این روزها رسانه‌ها بسیار از مصرف کالای داخلی سخن می‌گویند. از مردم می‌خواهند جنس خارجی مصرف نکنند.

آیا این رفتار مسؤولان  جوانمردانه است؟

 در همان حال وقتی به بازار می‌روید، انواع و اقسام کالاهای خارجی با قیمتهایی گاه کمتر از مشابه ایرانی موجود است. در این حال این پرسش پیش می‌آید که؛ چرا اجازه واردات به این کالاها می‌دهید تا صنایع داخلی آسیب ببیند؟ و انبوهی از جوانان ما بیکار شوند...

جالب است، زور دولتمردان به مافیای واردات و بزرگان این عرصه نمی‌رسد، آن وقت از مردم می‌خواهند نخرند. توپ را می‌اندازند در زمین مردم. شاید بگویند بخش عمده این کالاها قاچاق است. خب! چرا جلوی قاچاق کالا را نمی‌گیرید؟ کالایی که در هر سوپرمارکتی پیدا می‌شود، چطور قاچاق است؟ زور عزیزان به این قاچاقچیان پرنفوذ نمی‌رسد، آن وقت به مردم و رسانه‌ها پیام می‌دهند، نخرید. البته در هر حال خوب است مصرف کننده ایرانی، تولید خودش را انتخاب کند و ثمراتش را هم ببیند، اما تا کی باید در برابر سیل واردات و قاچاق انبوه کالا، تماشاچی باشیم؟ چرا کسی کاری نمی‌کند؟ با کمال تأسف این توصیه به مردم به جای کارکردن و پیشگیری، به یک سنت تبدیل شده است و نه تنها در ماجرای خرید کالا که در اغلب امور کار بر همین منوال است. یعنی به جای آنکه مسؤولان گرامی، وظیفه خودشان را درست انجام دهند و از بروز برخی مشکلات جلوگیری کنند، در آغاز تماشا و حتی همراهی می‌کنند و پس از آنکه دردسر و بدبختی حاصل شد، آن وقت هی به مردم هشدار می‌دهند و از آنها می‌خواهند که چنین و چنان کنند. آیا این رفتار منصفانه است؟ چرا شما کاهلی کردید تا کار به اینجا بکشد؟

مثال آشکار دیگر در این زمینه، همین ماجرای جنجالی مؤسسه‌های مالی و اعتباری است. چند تا از این مؤسسه‌ها ورشکست شده و انبوهی از مردم را دچار کرده و به خاک سیاه نشانده‌اند؟ حالا مسؤولان مربوط، مثل آنتی بیوتیک، هر چند ساعت به چند ساعت، هشدار می‌دهند و به مردم اعلام خطر می‌کنند که پول خود را در مؤسسه‌های غیرمجاز سپرده گذاری نکنند. اما یکی نیست از این بزرگواران بپرسد؛ مؤسسه‌های غیرمجاز مالی یعنی چه؟ در کشوری که برای گرفتن یک وام ازدواج، صد جور چک و سفته و ضامن و... لازم است یا برای دایر کردن مثلاً یک آبمیوه فروشی از یک لشگر از ادارات و مراکز و دوایر و... باید مجوز گرفت، چطور یک مؤسسه مالی با صدها شعبه و هزاران کارمند و جمع آوری میلیاردها تومان پول مردم، می‌تواند غیرمجاز باشد؟ اینها که یک شبه و قاچاقی به وجود نیامده‌اند. بسیاری از آنها بیش از یک دهه است دارند فعالیت می‌کنند. آیا در این مدت غیرمجاز نبودند؟! شما در این مدت کجا بودید تا به وظیفه‌تان عمل کنید؟ حالا که در زمان لازم به وظیفه خود عمل نکرده‌اید در نهایت هم توپ را در زمین مردم می‌اندازید که نروند و در این مؤسسات سرمایه ‌گذاری نکنند؟ آیا این رفتار جوانمردانه است؟!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    ماکه جوانمردی نمیبینیم
  • حسين IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    من كه مسئولي نميبينم هرچي ميبينم فقط... اصلا ولش ...