قدس انلاین: یکی از ویژگی های ممتاز امام خمینی (ره) سخنان و نوشتارهای بیدار کننده و هشدار دهنده ایشان بوده است که تنها نمود یکی از آن ها در باره ی حفظ هویت خودی و عدم خودباختگی در برابر غرب می باشد.

سه گفتار از امام خمینی (ره) درباره ی خودباختگانِ غربی

گمان به پیشرفت غرب در همه علوم

 امام خمینی (ره) در کشف الاسرار می فرمایند: ما از اروپاییان چنان وحشت کردیم که یکسره خود را باخته و علومی که خود در او تخصص داریم و اروپاییان تا هزار سال دیگر نیز به او نرسند به سستی تلقی می کنیم کسی که منطق الشفا و حکمة الاشراق و حکمت متعالیه صداری شیرازی دارد به منطق و حمکت اروپاییان که باز در کلاس تهیه است چه احتیاج دارد اینها گمان کرده اند که اگر مملکتی در سیر طبیعی پیشرفت کرد در سیر حکمت الهی نیز پیشقدم است و این از شباهات بزرگ ماست و یکی از تبهکاریهای نویسندگان مشرق اسلامی باید دانست.

خیانت زمامداران

امام در جایی دیگر از کتاب کشف الاسرار اشاره می نمایند: همینکه اسم مستشار امریکایی روی یک کسی آمد دیگر برای او این زمامداران بیهوش و خودسر ما خطا و اشتباه یا خیانت و دزدی قائل نمی شوند این بیدادگران خودپسند لغت عربی را که از فرهنگ خدا و دین اخذ شده و در عین حال با بهترین اسلوب و زیبایی توسعه ای بی پایان به فرهنگ ما داده به جرم آنکه به گفته ی اینان لغت اجنبی است از کشور می خواهند بیرون کنند لکن اختیار یک کشور را به دست مشتی اجانب می گذارند و آن را با کمال بی شرمی قدم اصلاحی می دانند.

مرعوب شدن در مقابل پیشرفت های غرب

امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه خود نیز بیان می کنند: وقتی کشورهای استعمارگر با پیشرفت علمی و صنعتی یا به حساب استعمار و غارت ملل آسیا و آفریقا، ثروت و تجملاتی فراهم آوردند، اینها خود را باختند. فکر کردند راه پیشرفت صنعتی این است که قوانین و عقاید خود را کنار بگذارند! همین که آنها مثلا به کره ی ماه رفتند، اینها خیال می کنند باید قوانین خود را کنار بگذارند! رفتن به کره ی ماه چه ربطی دارد به قوانین اسلامی؟ مگر نمی بینند که کشورهایی با قوانین و نظامات اجتماعی متضاد توانسته اند در پیشرفت صنعتی و علمی و تسخیر فضا با هم رقابت کنند و با هم پیش بروند.

منابع:

1-روح الله خمینی، کشف الاسرار: 34، 182.

2-روح الله خمینی، ولایت فقیه: 14-13.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.