گروه هنر- تکتم بهاردوست - محمد نادری یا همان دوبلور صدای « ناصر پا پتی» سریال «فوق سری» بازیگر جوان و  پر تجربه‌ای است که سالها خاک صحنه خورده است.

«هوشنگ» شمعدونی از شخصیت خودم دور بود

او‌این روزها در اولین تجربۀ جدی اش در تلویزیون خالق نقش «هوشنگ مظاهری» کارمند خوشبین و شیرین سریال «شمعدونی» است. به انگیزه پخش‌این سریال با او گفت و گو کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

 

  آقای نادری شما پیش از‌این تجربه حضور تلویزیونی داشته‌اید؟

- نه اصلاً!کار اصلی من تئاتر است.من یک کار دوبله انجام داده ام آن هم صحبت کردن به جای مهدی فخیم زاده برای سریال فوق سری بود و قبل ازآن کار دوبله هم نکرده بودم، البته برای برنامه کوچۀ مروارید که خودم نوشته بودم صدا پیشگی کرده بودم.من تئاتر خوانده‌ام و بازیگر تئاتر هستم و شمعدونی در واقع اولین تجربه تلویزیونی من است.

 

  شما از قبل، سروش صحت را می‌شناختید و با کارهایشان آشنایی داشتید؟

- شناختم از او کلی بود و تا به‌این فرصت هیچ وقت از نزدیک او را ندیده بودم.سروش صحت شخصیتی چند وجهی دارد.او بجز کارگردانی بازیگر و نویسنده خوبی هم هست.من تاکسی نوشته‌هایش را خیلی پیش ازاین خوانده بودم. او چهرۀ شناخته شده و آشنایی برای همۀ ماست و فقط از‌این طریق با او آشنا بودم.

 

 وقتی فیلمنامه را مطالعه کردید، هوشنگ مظاهری را چگونه آدمی ‌یافتید؟

- هوشنگ مظاهری آدم خوشبین و ساده‌ای است که گاهی بدجنسی‌های کوچکی دارد.بدجنسی‌هایی که خیلی زود ازانجامشان پشیمان می‌شود.ویژگی بارز‌این آدم در فیلمنامه هم همین بود. او آدم عجولی است و تصمیم گیری‌های عجولانه‌ای دارد و در واقع خیلی فکر شده عمل نمی‌کند. او مرتب اشتباه‌هایی را مرتکب شود و همین گافها باعث می‌شود که موقعیتهای کمدی را‌ایجاد کند .هوشنگ همیشه سعی می‌کند با خانواده اش بخصوص فرزندانش رفتاری مدرن داشته باشد، ولی در همین بخش هم نمی‌تواند خیلی موفق باشد؛ خلاصه‌اینکه‌ اینها مجموعه‌ای از رفتار هوشنگ مظاهری ،مردی که از یک طبقه متوسط است.

 

 در واقع یک رفتار کاریکاتورگونه دارد.

- من به‌این شکلش اعتقادی ندارم.کلاً جنس آثار سروش صحت یک بستر آلستیکی دارد و در‌این بستر اتفاقاتی می‌افتد که ممکن است در زندگی هر کسی پیش بیاید،  منتها یکسری ویژگی‌های شخصیتی وجود دارد که وقتی ‌این ویژگی‌ها را کمی ‌برجسته می‌کنی به قول شما کاریکاتوری به نظر می‌آید.  اما وقتی به عنوان یک شخصیت تحلیلش می‌کنید، می‌بینید ویژگی‌هایی دارد که ممکن است، خیلی از آدمها داشته باشند.شاید چون برخی نقاط ضعف در‌این آدم جمع و برجسته شده به قول شما رفتار او کاریکاتور گونه به نظر می‌آید.

منتها رفتاری که از هوشنگ یا سایرکاراکترها در شمعدونی می‌بینیم، خیلی وارد فضای فانتزی نمی‌شود و صرفاً موقعیتهای ساده و عادی است که در زندگی خیلی از ما آدمها ممکن است اتفاق بیفتد، فقط نوع نگاه ‌این شخصیتها به اتفاقات است که یک فضای طنز شیرینی را‌ایجاد می‌کند.

