قدس انلاین – سعید کوشافر: توسعه شهرها و افزایش شهر نشینی باعث شده تا شهروندان مجبور به تنفس هوای الوده شوند؛ مخارج افزایش یابد و ساعات کاری افزایش یابد و مردم مجبور میشوند غذاهای اماده بیشتری مصرف کنند ؛ افزایش تولید مواد غذایی نیز باعث شده تاکشاورزان مجبور شوند از سموم و کودهای غیرمجاز استفاده کنندو تولید را بالاببرندو درنهایت همه این موارد دست به دست هم داد تا زندگی مردم به مخاطره بیافتد.

از موادسرطانزادرقزل آلا و مرغ تا افزایش سموم خطرناک درمیوه وسبزی/ افزایش سرطان و سرگرم شدن وزارت بهداشت به توسعه درمان بجای پیشگیری

شاید باورش خیلی دشوار نباشد که تمام مسایل و موارد زندگی شهری ؛ تغییر شیوه تغذیه و استعمال دخانیات انهم درانواع مختلف باعث شده تا انواع بیماریها نیز به مردم هجوم اورند و سرطان بیماری خطرناک والتبه درباور عمومی لاعلاجی است که درصدر افزایش قرار دارد و این مساله انقدر بالاگرفته که مقامهای مسوول نسبت به ان هشدار میدهند.

دراین راستا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اقدامات وزارت بهداشت در پیشگیری از بروز سرطان در کشور، گفت: رویکرد وزارت بهداشت باید از درمان محور بودن خارج شده و بیشتر به بهداشت و پیشگیری توجه کند زیرا این‌گونه اقدامات در آینده برای ما کم هزینه‌تر خواهد بود.

سلیمان عباسی ‌ درباره افزایش رشد سرطان در کشور،‌ افزود:‌ از مسایل مهم در حوزه سلامت شیوع برخی از بیماری‌ها مانند سرطان است که در این میان باید علت بیماری کشف شده و اقدامات بهداشتی و درمانی نیز مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی،‌ با بیان اینکه درمان بیماری‌هایی همچون سرطان طولانی مدت بوده و بر اساس آن هزینه‌های سنگینی بر دوش بیماران تحمیل می‌شود، ادامه داد:‌ از سویی دیگر داروهای گران قیمت، تجهیزات بیمارستان‌ها برای درمان این بیماران و وجود پزشکان متخصص برای درمان و کنترل آن هزینه‌های زیادی برای دولت به همراه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه داروهای این بیماران اغلب باید از کشورهای دیگر وارد شوند لذا ارز زیادی برای واردات آن از کشور خارج می‌شود که این اقدام نمونه دیگری از مشکلات افزایش بیماری سرطان در کشور به شمار می‌رود.

عباسی با بیان اینکه عوارض ناشی از بیماری سرطان می‌طلبد تا برای پیشگیری از آن اقدامات ضربتی انجام گیرد، یادآور شد: در این زمینه لازم است علل‌ بروز بیماری شناخته شود که یکی از علت‌های اصلی شیوع سرطان، شیوه نادرست استفاده از موادغذایی مانند فست فودها است که تاثیر مستقیمی بر افزایش بیماری سرطان در کشور دارد.

وی تاکید کرد:‌ از سویی دیگر آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم درباره شیوع بیماری سرطان و عواملی که این بیماری را تشدید می‌کند از دیگر مواردی است که باید در کنترل و پیشگیری این بیماری مدنظر قرارگیرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس نهم،‌ با تاکید بر ضرورت حمایت دولت در بحث پوشش هزینه‌های درمان این بیماران،‌ یادآور شد:‌ واقعیت آن است که باید بیمه‌ها نقش پررنگی در حمایت از بیماران سرطانی در کشور داشته باشند و پرقدرت‌تر از قبل ظاهر شوند زیرا با توجه به افزایش سرطان در کشور تعداد زیادی از خانواده‌ها با شرایط سخت درمان این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس نهم،‌ با انتقاد از اقدامات وزارت بهداشت در پیشگیری از بروز سرطان در کشور، ادامه داد: وزارت بهداشت باید برنامه‌ای مدون در کنترل و پیشگیری از بیماری سرطان در کشور در نظر بگیرد از سوی دیگر این وزارتخانه باید به اقدامات پیشگیرانه در حوزه سلامت بیش از گذشته توجه نشان دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: رویکرد وزارت بهداشت باید از درمان محور بودن خارج شده و بیشتر به بهداشت و پیشگیری توجه نشان دهد چراکه این‌گونه اقدامات در آینده برای ما کم هزینه‌تر خواهد بود./

