۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
کد خبر: 286032

شکل سنتی واردات چوب که از دیرباز در ایران وجود داشته و بیشتر آن از كشور روسيه بوده و عمدتاً براي تامين نياز صنايع كارگاهي كشور به كار رفته، چوبهای بريده شده (انواع تخته و چهارتراش) است ...

بهترین نوع واردات چوب

 که اغلب مورد توجه واردکنندگان قرار دارد. این نوع واردات  با  هدف تأمينِ بخشي از نياز چوبي كشور (بويژه چوبهای تجاري مورد نياز صنايع كارگاهي) سبب تعديل در تقاضا می شود و زمينه بروز قاچاق چوب را كاهش می دهد و از همه مهمتر سبب جلوگيري از شدت قطع درختان جنگل مي شود. به عبارت دیگر حفظ منابع طبیعی و جنگلها از مواردی است که در واردات چوب نقش بسزایی دارد تا آنجا که با واردات چوب شاهد قطع شدن بی رویه درختها و نابودی جنگلها نخواهیم بود .

اما آنچه در این میان قابل توجه است، سازمان نیافتگی بازار چوب در سطح داخلی است و متاسفانه نقش دولت در سازماندهي، هدايت و كنترل آن بسيار كمرنگ است. ضمن اينكه حمايت دولت از بازرگانان اين بخش از واردات نيز اندك مي باشد. در این بازار نمی‌توان انتظار حمايت صرف از دولت داشت، اما با اجرایي کردن برخی پيشنهادها، مي توان به بهبود روند كمي و كيفي واردات چوب در درازمدت امیدوار بود. وضع قوانين تسهيل و تسريع كننده و حذف تشريفات زاید اداري و گمركي از جمله مواردی است که می تواند در ساماندهی و واردات مناسب مطلوب باشد.

 همچنین ايجاد پايانه هاي تخصصي برای تخليه و نگهداري و ضد عفوني چوبهای با پوست و چيپس در بنادر و اصلاح قوانين و دستورالعمل هاي قرنطينه اي برای ورود چوب خام با پوست به داخل كشور از مواردی است که باید مورد توجه دولتمردان و مسؤولان قرار بگیرد.

گسترش و تجهيز شبكه ريلي متصل به بنادر راهبردی و ايجاد همزمان پايانه هاي توزيع چوب در مناطق مستعد كشور كه نزديك به مراكز مصرف بوده، سبب كاهش هزينه حمل و نقل می‌شود. متأسفانه یکی از مواردی که لازم است دولت در این حوزه بدان توجه ویژه ای داشته باشد، بحث نوسانهای قيمت مواد اوليه متأثر از قیمت ارز است که به عنوان معضلي بزرگ، صنايع را برای وابستگي به چوبهای وارداتي دچار ترديد می‌کند و استمرار واردات چوب را نامطمئن کرده است. گرچه اخيراً شاهد كاهش قیمت ارز بوده ايم، اما نوسانهای ارز زمينه ساز دگرگوني هر از گاه قيمتها مي شود.

به هر حال به نظر می رسد، بازار چوب هم همانند سایر بازارها با مشكلات مختلفی در حوزه  واردات چوب دست و پنجه نرم می کند، افزون بر مشکلاتی که در بازار داخل وجود دارد و نیازمند اهتمام و یاری مسؤولان دولتی است، مشکلات جهانی نیز در این راه مانع بزرگی بر سر راه واردکنندگان چوب هستند. از جمله این موارد می توان به  بالا رفتن حقوق گمركي صادرات چوب خام، نوسانهای ارز، گراني حمل و نقل دریایی، تجهيزات و امكانات پوست كني و هزينه هاي آن اشاره کرد.

 در زمینه داخلی نیز مشکلات و معضلاتی چون قوانين محدود كننده قرنطينه نباتي، نبود پايانه هاي تخصصي در بنادر كشور، نبود سامانه ريلي گسترده در تمامي كشور و ارتباط بنادر با مكانهاي مصرف، نبود قوانين تسهيل و تسريع كننده و تشريفات زاید اداري و گمركی و عدم امكان واردات  چوب با پوست و مشكلات پوست كني در مبدأ از مشکلات داخلی است که نیازمند برنامه ریزی و تصمیمات کلان در سطوح مدیریتی است تا بتوان آینده مطلوبی را برای صنعت چوب و واردات چوب که جزو بهترین واردات کشور محسوب می شود، به شمار آورد.

 

* كارشناس ارشد صنايع چوب

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.