از جامعه شناسان و آسیب شناسان بر این باورند که در ایران به دلیل افزایش مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی روزانه 9 کیلو انواع مواد سمی از طریق پوست وارد بدن می‌شود. این در حالی است که سن مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران خیلی پایین است و ادامه این روند در جامعه فاجعه‌ای بزرگ را برای نسل آینده به همراه خواهند داشت.

افزایش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی، افزایش آلایندگی محیط زیست، کاهش بهداشت فردی و سلامت افراد، تغذیه غیر بهداشتی وجود لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز از مهمترین دغدغه‌های جامعه امروز است. اگر به این نکته بیشتر دقت کنیم و تمام این معضلات را در نظر بگیریم در کشورمان ایران با انجام رفتارهای نامناسب ونبود شرایط مناسب، روزانه از طریق مختلف قاتل تدریجی خود در آینده هستیم. به طوری که می‌توان گفت؛ همه ما به طور غیر مستقیم قاتل نامرئی و خاموش خود هستیم...!؟

آیا با وجود اینکه میدانیم فاجعه بزرگ است باز به دنبال رفتارهای پر خطر و تهدید کننده سلامتمان می‌رویم...؟! گرایش به مصرف بیش از حد لوازم آرایشی و بهداشتی به آنجایی رسیده است که با کمی تامل به اطرافمان متوجه می‌شویم که هر چند دقیقه یکبار باید به روز رسانی آرایش‌های خود به محلی امن برویم زیرا امری بسیار حیاتی و اورژانسی در میان است...؟!

برخی از مواقع نیز انگار در مسابقه‌ای بزرگ برای کسب رتبه‌های نخست خود نمایی با ظاهری زیبا هستیم و با بازار بورس و مدلینگ‌های امروزی مواجه هستیم.

با گذری در نقاط و شهری مختلف کشور با نمایشگاهی از نمایش نمادین مدلینگ‌ها و مانکن‌های روز با مصرف بیشترین لوازم آرایشی به دنیای رقابت کسب خودنمایی ظاهری و زیبایی دست خواهیم یافت.

دنیای امروز زنان و دختران ایرانی با الگو برداری افراطی آنها به دنیای غربی و بیگانه، دنیایی است که عاملی برای کسب رتبه سوم کالاهای قاچاق در لوازم آرایشی و بهداشتی است. ماایرانی‌های همیشه حرف اول را در کسب علم، فرهنگ  و تمدن و گرایش به اسلام و باورهای مذهبی را می‌زنیم اما روزها در کنار این جایگاهمان کسب رتبه بالا در مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان را نیز به خود اختصاص داده‌ایم. با قدری تامل و توجه به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی می‌توان با این فاجعه بزرگ مقابله کرد و این معضل بزرگ را ازمیان برداشت.

***80 درصد محصولات آرایشی قاچاق است

درهمین خصوص یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر نظارت بیشتر بر واردات کالاهای حوزه سلامت، تصریح کرد: متاسفانه کالاهای قاچاق در حوزه محصولات پزشکی، بهداشتی و خوراکی مردم را با هزینه های جانی و مالی زیادی مواجه کرده بنابراین حساس بودن این حوزه نظارت بیشتری از سوی متولیان می طلبد.

احمد آریایی‌نژاد افزایش جریمه قاچاقچیان کالاهای سلامت را ضروری عنوان کرد وگفت: بهتر است ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کاهش قاچاق، جریمه قاچاقچیان کالاهای سلامت را افزایش داده و برخورد جدی تری با آنها صورت دهد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر بر محصولات سلامت محور در کشور گفت: سازمان‌های متولی باید با نظارت بیشتر بر تاریخ و برند محصولات، از عرضه و فروش غیرقانونی این محصولات جلوگیری کنند.

وی گستردگی تخلفات در حوزه فرآورده‌های سلامت را ناشی از ضعف و عدم نظارت عنوان کرد و گفت:  با نظارت قوی می توان جلوی تخلفات را گرفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: با تولید محصولات با کیفیت داخلی می توان از ورود کالاهای قاچاق و تقلبی جلوگیری و حتی با برندهای جهانی رقابت کرد.

