معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برای گسترش فعالیتهای قرآنی در استان باید حضور و مشارکت سازما‌نهای مردم نهاد گسترش یابد، اظهار داشت: همچنین باید قرآن و عترت را در سطح بین‌المللی به جهانیان معرفی کنیم.

باید قرآن و عترت را در سطح بین‌المللی به جهانیان معرفی کنیم

سید محسن صادقی، در نشست شورای هماهنگی و گسترش فعالیتهای قرآن استان و ستاد هماهنگی دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مقدس افزود: نخستین گام در انس با قرآن کریم روانخوانی و روخوانی است، از این رو باید از جلسات سنتی قرآن  حمایت ویژه کرد.

وی با بیان اینکه 6 مرکز پژوهشی قرآن در استان خراسان رضوی مشغول به کار است، اظهار داشت: باید سهم اعتبارات فرهنگی استان خراسان رضوی و همچنین سهم استان با توجه به زیارت مشهد نیز در برنامه‌های متولیان دولت قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای گسترش فعالیتهای قرآنی در استان، حضور و مشارکت سازما‌نهای مردم نهاد باید گسترش یابد همچنین در سطح بین‌الملل، قرآن وعترت را که   پایگاه آن مشهد مقدس است، معرفی کنیم.

صادقی افزود: در بخش محتوایی نیازمند ارزیابی از نمایشگاه هستیم، از این رو متفکران عرصه قرآن باید با حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت از امور کلیشه‌ای پرهیز کرده و آموزه های  قرآن و معارف عترت را در نمایشگاه به عرصه ظهور بکشانیم.

 وی با بیان اینکه گسترش و ترویج فرهنگ رضوی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت یکی از اهداف است، تأکید کرد: برای تبلیغ و ترویج این فرهنگ باید از توان رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب و همچنین سامانه پیامکی استفاده کرد و این در حالی است که بیش از6 میلیون سیم‌کارت در استان در اختیار مردم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: 270 هزار مهاجر و اتباع خارجی به صورت قانونی در استان زندگی می‌کنند، از این رو لازم است، غرفه اختصاصی به آنها ارایه شود.

درادامه این نشست، سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: طرحهای برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت از چند ماه قبل در ارشاد و معاونت قرآن فعال شده  و همچنین ستاد اجرایی نمایشگاه بین‌المللی از اسفندماه سال گذشته در 37 کمیته مشغول به کار است.

وی ابراز کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت از6 تا 13 تیر ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد و ساعت 18 تا 23 دایر است که این نمایشگاه در حوزه‌های محافل و برنامه‌های قرآنی، هنرهای تجسمی، آموزش قرآن کریم، مشاوره‌های قرآنی، شعار سال از دیدگاه قرآن، معارف و فرهنگ رضوی، صنایع دستی و هنرهای قرآن و آواها و مقالات مذهبی برپا می‌شود.

 وی گفت:  با توجه به اینکه امسال تهران بخش بین الملل را از نمایشگاه بین‌المللی خود حذف کرده است، ابراز کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر است چند میهمان خارجی را از کشورهای همسایه نظیر دو نفر از سوریه، یک نفر از پاکستان و همچنین از کشورهای عراق، تاجیکستان و پاکستان برای حضور در نمایشگاه دعوت کنند.

سرابی عنوان کرد: سال گذشته در 14 شهرستان استان خراسان  رضوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت برگزار شده بود و این درحالی است که در سال جاری در 15 شهرستان نمایشگاه دایر می‌شود.

 وی ابراز کرد: بخش عفاف و حجاب که مربوط به بانوان است نیز در این نمایشگاه دایر خواهد بود.

 وی همچنین گفت: همایش خانواده قرآنی  که همه ساله از سوی حوزه علمیه مشهد برگزار می‌شد، هنوز اعلام موجودیت نکرده است، و بخشهای کودک و نوجوان در این نمایشگاه با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار می‌شود.

همچنین حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: ماه رمضان، ماه بهار قرآن و بهار دلهاست که به برکت قرآن هدایت انسان در این ماه رونق می‌یابد و همچنین ماهی وحدت آفرین و دشمن‌شکن بوده است.

 وی ابراز کرد: با توجه به ظرفیتهای بالای کلام الهی و عترت حریم رضوی در مشهد باید قرآن وعترت را در جامعه نفوذ دهیم که یکی از جلوه‌های آن برگزاری و برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت است.

 وی گفت: آموزش روخوانی و روانخوانی حفظ قرآن کریم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن انجام می‌شود. همچنین آموزش حفظ یک جزء نیز در غرفه‌های این سازمان برپا می‌شود.

 وی همچنین از برپایی هزار و 500 جلسه  تفسیر سوره حضرت محمد(ص) خبر داد و گفت: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت جنگهای قرآن با محوریت دین، نشاط، زندگی متناسب با سن کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود .

 همچنین در ادامه این نشست محمد حسین عبداللهی، مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان گفت: سال گذشته همزمان با روز مباهله  و از 27 مهر ماه فراخوان و پوسترهایی برای ارسال آثار به دبیرخانه این ارکان در موضوع مباهله داده شد و اختتامیه این مسابقات در 16 مهر ماه 94 برگزار می‌شود.

 در ادامه این نشست محمدرضا داودآبادی، رئیس هیأت مدیره جامعه قاریان قرآن مشهد گفت: در حوزه عمومی نفوذ قرآن در توده مردم ضعیف عمل کرده‌ایم و  همچنین برنامه‌های راهبردی در استان خراسان رضوی بسیار محدود است.

 وی با بیان این که اگر متولیان و مسؤولان برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت در مشهد در جلسات قرآنی حضور نیابند، تنها حرف زده و عملی نکرده‌اند، بیان کرد: کوشش در تداوم و ارتباط توده مردم با قرآن و ایجاد انس میان آحاد جامعه با قرآن سبب اتصال انسان به حضرت حق می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.