گروه میهن / رشت- مریم رفیعیان -روزگاری چای یکی از پردرآمدترین محصولاتی بود که چایکاران با آن زندگی‌شان را تامین می‌کردند، ...

صنعت چای امیدوار می‌شود

اما طی سالهای گذشته مشخص نبودن خریدار برگ سبز، مشکلات کارخانه‌داران، حضور چای سنواتی در بازار، عدم رسیدگی به باغات و افت کیفیت بخش اعظم چای تولیدی سبب شده سرنوشت چای مشخص نباشد و وضعیت به گونه‌ای شد که بسیاری از باغهای چای به باغهای مرکبات یا ویلا تبدیل شد و بسیاری دیگر نیز همان‌طور به حال خود رها شدند.

در گذشته‌های نه چندان دور هر کیلوگرم چای، ارزشی معادل یک کیلوگرم برنج داشت و چایکاران با پنج کیلوگرم چای می‌توانستند دستمزد کارگران خود را در فصل برداشت بدهند، اما هم اکنون هر کیلوگرم برنج حدود ۷۵۰۰ تومان قیمت دارد، در حالی که ارزش یک کیلوگرم برگ سبز چای ۱۳۰۰ تومان است و از سوی دیگر یک کارگر ۵۰ هزار تومان در روز دستمزد می‌گیرد، اما پنج کیلوگرم برگ سبز چای حدود ۷۰۰۰ تومان می‌شود؛ بنابراین چایکار باید حدود ۳۵ کیلوگرم برگ سبز را به جای حقوق یک روز یک کارگر بدهد!

در سالهای گذشته حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی زیر کشت چای از بین رفته بود، اما یکی از افتخارات دولت احیای سه هزار هکتار از باغهای چای رها شده است که در سال قبل با امیدی که در کشاورزان به وجود آمد زیر کشت رفت و موجب ایجاد اشتغال شد.

 

 قیمت خرید تضمینی

رئیس سازمان چای کشور گفت: امسال کشاورزان چایکار استقبال خوبی از بهزراعی باغها انجام داده اند و به همین دلیل در دوهزار هکتار باغهای متروکه سالهای گذشته، عملیات بهزراعی انجام و این باغها به مساحت باغهای چای بازگردانده شده اند. همچنین هیات وزیران در راستای سیاستهای حمایتی به منظور حفظ ظرفیت تولید و اقتصادی کردن فعالیتهای کشاورزی چای، افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو برای سال زراعی ۹۴-۱۳۹۳ را به تصویب رساند. بر این اساس، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی پیش رو با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال زراعی گذشته برای برگ سبز درجه یک ۲۱ هزار و ۸۰۰ ریال و درجه دو ۱۲ هزار و یکصد ریال تعیین شده است.

رئیس سازمان چای کشور، اعلام بهنگام قیمت خریدتضمینی برگ سبز چای در اسفندماه سال گذشته وافزایش ۲۱ درصدی آن نسبت به سال زراعی ۹۳، پرداخت تسهیلات بهزراعی واجرای موفقیت آمیز طرح بهزراعی و تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور با اعتبار حدود۴۰ میلیارد تومانی و مشارکت ۲۵۵۰۰ نفر از کشاورزان چایکار در عضویت آن را از جمله اقدامهای انجام شده در راستای حمایت از صنعت چای کشور برشمرد.

به گفته وی، تاکنون بیش از 10 میلیارد تومان تسهیلات بهزراعی به چایکاران شمال کشور پرداخت شده و بقیه تسهیلات بهزراعی نیز بتدریج به حساب کشاورزان چایکار واریز می‌شود.

  محمد ولی روزبهان افزود: وقتی ما معتقدیم چای ما صددرصد کیفی، عاری از هرگونه سم و ارگانیک است و سایر کشورها نیز دنبال چای سالم هستند، از همین رو باید نه فقط برای داخل کشور، بلکه زمینه تامین چای مصرفی سایر کشورها و در واقع صادرات را نیز فراهم کنیم.