 چه بخش از شخصیت‌ این آدم را شما ساختید؟

- ما سریال را با ده قسمت آماده شروع کردیم.کاراکترها در متن بخوبی پرورده و شخصیت پردازی شده بودند و هوشنگ هم بخوبی در ذهن نویسنده‌ها شکل گرفته بود که احتمالاً برای‌این آدم ها مابازاهایی هم  وجود داشت و من فقط کدهایی را که نویسنده‌ها در فیلمنامه داشتند، گرفتم و به نمایش گذاشتم.

 

 هوشنگ برای شما هم ما بازای بیرونی داشت؟

-هر نقشی از صافی یک بازیگر رد می‌شود تا دقیقاً آن چیزی بشود که شما می‌بینید، شاید اگر کس دیگری هوشنگ را بازی می‌کرد، نقش شکل دیگری بروز می‌کرد و شما به عنوان یک بیننده یک هوشنگ مظاهری دیگری را می‌دیدید.ولی‌این شخصیت هم مثل بقیه کاراکترها تعاملی است، از آن چیزی که در سر نویسنده ، کارگردان و من بازیگر می‌گذرد و مجموع جمع بندی همه‌اینها را تماشاچی می‌بیند.

 

 گفتید کدهای فیلمنامه را بخوبی گرفتید؟

- من وقتی فیلمنامه را خواندم متن پیشنهادهایی برایم داشت و بعد هم گشتم ببینم امثال هوشنگ را در دور و اطرافم می‌بینم یا نه که خوشبختانه یکی دو نفری بودند که ویژگی‌های هوشنگ مظاهری را داشتند که‌ اینها هم درشکل گیری نقش هوشنگ کمکهای زیادی به من کردند، چون کدهای خوبی به من دادند.

 

  آیا بداهه هم کارمی‌کردید؟

- ما هر سکانس را قبل از ضبط دور خوانی می‌کردیم و اگر در‌این فرآیند ‌ایده‌ای بود که به درد سروش صحت می‌خورد می‌پذیرفت، ولی کمتر پیش می‌آمد که در حین تصویر برداری بداهه داشته باشیم، چون همۀ سکانسها از قبل تمرین می‌شد و با هماهنگی کامل جلو دوربین می‌رفتیم.

 

 هوشنگ مظاهری با شما فاصله زیادی دارد.برای از بین بردن‌این فاصله سنی و رسیدن به‌ این آدم چه کردید و گریم چقدر به کمکتان آمد؟

- ‌این فاصلۀ سنی برای هر بازیگری چالش‌ایجاد می‌کند که هر چند سخت ولی خیلی دوست داشتنی است .هوشنگ ویژگی دارد که من تا به حال تجربه اش نکرده‌ام، ولی خب سعی کردم که از تجربیات تئاترهایی که بازی کرده بودم، آن هم تئاترهایی از فرهنگ‌های مختلف برای شکل گیری ‌این شخصیت و رسیدن به آن استفاده کنم و همین کمکها باعث شد که‌ این فرآیند کمی ‌راحت تر اتفاق بیفتد.من سعی می‌کردم روی حرکات‌این آدم کمی دقیق شوم، مثل ایستها و حرکات یا حتی شل‌ ایستادن هوشنگ. البته باید بگویم که گریم آقای امیدواری هم خیلی در پیدایش‌ این نقش کمک کرد و خیلی در باور پذیری‌این نقش موثر بود.مورد دیگر اضافه وزنی بود که برای‌ این نقش داشتم هوشنگ باید شکم برآمده‌ای می‌داشت تا سن بالایش را بیشتر و بهتر نشان بدهد، سروش صحت روی‌ این قضیه خیلی تاکید داشت.به هر جهت مجموع همۀ ‌اینها باعث شد که به‌این شخصیتی که خیلی هم از خودم دور بود، برسم.

 

  الان مشغول چه کاری هستید؟

- چند پیشنهاد داشته‌ام که هر کدامشان را بنا بر دلایلی نپذیرفتم و در حال حاضر مشغول نوشتن قسمتهایی از سریال کوچه مروارید هستم که برای شبکۀ خانگی تهیه می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • درنا رسولی IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    سلام آقای نادری . نمازو روزه تون قبول باشه شما نقش هوشنگ رو فوق العاده بازی کرید امیدوارم بیشتراز این شاهد بازی های خوب تون باشیم دوستون دارم و امیدوارم یه روز شمارو از نزدیک ببینم وباهاتون صحبت کنم .