آریایی‌نژاد با تاکید بر اطلاع رسانی درخصوص محصولات بی‌کیفیت حوزه سلامت، ‌گفت: فرآورده‌هایی که سلامتی آنها مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست به هیچ وجه نباید مورد استفاده قرار گیرد لذا مردم باید از محصولاتی که دارای مجوز بهداشتی و برچسب اصالت و سلامت وزارت بهداشت هستند استفاده کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، برخورد جدی با متخلفین و عرضه کنندگان محصولات قاچاق در حوزه سلامت را برای حمایت از تولید داخل و حفظ سلامت افراد مهم عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه کالاها و محصولات بی‌کیفیت در حوزه سلامت برای سلامتی بسیار زیان آور خواهد بود، گفت: تولید کنندگان این محصولات برای تولید محصولات خود از مواد اولیه نامرغوب و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که این معضل به سلامتی افراد آسیب های زیادی می زند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی در صدر کالاهای قاچاق سلامت قرار دارد و طبق شنیده‌ها 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق به کشور وارد می شود لذا مصرف کنندگان این فرآورده ها باید در استفاده از این لوازم هشیار باشند و آنها را از مراکز معتبر تهیه کنند.

آریایی نژاد تاکید کرد: در شرایطی که دولت با بزرگ شدن واحدهای نظارتی مخالف است و سیاست جذب نیرو را ندارد یکی از راهکارهای کمبود نیرو استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است، البته این یکی از ضعف‌های دولت است که تاکنون نتوانسته در استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای نظارت راهکار مناسبی پیدا کند لذا بهتر است دولت با ارائه راهکارهای مناسب نظارت را به بخش خصوصی واگذار کند و همچنین برای حمایت از تولید داخل از بخش خصوصی کمک بگیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس نهم،  تصریح کرد: کالاهای قاچاق به ویژه کالاهای حوزه سلامت چون از طریق مبادی غیرقانونی وارد می‌شود به خاطر کیفیت پایین، ضرر جبران ناپذیر و هنگفتی را به تولید داخل و همچنین سلامت افراد وارد می کند لذا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با نظارت دقیق  با این قاچاقچیان و عرضه کنندگان به شدت برخورد کنند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر نظارت بیشتر بر واردات کالاهای حوزه سلامت، گفت: متاسفانه در آموزش و اطلاع‌رسانی و نظارت در زمینه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت همیشه ضعف داشتیم لذا لازم و ضروری است که سازمان های متولی برای جلوگیری از آسیب های اقتصادی و بهداشتی به مردم نظارت بر این حوزه را بیشتر و تدابیر اساسی را اتخاذ کنند./         

*** سودهای کلان برای قاچاقچیان

دراین خصوص یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امروزه راه‌های مختلفی برای قاچاق محصولات به داخل کشور وجود دارد، گفت: تفاوت زیادی بین قیمت‌های این محصولات در داخل و خارج وجود دارد و همین امر به افزایش سود این محصولات قاچاق کمک می کند.

نعمت‌الله منوچهری با انتقاد از قاچاق بخش زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور، افزود:‌ امروزه بحث قاچاق موضوعی نیست که تنها اختصاص به یک محصول داشته باشد؛ بلکه اغلب کالاهایی که دارای اختلاف قیمت بین داخل و خارج کشور داشته باشد حتما قاچاق خواهد شد.

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه امروزه راه‌های مختلفی برای قاچاق محصولات به داخل کشور وجود دارد که همین مساله باعث شده کنترل و نظارت بر نحوه ورود این محصولات کاهش یابد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با بیان اینکه متاسفانه با وجود آنکه محصولات آرایشی و بهداشتی با سلامت مردم در ارتباط هستند اما بخش قابل توجهی از این محصولات قاچاق می‌شوند، گفت: مواد خوراکی و مصرفی مستقیما با سلامت افراد در ارتباط است لذا ممکن است آسیب‌های وارده به افراد نیز بیشتر باشد.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد وزارت‌خانه‌های مربوطه با قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی،‌ یادآور شد:‌ قاچاق این محصولات به تولیدات داخلی ضربه می‌زند به گونه‌ای که استقبال عمومی برای استفاده از این محصولات نیز با مشکل روبرو خواهد شد از سویی دیگر گاهی ممکن است این محصولات کیفیت لازم را نداشته و حتی تاریخ مصرف آن نیز برای گذشته باشد.

منوچهری در گفت وگو با خانه ملت،  تاکید کرد:‌ متاسفانه قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی برای سوددهی بیشتر صورت می‌گیرد و باید غیراز آنکه با پدیده قاچاق این مواد برخورد قاطعی صورت گیرد، به مردم اطلاع‌رسانی شود تا درصورت صحت از استاندارد این محصولات از آن استفاده کنند چراکه همین اطلاع‌رسانی نیز می‌تواند به جلوگیری از قاچاق محصولات کمک کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،‌ گفت:‌ به طور حتم وارد کنندگان قاچاق این محصولات و افرادی که آن را به فروش می‌رسانند از سود بی‌شماری بهره‌مند می‌شوند چراکه تفاوت زیادی بین قیمت‌های این محصولات در داخل و خارج وجود دارد و همین امر به افزایش سود این محصولات قاچاق کمک می کند.

