قدس آنلاین: همایش کاربردی راهکارهای توسعه تجارت ایران و افغانستان، صبح امروز با حضور مشاور عالی وزیر صنعت ، معدن وتجارت و بازرگانان دو کشور در هتل پارس برگزار شد.

محور برنامه های دولت یازدهم برمبنای توسعه صادرات است

 

به گزارش قدس آنلاین، در اولین همایش کاربردی راهکارهای توسعه تجارت ایران و افغانستان،محمد رضا  مودودی ، مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: محور برنامه های دولت یازدهم برمبنای توسعه صادرات غیر نفتی  و تعامل با دنیا است.

وی افزود: در وزارت صنعت، معدن بخش راهبردی و استراتژیک و عملیاتی فعالیتهای مختلفی انجام شده است.

مشاور وزیر با بیان اینکه  در اولین قدم درمحور برنامه های این وزارتخانه، شورای عالی صادرات شکل گرفته است، گفت: شورای عالی صادرات با حضور معاون اول رییس جمهور  و وزرا شکل گرفته است.

وی افزود: برگزاری نشستهایی با دبیر توسعه تجارت و برگزاری نمایشگاههای بین المللی در راستای همین برنامه هاست.

مودودی گفت: خطوط کشتیرانی منظمی ایجاد شده که امکان خوبی برای کشورهای همسایه شمالی ایجاد کرده و همچنین در بحث نمایشگاه بین المللی باید مزیت‌هایی فراهم شده است.

وی گفت: در نظر داریم 50 میلیارد تومان  را به همراه تسهیلات لجستیک ، در اختیار تجار صادر کننده قراربدهیم .

وی در ادامه خبر افتتاح ویزا CAP را تا یک ماه دیگر داد و گفت: با اشاره به تلاش‌های امور خارجه مبنی بر تسهیل دادن روادید، بخش CIP دوغارون تا یک ماه به بهره برداری می رسد.

مودودی افزود: خط تجاری افغانستان ،نیز مانند خط تجاری عراق نیز به بهره برداری می رسد.

مشاوروزیرسپس سهم محصولات کشاورزی را با افغانستان 23 درصد و محصولات دارویی را 2 درصد و محصولات شیمیایی را 90 درصد و محصولات نساجی  را 33 درصد  و محصولات بهداشتی 34 درصد و پالایشگاه و محصولات گازی را 90 درصد عنوان کرد.

وی گفت:نگاه راهبردی درروابط اقتصادی حایز اهمیت است و با دانش مدیریت و سرمایه صنعتی می توان کنسرسیوم های صادراتی را درایران خلق کنیم.

وی درادامه پیشنهاد اتحادیه های منطقه ای را مطرح کرد و گفت: لازمست به فن بازار ایران نگاه راهبردی داشته باشیم.

مودودی با اشاره به اتفاقات منطقه گفت: قدرت گرفتن گروههای تروریستی ، سایه سنگین روی سرنوشت منطقه است که بازارهای کلیدی را تهدید شده می بینیم، افزود: از فرصت امنیت که دربازارهای  ایران هست برای صنعتی شدن  منطقه استفاده کنیم.

وی  با اشاره به فعالیت های احیای شورای عالی صادرات و تشکیل جلسات هفتگی نشست‌های حوزه کالایی مختلف در سطح وزارتخانه گفت: صنعتی شدن و توسعه، فرایندی است که از بازار شروع  می شود و ما از این مسیر به سمت صنعتی شدن پیش می رویم.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.