قدس آنلاین- تبریز: استاد شاخص کشور در حوزه شهرسازی، بر لزوم بازنگری در نحوه انتخاب شهرداران تاکید کرد.

بازنگری در نحوه انتخاب شهرداران / تقویت بسترهای فرهنگسازی در شورا

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، کریم حسین زاده دلیر، در کارگروه «فرهنگ شورایی، چالش‌ها و قانون‌مداری» از ششمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استان‌های سراسر کشور، با بیان این مطلب اظهار داشت: انتخاب شهردار باید به طور مستقیم توسط مردم صورت بگیرد؛ چرا که اعضای شورا وقتی شهردار انتخاب می کنند، طبیعی است که تمایلاتی از این رهگذر داشته باشند.

رییس دومین دوره شورای اسلامی شهر تبریز، با بیان این‌که در صورت برخورداری از زیرساخت‌ها و شرایط مطلوب، امروز دارای نوع مطلوبی از شوراها هستیم، تصریح کرد: طبق آن‌چه در قانون پیش‌بینی شده، اعضای شورا از بین نخبگان و خواص جامعه انتخاب می‌شوند؛ اما متاسفانه در عمل، امروز این‌گونه نیست.
حسین زاده دلیر با تاکید بر این‌که تقویت این بستر نیازمند فرهنگسازی است، اضافه کرد: پیشنهاد من این است که یکی از کارهای مهم شورا، از روز تشکیل تا خاتمه، فرهنگسازی کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به دوره‌های مختلف تاریخ مدیریت شهری گفت: از دیرباز، در سبک اداره شهرها، شاهد یک تفاوت اساسی بین روند مدیریت شهر در دوره‌های قبل و بعد اسلام، با سبک مدیریت شهری در کشورهای صنعتی و پیشرفته بوده‌ایم. 
وی ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته، مدیریت شهری را با محوریت مردم در نظر داشته اند؛ اما کشورهای جهان‌سوم، این امر را متکی به دولت می‌دانند و اصطلاح دولت‌شهر نیز بر همین اساس پایه‌گذاری شده است. 
این استاد شهرسازی با بیان این‌که مدیریت شهری ما کپی از غرب بوده است، خاطرنشان کرد:  انجمن‌های شهری در دوران پهلوی، به تقلید از شبحی که از جهان غرب بر کشورمان سایه انداخته‌بود، ایجاد شد. به عبارت دیگر، ما مدیریت را مانند سایر پدیده‌های مدرن، از جهان غرب گرفتیم و روی داشته‌های خود چندان سرمایه‌گذاری نکردیم. 
حسین زاده دلیر گفت: شهر حاصل تمدن انسان و ماندگارترین محدوده جامعه انسانی است؛ و بر این اساس، بزرگترین متفکران آتی ما متخصصان مباحث شهری خواهند بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.