از زمان اعلام تشکیل ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا درباره پایان ماموریت داعش در سوریه و عراق و آغاز مرحله دوم طرح اصلی آنان صحبت‌های زیادی شده است اما تحولات اخیر نشان داد که کارها طبق روال خود پیش نرفته و هنوز داعش ماموریت‌هایی ناتمام در منطقه دارد که برای اجرا آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.

تحرکات داعش در رمادی و پالمیرا تکمیل‌کننده طرح تقسیم منطقه

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت خبری النشره لبنان در تحلیلی با عنوان "ماموریت داعش به اتمام نرسیده... حوادث اخیر رمادی و پالمیرا موید این مساله است" نوشت: با وجود اینکه پیشینه جنایات داعش در منطقه به سال‌های دور باز می‌گردد اما ائتلاف آمریکایی ضد داعش زمانی تشکیل شد که این گروه تروریستی اقلیم کردستان عراق را که کانون اصلی منافع کشورهای غربی محسوب می‌شود، تهدید کرد.

گویا پیام تشکیل ائتلاف این بود که عبور داعش از محدوده تعیین شده‌اش قابل قبول نیست و اکنون باید ماموریت تقسیم منطقه با آتش جنگ را اجرا کند و به این ترتیب پس از آنان گروهی خلأ سیاسی مناطق آزاد شده را پر کنند.

 

از نظر کارشناسان، نقطه آغاز درک جریانات منطقه اوضاع شهرهای عراق است. نحوه برخورد نیروهای غربی با داعش در این شهرها در ورای خود حقایق بسیاری را پنهان کرده که از جمله آنها می‌توان گفت توازن منطقه بر این اصل استوار است که ساکنان آن مدیریت این مناطق را پس از آزادسازی برعهده گیرند و آنها با حامیان خود از طریق قانون در ارتباط باشند. قانونی که در کنگره آمریکا برای حمایت از کردها و عشایر عراقی به بررسی گذاشته شد دلیل آشکاری بر این موضوع است.

 

حوادث شهر کوبانی نیز از این بحث جدا نیست. جنگنده‌های ائتلاف تنها پس از دریافت تاییدیه‌های قطعی مبنی بر اینکه نیروهای حمایتی کردها وابسته به حزب "اتحاد دموکرات" با آنها هم‌پیمان بوده و سنگ بنای طرح دولت فدرال سوریه را قرار خواهند داد، حملات خود را با هدف ممانعت از گسترش نفوذ داعش آغاز کردند.

 

در روزهای اخیر نیز روشن شد گروه تروریستی داعش که می‌بایست با ائتلافی بین‌المللی متشکل از ده‌ها کشور مقابله کند، توان گسترش نفوذ خود در مناطق دیگر را نیز دارد و موفق می‌شود بر شهرهای رمادی عراق و پالمیرای سوریه کنترل یابد و این مساله سوالات زیادی را درباره چگونگی حصول این موفقیت‌ها در ذهن ایجاد کند. چگونه این گروه توانست در عراق که ظاهرا جنگنده‌های غربی برای هدف گرفتن هرگونه تجمع و فعالیت این گروه تروریستی حضور دارند، به پیروزی دست یابد؟ چگونه داعش توانست تنها چند روز پس از عملیات نیروهای کوماندو در دیرالزور که با تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و با هدف بازداشت رهبران برجسته آن صورت گرفت، حملات گسترده‌ای را در سوریه آغاز کند؟

منابع مختلف در گفت‌وگو با النشره با قاطعیت اعلام کردند که آنچه رخ داده تنها با آگاهی و پوشش اطلاعاتی قوی بین‌المللی به ویژه از سوی آمریکا در عراق و سوریه ممکن بوده و سفارت این کشور در بغداد پیش از این نیز از عملیات داعش علیه موصل مطلع بود.

 

کارشناسان اکنون از تغییر رویکرد واشنگتن نسبت به مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در رمادی بسیار متعجب هستند چرا که کاخ سفید پیش از این با حضور داوطلبان مردمی مخالف بود. به نظر می‌رسد که هدف آمریکا از این تغییر رویکرد خلاص شدن از این گروه تروریستی و در ادامه سپردن این مناطق به طرف های جدایی طلب باشد. این کارشناسان در ادامه به نشستی که با عنوان "نقش اهل تسنن عراق" در واشنگتن برگزار شد اشاره کردند.

در مورد تدمر نیز کارشناسان بر این باورند که فروپاشی دولت سوریه به سود نیروهای اپوزیسیون این کشور خواهد بود و طبیعتا این شرایط مانع نخواهد شد آنها کنترل شهرهای جدید را از دست بدهند بلکه با ادامه کنترلشان بر شهرهای متعدد سوریه، دولت را مجبور به امتیازدهی برای هرگونه سازش احتمالی خواهند کرد. این سناریویی است که از همان ابتدا و از زمان امضای توافقنامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی طراحی شده بود. برخی بر این باورند که هدف از این سناریو تغییر توازن قدرت‌های نظامی در منطقه پیش از انتقال به مرحله گفت‌وگو برای حل‌ بحران کنونی منطقه است.

 

کارشناسان اظهار داشتند موقعیت جغرافیایی شهر تاریخی پالمیرا باعث شده این شهر در پروژه اقلیم‌های مذهبی و نژادی کانون مهمی باشد و داعش با کنترل بر این شهر فرصت می‌یابد که این منطقه را به استان الانبار متصل و درب بزرگی برای بازگشت آشوب به استان حمص سوریه باز کند. این به معنای تکمیل طرح تقسیم منطقه و گشایش جبهه‌های جدید برای فرسایش ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن است.

 

این کارشناسان اظهار داشتند: خطرناک‌تر از همه این‌ها این است که برخی قصد دارند "کشور داعش" را تحقق بخشند و پس از تحویل این قدرت به دیگر قدرت‌های میانه رو منطقه آن را به رسمیت بشناسند.

 

طرح تروریستی غرب در منطقه بسیار آشکار است. همه در اتاق‌های در بسته به آن اذعان دارند اما هیچ کس جرأت سخن گفتن درباره آن و پرداختن به این موضوع را به صورت علنی ندارد. گروه‌های تروریستی نیز در پروژه‌های سیاسی که به زودی اجرا خواهند شد، تنها ابزارهای امنیتی هستند. با وجود ادامه درگیری‌های زمینی، امکان مقابله با داعش وجود دارد ولی حقیقت آن است که این مقابله هر روز از روز قبل سخت‌تر خواهد شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.