 

 ایجاد صندوق توسعه چای

استاندار گیلان هم گفت: با ایجاد صندوق توسعه صنعت چای کشور، دغدغه پرداخت بهای برگ سبز چای به چایکاران برطرف شده و کشاورزان در این زمینه مشکلی نخواهند داشت.

دکترمحمدعلی نجفی افزود: مبلغ خوبی در صندوق توسعه صنعت چای کشور ذخیره شده و همزمان با برداشت برگ سبز چای، این صندوق آماده پرداخت بهای برگ سبز به چایکاران است.

نجفی با اشاره به اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی سیاستهای بخش چای را تعیین می‌کنند، گفت: ۹۴درصد چای در گیلان تولید می‌شود و به همین دلیل، توجه نسبت به چای و فعالان این بخش در این استان بیشتر است.

وی اضافه کرد: تاکنون، یکصد کارخانه چای موفق به انعقاد قرارداد با سازمان چای کشور در مورد خرید تضمینی برگ سبز چای شده اند و بقیه واحدها نیز آماده عقد قرارداد هستند.

 

 چای سنواتی

استاندار گیلان در نشست جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت بررسی چای سنواتی گفت: سازمان چای باید با حمایت وزارت جهاد کشاورزی در مورد چای سنواتی با اقتدار ظاهر شود.

دکتر محمدعلی نجفی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی بر این موضوع که چای سنواتی قابل مصرف نیست، نظر صریح دارند.

وی گفت : چای های سنواتی موجود در انبارها باید در غیر از فصل تولید به عنوان استفاده صنعتی و چای غیرقابل شرب صادر شود .

استاندار گیلان تصریح کرد: صادرات باید از طریق مرزهای رسمی انجام گیرد و صرفاً از انبار به مرز منتقل شود.

 

 ایرانی‌ها رنگ و اسانس می‌خورند!

رئیس سازمان چای که روزهای خوبی برای برداشت و تولید چای در سال جاری پیش‌بینی کرده است، می‌گوید: چای خارجی که نیمی از آن به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار به کشور قاچاق می‌شود عمدتا رنگ و اسانس است که مردم ایران آن را با رغبت می‌خرند، اما چای ایرانی جزو با کیفیت‌ترین چای‌ موجود در جهان است که با قیمتهای بالایی به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

روزبهان معتقد است، با توجه به طبیعی بودن چای ایرانی وعاری بودن آن از هرگونه سموم آفات نباتی هرروز شاهد استقبال وتغییرذائقه هموطنان به سمت چای ایرانی هستیم.

 

 چایکاران نیازمند زمان

پس از چند سالی که صنعت چای مورد بی‌مهری قرار گرفته بود، سر و سامان دادن به وضعیت موجود به طور حتم نیازمند زمان است و اگر چه در مرحله اول، دولت در پرداخت بهنگام تسهیلات با مشکل مواجه شد، اما بدون شک استمرار در این روند و مرور زمان سبب بروز مشکلات می‌شود.

به باور بسیاری از چایکاران، به دلیل مشکلاتی که در صنعت چای وجود داشته، میزان برگ سبز تولیدی چایکاران از ۳۰۰ هزار تن در دهه ۷۰ به ۴۰ هزار تن در سال گذشته رسیده است.

افزون بر آن کاهش میزان تولید برگ سبز نیز به کاهش چای خشک منجر شده که این میزان از ۷۰ هزار تن به ۱۸ هزار تن رسیده است، بنابراین حمایتهای ویژه دولت و دست اندرکاران بخش چای و حمایت از سرمایه گذاران خصوصی در این بخش می‌تواند چایکاران گیلانی را امیدوار کند که بزودی سایه سیاه مشکلات از سر چای برداشته شود و عطر خوش چای گیلان دوباره به خانه‌ها برگردد.

در استانهای گیلان و مازندران بیش از ۳۰ هزار هکتار باغ چای وجود دارد که حدود ۹۰درصد این باغها در گیلان قرار دارند.

۵۰ هزار خانوار کشاورز نیز به امر چایکاری اشتغال دارند و ۱۶۰ واحد چای سازی در استانهای گیلان و مازندران در این صنعت فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.