رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با هشدار نسبت به احتمال نفوذ تروریسم در آسیای مرکزی، همکاری های بیشتر کشورهای آسیایی را جهت مبارزه با این پدیده شوم خواستار شد.


ولایتی: آسیای مرکزی با خطر گسترش تروریسم روبرو است

«علی اکبر ولایتی» روز چهارشنبه در جلسه اتاق فکر دانشگاه «رن مین» پکن در جمع محققان و اندیشمندان این مرکز علمی در خصوص موضوعات مختلف منطقه از جمله تروریسم گفت: روند گسترش تروریسم بسیار جدی است و کشورهای قاره آسیا در کنار فعالیت ها و مبادلات اقتصادی خود باید همکاری های خود در خصوص مبارزه با این پدیده شوم را جدی بگیرند.

وی افزود: خطر این پدیده به حدی است که می تواند از منطقه خاورمیانه به راحتی به کشورهای مختلف آسیای مرکزی سرایت کند و این منطقه از آسیا را تحت تاثیر قرار دهد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهمیت نقش ایران در احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در همکاری با کشور چین، حضور فعال تر و موثرتری در طرح «یک کمربند - یک جاده» داشته باشد.

«ولایتی» تصریح کرد: دو کشور ایران و چین به لحاظ تاریخی و اقتضائات موجود و علاقمندی های فراوان، در کنار ظرفیت های ارزشمند روز افزون خود می توانند در این زمینه نیز فعالیت های چشمگیرتری داشته باشند.

وی گفت: در شرایط فعلی، زمینه های مختلفی برای توسعه روزافزون همکاری ها و ارتقای آن به سطح راهبردی و استراتژیک وجود دارد و باید با تلاش، کوشش، مطالعه و پژوهش، راهکارهای مناسب و مطلوب تحقق آن نهادینه شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه احیای جاده ابریشم گفت: تجدید حیات جاده ابریشم حکایت از ریشه دار بودن روابط کشورهای این حوزه به ویژه ایران و چین دارد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین کشور منطقه که دارای ثبات و ظرفیت های فراوان و توانمندی در حوزه های مختلف است، می تواند نقش مهم و ارزشمندی در این زمینه ایفا کند.

«ولایتی» به اهمیت نقش ایران در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: خاورمیانه که محل تلاقی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا است از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و در موضوع احیا جاده ابریشم باید به این منطقه توجه ویژه شود. ضمن آنکه این مهم می تواند در توسعه و امنیت جهانی در آینده نیز نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: وضعیت امروز جامعه بین الملل بسیار متفاوت از گذشته است و کشورهای آسیایی به ویژه چین و ایران به عنوان دو کشور تاثیرگذار منطقه باید همگرایی و هم افزایی بیشتری را تدارک ببینند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری های لازم را در این زمینه دارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مباحث پژوهشی و مطالعاتی افزود: این مرکز از مهمترین مراکز مطالعاتی و پژوهشی ایران است و فعالیت های ارزشمندی را با همکاری مراکز مختلف مطالعاتی برنامه ریزی و اجرا کرده و این آمادگی برای همکاری با نهادهای مطالعاتی و تحقیقاتی چین نیز وجود دارد که بتوان آن را تا سطح مناسبات راهبردی و استراتژیک گسترش داد.

«یو هونگ جون» رییس دانشگاه «رن مین» نیز در سخنانی در این مراسم خطاب به «علی اکبر ولایتی» گفت: شما به عنوان فردی تاثیرگذار در حوزه روابط بین الملل می توانید زمینه های برقراری و ارتقای بیش از پیش همکاری ها میان دو کشور در زمینه های تحقیقاتی، پژوهشی و به ویژه در زمینه احیای جاده ابریشم را فراهم سازید.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم همچنین در نشست پرسش و پاسخ شرکت کرد.

اهمیت ایران در حوزه امنیت حمل و نقل منطقه ای، توسعه روابط استراتژیک میان دو کشور ایران و چین، گسترش همکاری های مالی و تجاری، نیاز چین به توسعه روابط به دلیل جایگاه با اهمیت ایران در منطقه و جهان و ضرورت هماهنگی هر چه بیشتر در سیاست خارجی از جمله موضوعات مطرح شده توسط محققان و استادان دانشگاهی چین در این نشست بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه گذشته در صدر هیاتی و با هدف شرکت در نخستین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» وارد پکن شد.

وی در مدت حضور خود در پکن علاوه بر شرکت در نشست های این اجلاس، از مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی چین از جمله شرکت فناوری «هوآوی»، مرکز مطالعات بین الملل وزارت امور خارجه، مرکز مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه پکن و موسسه مطالعاتی «کریکر» بازدید کرد.

ولایتی همچنین روز گذشته - سه شنبه - در دومین روز از نخستین نشست سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا در سخنانی بر نقش قاره آسیا و جایگاه مهم آن در ایجاد صلح و امنیت جهانی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه «آسیا در دهه آینده محور توسعه و امنیت جهانی خواهد بود»، گفت: ضرورت دارد مشکلات و معضلات آسیا به صورت دقیق آسیب شناسی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.