***دو سوم سموم موجود غیرمجازند

دراین حال سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو سوم سموم در بازار کشاورزی کشور غیرمجاز هستند، گفت: استفاده بیش از حد و بدون برنامه از این سموم باعث افزایش سرطان در کشور شده است.

محمدحسین قربانی ، افزود: سالانه حدود21 تا 23 هزار تن سموم در محصولات کشاورزی برای حدود 16 میلیون هزارهکتار زمین مصرف می شود؛ قانون برنامه پنجم توسعه دو وزارتخانه بهداشت و کشاورزی را مکلف کرده که میزان مصرف مجاز سموم کودهای شیمیایی را برای تولید محصولات مشخص کرده و در این برنامه عنوان شده که دولت برنامه تامین سلامت غذا از مزرعه تا سفره را بر عهده گیرد در حالی که اکنون در سال آخر برنامه پنجم هستیم اما هیچ اقدام عملی را شاهد نبوده ایم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه ضمن اظهار داشت: متاسفانه سرطان ها در کشور رو به افزایش است که یکی از شاخص های افزایش این بیماری وجود سموم بیش از حد مجاز در محصولات کشاورزی است که باید راهکار جدی برای آن اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: ما باور داریم بسیاری از سموم موجود در کشور به صورت غیر استاندارد، غیر اصولی یا حتی قاچاق توزیع می شود و وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان هیچ شناسنامه ای را ارایه نکرده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: امروزه دو سوم، سموم موجود در بازار از سموم غیرمجاز هستند و متاسفانه گزارش امروز وزارت جهاد کشاورزی نمایندگان کمیسیون بهداشت را قانع نکرد و در صورت چنین روندی طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

***ردپای سرطان در قزل‌آلا و مرغ

دراین حال رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از مجموع پایش هفت فرآورده خام دامی از منظر 39 آلاینده، مشکل خاصی در آن‌ها دیده نشده و تنها در برخی نمونه‌برداری‌های انجام شده رد پای ماده رنگی سرطان‌زا در ماهی قزل‌آلا، "مایکوتوکسین" در شیر و فلزات سنگین در مرغ دیده شده که میزان آن‌ها نگران‌کننده نیست و هشدارهای لازم برای کاهش این مخاطرات به تولیدکنندگان داده شده است.

مهدی خلج، ضمن تاکید بر ضرورت حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت محصولات و فرآورده‌های خام دامی اظهار کرد: اگر می خواهیم به غذای سالم دسترسی پیدا کنیم راهی جز این نداریم که از مزرعه تا سفره مردم را نظارت بهداشتی کنیم که شاید سازمان دامپزشکی تنهاترین دستگاهی باشد که این وظیفه را برعهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی طی سال‌های اخیر طرح پایش سلامت محصولات و فرآورده‌های خام دامی را انجام داده است، افزود: در طرح پایش سلامت محصولات دامی طی چند سال اخیر نمونه‌برداری‌های بسیاری از هفت محصولات و فرآورده‌های دامی از جمله گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شیر، عسل، خوراک دام وغیره انجام شده که این محصولات از نظر 39 آلاینده گوناگون مورد آنالیز و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده از آزمایشات انجام شده، این محصولات تقریبا بدون مشکل بوده‌اند. البته در مورد مرغ و شیرخام هنوز به جمع‌بندی کامل نرسیدیم.

