۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 285877

قدس آنلاین یزد - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از اتمام عملیات مرمت و ساماندهی چهارسوق و بازار شاهی یزد كه به شماره ثبتی 2244 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، خبر داد.

چهار سوق و بازار شاهی یزد مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محسن ذاكري نيا با بیان این خبر اظهار داشت : عملیات مرمتی این بناي ارزشمند که قدمت آن به دوران حکومت شاه یحیی بن مظفر و قرن هشتم هجری قمری می‏‏رسد، شامل دوخت و دوز ترک‌های دیوار، مرمت طاق و سفیدکاری مجموعه بوده است.

وي افزود: بازار و چهارسوق شاهی مجموعه بنایی از خشت با اندود کاهگل، گچ و خاک که سفیدکاری در برخی قسمت‌های آن دیده می‏‏شود، است پوشش مجموعه از نوع طاق و تویزه است و مغازه‌های موجود در پیرامون آن در دو طبقه ساخته شده‌اند.

ذاكري نيا تصریح کرد : اتصال اين بنا به مسجدجامع کبیر یزد و مدرسه علمیه امام خمینی(ره)(مدرسه شاهزاده)، موقعیت بنا را از بناهای مشابه متمایز نموده است.

وي ادامه داد: بنای بازار شاهی در گذشته‌ای نه چندان دور از رونق برخوردار بود و مغازه‌هاي آن، اکثراً مایحتاج عمومی را تأمین می‌کردند ولي رفته رفته با کاهش جمعیت محلات قدیم و کهولت سن صاحبان دکان‌ها و جایگزین نشدن کسی به جای آن‌ها از رونق بازار کم می‌شود و ساختمان بازار با بلااستفاده ماندن دکان‌ها رو به خرابی می‌نهد.

وي خاطرنشان ساخت : البته در حال حاضر و به دنبال اجرای عملیات مرمتی در جهت احیای بنا، این بازار رونق دوباره‌ای به خود گرفته است.

معاون ميراث فرهنگي استان در پايان يادآور شد: بنای تاریخی چهارسوق و بازار شاهی یزد، در انتهای خیابان مسجدجامع کبیر یزد و در ضلع جنوب شرقی مسجد قرار دارد و سه بازار به چهارسوق اين مجموع منتهی می‌شود كه شامل بازارچه‌ای منتهي به کوچه یهودی‌ها، بازارچه منتهي به خیابان مسجدجامع و بازارچه‌ای که به محله داراشفاء می‌رسد است و آب انبار چهارسوق نیز در گوشه شمال غربی چهارسوق قرار دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.