***قاچاق کالاهای سلامت محور از مبادی رسمی

درعین حال عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از حجم بالای قاچاق فرآورده‌های سلامت به کشور، گفت: میزان قاچاق از مبادی غیررسمی بین 10 تا 15 درصد است و اگر قاچاق کالایی بیش از این باشد، از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

رسول خضری با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی فرآورده‌های سلامت، گفت: خرید کالاهاى بی‌کیفیت وارداتی از سوی مصرف کنندگان منجر می‌شود تا تولید واحدهای داخل بیش از پیش در آستانه ورشکستگى قرار گیرد لذا با حمایت از تولید داخل می‌توان از ورود کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری و از طریق تولیدات داخل اشتغال زایی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه اولویت کشور باید تامین سلامت مردم باشد ادامه داد: متاسفانه حمایتی از تولیدکنندگان محصولات سلامت محور نمی شود لذا مصرف کننده ها بیشتر به سمت کالاهای قاچاق و ارزان روی می آورند لذا با مدیریت اصولی، رونق تولید و تغییر در ساختارهای اقتصادی می توان با قاچاق مبارزه کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر ضرورت ایجاد سازوکارهای مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تصریح کرد: اگر تولید‌کنندگان کالاهای حوزه سلامت را با ایجاد سازوکارهای مناسب حمایت و هزینه های تولید را کاهش دهیم کاهش قیمت کالا برای مصرف کننده را شاهد خواهیم بود؛ با این اقدام مردم کالای تولید داخل را خریداری می کنند که این خود باعث رشد تولید کننده و کاهش فاصله مصرف کننده و تولید کننده خواهد شد.

خضری تصریح کرد: قوه مجریه برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی ناشی از استفاده از کالاهای قاچاق  باید دستورات لازم را  به سازمان ها و وزارتخانه های مختلف ابلاغ کند و در این خصوص  با جدیت ورود پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه کالاهای سلامت از طریق مبادی رسمی و غیررسمی به کشور  قاچاق می شود، گفت: در مجموع میزان قاچاق از مبادی غیررسمی بین 10 تا 15 درصد بیشتر نیست و اگر قاچاق کالایی بیش از این باشد بدون‌شک از مبادی رسمی وارد کشور می شود لذا کنترل و نظارت باید به صورت جدی تر صورت گیرد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس بر اصلاح الگوی مصرف و معرفی الگوی صحیح مصرف در جامعه تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه فرهنگ کشور بر الگوى صحیح مصرف مردم تاثیر دارد لذا با اصلاح الگوى مصرف و معرفى الگوى صحیح به مصرف کننده ها  تقاضا کاهش می یابد.

وی ادامه داد: برای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت نظارت بر مرزها و کنترل‌هاى شدید انتظامی می تواند کارساز و موثر باشد، البته با ارتقاى کیفیت تولیدات داخلى هم می توان مردم را به استفاده از تولیدات داخلى تشویق کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی مرزهای آبی و خاکی کشور با همسایگان خارجی، در برخی شرایط نظارت در مبادی به صورت دقیق صورت نمی گیرد و عدم نظارت زمینه ساز فعالیت های غیرقانونی یا قاچاق را رقم می زند.

خضری بر ارائه وام های کم بهره، تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و  تولیدی و استفاده از اعتبارات کمک های فنی اعتباری به تولید کنندگان محصولات سلامت تاکید کرد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر همکاری سازمان ها با وزرات بهداشت برای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور، تصریح  کرد: با توجه به کمبود بازرس در سطح عرضه فرآورده های سلامت و حجم بالای قاچاق، وزارت بهداشت به تنهایی از عهده مقابله با قاچاق این محصولات برنمی‌آید لذا سازمان های مرتبط مانند بازرسی، محیط زیست و موسسه ملی استاندارد و همچنین سازمان های دیگر مستقیما باید در حوزه نظارت با وزارت بهداشت همکاری کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: متاسفانه سهم عمده از واردات لوازم آرایشی و بهداشتی را قاچاق تشکیل می دهد لذا باید مصرف کنندگان در استفاده از این محصولات محتاط باشند و ملزومات خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.