قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: مسعود ده نمکی کارگردان سینما گفت: خوشبختانه یکی از ویژگی های جوانان انقلابی و حزب الهی در عصر حاضر، ورود گسترده آنان در حوزه هنر انقلابِ اسلامی است و این رویکردی مثبت محسوب می گردد، اما می بایست افراط و تفریط را در آن مد نظر قرار داد.

کم کاری های فراوانی  در عرصه تربیت انقلابی نسل جوان شاهد هستیم/ ساخت اخراجی ها با هدف خاصی بود!

به گزارش قدس انلاین، مسعود ده نمکی ضمن اشاره به تغییر افکار و ظاهرِ جوانانِ امروزی نسبت به جوانانِ انقلابیِ دهه های انقلاب و جنگ تحمیلی بیان داشت: متاسفانه بنا به سهل انگاری هایی که بعضا از سوی بعضی مسئولین صورت می پذیرد، کم کاری های فراوانی را در عرصه تربیت انقلابی نسل جوان شاهد هستیم و برای جوانانِ ایرانی که بخش عمده مخاطبین رسانه ها را تشکیل می دهند، برنامه ریزیِ دقیقی درباره ی آنان صورت نگرفته است.

وی افزود: هنرمندان و به خصوص خالقین آثار می بایست در کارهایی که ایجاد می کنند مخاطب هدف خود را مشخص و سپس بر اساسِ معیارهای اسلامی-انقلابی، آثاری فاخر و جهت دهنده تولید کنند. متاسفانه امروزه بسیاری از اصحاب رسانه خود با تکبر به مخاطبین خود برخورد می کنند و خود را فراتر از آنان می بینند که این امر آفت هایی را به همراه دارد که تنها یکی از آن ها خلق آثاری غیر الهی و متاثر از وسوسه های نفسانی است.

وی در این باره تشریح کرد: گاه اثری را شاهد هستیم که بر طیف گسترده ای از مخاطبین تاثیر مثبت می گذارد که بی شک می بایست این امر را در ذات پاک و نیت و خلوص خالق آن دانست، چنانکه خلاف این امر نیز صادق است، به نحوی که تولید آثار صرفا سفارشی و خارج از موازین انقلابی و اسلامی در زمره آثار کم مخاطب محسوب می گردد و عمر ماندگاری آنان بسیار اندک است.

ده نمکی افزود: به عنوان مثال شهید آوینی را می توان الگویی یگانه در خلق آثاری منشا گرفته از نیتی الهی و ذاتی پاک دانست، به نحوی که حتی افرادی که امروزه در پی آن هستند تا کارهایی شبیه به آثار او تولید کنند به دلیل صرفا در نظر گرفتن منافع شخصی و سایر امور ناتوان هستند و به عبارتی نیت ها متفاوت است. از این رو تا فرد خود را نسازد و به خلوص نیت دست نیابد، به هر میزان هم که فرم ها و الگوهای فیلم سازی را فراگیرد قادر به خلق اثری ماندگار نیست.

همچنین کارگردان فیلم اخراجی ها درباره هدف خود از تولید این اثر چنین بیان داشت: هدف من از ساخت اخراجی ها مخاطب قرار دادن قشری از جامعه بود که تا حد زیادی با شهدا و به عبارتی نسل جنگ نامانوس هستند. به عنوان نمونه شاید تعداد افراد سفر کننده به مناطق جنگی در قالب اردوهای راهیان نور در حدود 10 الی 15 میلیون نفر باشد که مخاطبین خاصی که مد نظر من قرار داشت، به غیر از سفرکنندگان به این مناطق بود. از این رو با تولید این مجموعه تا حد بسیار زیادی پیوندهایی پایدار میانِ تمامی اقشار جامعه با نسل جنگ بوجود آمد که آمار بازدیدها و نظرات خود گواه این موضوع است. با این رویکرد نیازهای این قشر گسترده سنجیده و این آثار تولید گردید. آثاری که در آن سطحی نگری فراموش و به عمق حوادث مبتنی بر علایق مخاطبین پرداخته شد.

این کارگردان برجسته عرصه سینما همچنین خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که امروزه در عرصه مخاطب شناسی متاسفانه کمتر بدان پرداخته می شود، رجوع به قرآن کریم و متون روایی است. به نحوی که دست اندکاران و برنامه ریزان عرصه رسانه می بایست پیوسته این نکات را مد نظر قرار داده و مبتنی بر آن خطی و مشی های رسانه را مشخص نمایند.

ده نمکی در پایان بیان داشت: در عرصه هنر و بویژه سینما یکی از اموری که می بایست به نحو ویژه مورد توجه قرار گیرد، کار گروهی است. در دهه های اخیر این امر به صورت ویژه مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفته است به نحوی که نمود بارز آن را در فیلم ها و سریال های هالیوودی می توان به وضوح مشاهده نمود. اما این موضوع در ایران چندان مورد توجه قرار ندارد که این خود معضلی بزرگ محسوب می شود!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.