عباسعلی سپاهی یونسی - به محل برگزاری شب شعر «قند دو پهلو» که می‌رسیم، جای سوزن انداختن هم نیست. دکور برنامه شامل چند بشکه رنگ شده قشنگ است و مردم منتظر برای شروع شب شعر.

 وقتی کلمات لبخند می‌زنند

با حدود یک ساعت تأخیر، سرانجام رضا رفیع،  طنز پرداز توانای خراسانی و مجری برنامه قند پهلو روی سن می‌رود و میکروفون به دست می‌شود، اما چند دقیقه ای طول می‌کشد که میکروفون درست شود. او مجبور است چندین بار یک دو سه بگوید و من یاد نوازنده ای می‌افتم که قبل از اجرا باید ساز خودش را کوک کند . غیر از رفیع،  ناصر فیض به همراه شاعر طنز پرداز و توانا،  قاسم رفیعا به عنوان داور هستند و رحمانی صانع، از نویسندگان برنامه و شاعر  دیگر، همراهی کننده برنامه است. رفیع سرانجام بعد از آماده کردن نسبی میکروفون، این گونه شروع می‌کند که:

ای خدایی که خالق خرسی

بنده را آفریده ای مرسی

فضای برگزاری شب شعر، یعنی برج سلمان با جمعیتی که آمده اند و شامل بچه 6 ماهه تا پیر زن و پیر مرد 90 ساله می‌شود،  تناسب ندارد  و البته بعد از معرفی دعوت شدگان که منیژه رضوان، ایمان مرصعی،  علی اصغر دبیری صالح و  مجید فدایی هستند، مشخص می‌شود  سیستم صوتی ایراد دارد و سوتهای ممتد میکروفونها و کیفیت بد آنها، آزاردهنده است.

 وقتی میکروفونها روبراه نمی شوند، رفیع با همان لحن همیشگی، گریزی به مقوله مشکلات می‌زند و می‌گوید:  «ان شاء ا... مشکلات حل می‌شود. البته با شعار هم درست نمیشه و مسؤولان هم باید کمک کنند.»

او در ادامه درباره شب شعر می‌گوید:  خوشحالیم که بعد از پخش برنامه قند پهلو، مردم نسبت به این برنامه اقبال داشته اند و حتی صاحبان برجها هم به این برنامه لطف دارند و دوست دارند مردم به بهانه شعر دور هم جمع شوند و تمرین کنیم که می‌توان با شعر طنز شاد باشیم و سراغ جوکهای قومیتی نرویم.

برنامه مشاعره شروع می‌شود  و در ابتدا مجری دعوت می‌کند از محمود یاوری، پیشکسوت شعر طنز تا شعری را برای حاضران بخواند که به علت مشکل صدا بعد از خواندن یاوری، رفیع دوباره خود شعر را می‌خواند.

شعر خواندنی  امیرحسین خوش‌حال و شعر خوانی رحمانی صانع از دیگر بخشهای شب شعر است.شب شعر از نیمه های خود به آرامش بیشتری می‌رسد، چون آنهایی که آمده اند فقط تماشاچی باشند، محل برگزاری برنامه را ترک می‌کنند و آنهایی می‌مانند که شعر را دوست دارند.

در هنگام برگزاری برنامه هم باید سر و صدای بچه ها را تحمل کنیم و هم رفت و آمدها را ببینیم و هم با مشکل میکروفونها کنار بیاییم، اما در مجموع با خودم فکر می‌کنم برگزاری این گونه برنامه می‌تواند خالی از لطف نباشد. این اقدام هم می‌تواند گامی باشد در نزدیک کردن بیشتر شعر با مخاطب خود.

به این نکته هم فکر می‌کنم که استقبال بالای مردم نشان می‌دهد آنها بشدت نیازمند این هستند که لبخند بزنند و ساعتی را خوش باشند و شعر طنز به عنوان یکی از گونه های ادبی این توانایی را دارد و البته قند پهلو نیز در رسیدن به این مهم موفق عمل کرده است.

در پایان این برنامه، رفیع این خبر را هم می‌دهد که در سری بعدی برنامه طنز قند پهلو قرار است رقابتها استانی باشد وهر چهار شرکت کننده خراسانی  برگزیده برای رقابتهای بعدی  دعوت می‌شوند.  با هم یکی از شعرهای قرائت شده در این برنامه را می‌خوانیم.

خلیج همیشه فارس

اگر روزِ روشن شود نیمه شب

 وَ یا اینکه « لقمان » شود بی ادب!

درختِ تنومندِ نخلِ جنوب

دهد هندوانه به جای رطب!

پس از خطِّ « میخی » و « نسخ » و « غبار »

 شود خطِّ رسمی‌ی ما خطِّ لب!

 شود کلِّ « جنگل گلستان » کویر!

 تمام « خراسان » شود یک وجب!

 « ابوجهل » دانا بگردد سپس

 به یکباره مؤمن شود « بولهب »

همه مستحبّات، واجب شود

 وَ هر کار واجب شود مستحب

محال است دریای نیلی‌ی پارس

 شود نام نیکش خلیجُ العرب

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.