خلج تصریح کرد: در نمونه‌برداری‌های انجام شده از مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا رد پای "مالاشیت‌ کلین" در برخی موارد دیده شده است. "مالاشیت کلین" یک ماده رنگی است و باید در صنایع رنگ‌ریزی به کار برود که سرطان‌زاست و به این دلیل نباید در فرآورده‌های دامی دیده شود اما برخی پرورش‌دهندگان به صورت غیرمجاز برای مبارزه با انگل‌های خارجی یا قارچ‌های سطحی از آن استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به معدوم‌سازی چند مورد گزارش شده که به صورت غیر قانونی از این ماده سرطان‌زا استفاده کرده بودند، گفت: سازمان دامپزشکی پس از نمونه‌برداری و آزمایشات خود، ماده جایگزین را به آبزی‌پروران معرفی کرد و بر همین اساس از سال گذشته اعلام شد که هیچ ماهی قزل‌آلایی اجازه عرضه به بازار را ندارد مگر آنکه سازمان دامپزشکی پس از نمونه‌گیری از آن مزرعه عرضه این محصول را مجاز اعلام کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام شد در زمینه پایش میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ بود، چراکه بعضا تشویشی در اذهان عمومی ایجاد شده بود که در مرغ تولید شده داخلی فلزات سنگین وجود دارد که البته سازمان دامپزشکی آن را تایید کرد اما میزان آن از حداکثر مجاز بیشتر نیست و تنها اسید فسفوریکی که برای استخراج ‌دی کلسیم فسفات مورد استفاده قرار می‌گیرد ناخالصی داشت و فلزات سنگینش از حداکثر مجاز بالاتر بود که هشدار دادیم مشکل باید حل شود یا این‌که اسید فسفوریک فود گرید باید به جای آن در بازار عرضه شود.

خلج با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع اجرا‌کننده طرح پایش سلامت محصولات دامی در سال جاری دقیق‌تر و مجهز‌تر نسبت به سال‌های گذشته هستند و بر اساس تجربیات گذشته نقایص سال‌های گذشته نیز برطرف می‌شوند، عنوان کرد: جواب آزمایش های انجام شده روی شیر در قالب طرح پایش محصولات و فرآورده‌های دامی هنوز تجمیع نشده است اما در گذشته مطرح می‌شد که "مایکوتوکسین" در شیر وجود دارد و میزان آن بالاست.

وی اعلام کرد: میزان مجازی که در کدکس غذایی بین‌المللی برای میزان مجاز "مایکوتوکسین" مشخص شده 500 نانوگرم در لیتر است و البته برخی دیگر معتقدند که باید استاندارد‌های اتحادیه اروپا را که 50 نانوگرم در لیتر تعیین شده، ملاک سنجش و ارزیابی "مایکوتوکسین" در شیر قرار گیرد. اما اگر کدکس غذایی بین‌المللی را معیار قرار دهیم هیچ مشکلی در شیر از این نظر وجود ندارد و کمتر از حداکثر مجاز تعیین شده است. البته از استاندارد اتحادیه اروپا کمی پایین‌تر هستیم.

***ضعف وزارت بهداشت در پیشگیری و درمان سرطان

درهمین حال رییس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران ضمن تاکید بر اینکه لازم است پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان معده مدنظر قرار گیرد، گفت: متاسفانه سرطان‌های دستگاه گوارش در همه جای دنیا شایع هستند و رده‌های اول آمار مرگ و میر را دارند. همچنین در حال حاضر سرطان مری در شمال شرق و سرطان معده در نیمه شمالی ایران بیشتر دیده می‌شود.

دکتر محمد رضا قوام نصیری افزود: از آنجا که سرطان معده ابتدا به صورت سوء هاضمه خود را نشان می‌دهد و به همین خاطر چندان تشخیص داده نمی‌شود، معمولا بیماران در مراحل پیشرفته‌تر مراجعه می‌کنند و به درمان‌ها خوب جواب نمی‌دهند و شاهد مرگ و میر بسیار بالای ناشی از آن هستیم.

رییس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران ضمن تاکید بر اینکه لازم است پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان معده مدنظر قرار گیرد، با بیان اینکه البته فقط نباید به فکر درمان بود و باید پیشگیری را مدنظر قرار داد، در عین حال از عملکرد وزارت بهداشت درخصوص درمان سرطان در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه وزارت بهداشت، سومین عامل مرگ و میر یعنی سرطان را به صورت شایسته پیگیری نمی‌کند.

وی افزود: لازم است این موضوع در هیات دولت به صورت جدی و فوری پیگیری شود. ما سالیانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و حداقل 45 هزار مورد آمار مرگ و میر ناشی از آن را در کشور شاهدیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.