قدس آنلاین-حمیدرضا بی تقصیر:در پنج شنبه ای دیگر با کشکولی از مطالب خواندنی در خدمت شماییم

زنده‎ماندن مردی که‎سرش قطع‎شد/سرطان در کمین طاس ها /گیاه همه فن حریف

یک داستان

دو روستايي مي خواستند براي يافتن شغل به شهر بروند ، يکي از آنها مي خواست به شانگهاي و ديگري به پکن برود . اما در اتاق انتظار آنان برنامه خود را تغيير دادند . زيرا مردم مي گفتند که شانگهايي ها خيلي زرنگ هستند و حتي از غريبه هايي که از آنان راه مي پرسند ، پول مي گيرند ، اما پکني ها ساده لوح هستند و اگر کسي را گرسنه ببينند ، نه تنها غذا بلکه پوشاک به او مي دهند.فردي که مي خواست به شانگهاي برود ، فکر کرد : پکن جاي بهتري است ، کسي در آن شهر پول نداشته باشد ، بازهم گرسنه نمي ماند . با خود گفت : خوب شد سوار قطار نشد م ، وگر نه به گودالي از آتش مي افتادم . فردي که مي خواست به پکن برود ، پنداشت : شانگهاي براي من بهتر است ، حتي راهنمايي ديگران نيز سود دارد ، خوب شد سوار قطار نشدم ، در غير اين صورت فرصت ثروتمند شدن را از دست مي دادم . هر دو نفر در باجه بليت با يکديگر برخورد کرده و بليت را عوض کردند .فردي که قصد داشت به پکن برود بليت شانگهاي را گرفت و کسي که مي خواست به شانگهاي برود بليت پکن را به دست آورد. نفر اول وارد پکن شد ،متوجه شد که پکن واقعا شهر خوبي است . ظرف يک ماه اول هيچ کاري نکرد ، همچنين گرسنه نبود . در بانک ها آب براي نوشيدن و در فروشگاه هاي بزرگ شيريني هاي تبليغاتي را که مشتريها توانستند بدون پرداخت پول بخورند ، مي خورد .فردي که به شانگهاي رفته بود ، متوجه شد که شانگهاي واقعا شهر خوبي است هر کاري در اين شهر حتي راهنمايي مردم و غيره سود آور است ، . فکر خوبي پيدا شود و با زحمت اجرا گردد ، پول بيشتري به دست خواهد آمد . او سپس به کار گل و خاک روي آورد . پس از مدتي آشنايي با اين کار 10 کيف حاوي از شن و برگ هاي درختان را بارگيري کرده وآن را" خاک گلدان" ناميده و به شهروندان شانگها يي که به پرورش گل علاقه داشتند ، فروخت . در روز 50يوان سود برد و با ادامه اين کار در عرض يک سال در شهر بزرگ شانگهاي يک مغازه باز کرد.او سپس کشف جديدي کرد : تابلوي مجلل بعضي از ساختمان هاي تجاري کثيف بود ، متوجه شد که شرکت ها فقط به دنبال شستشوي عمارت هستند و تابلو ها را نمي شويند از اين فرصت استفاده کرد، نردبان ، سطل آب و پارچه کهنه خريد و يک شرکت کوچک شستشوي تابلو افتتاح کرد . شرکت او اکنون 150کارگردارد وفعاليت آن از شانگهاي به شهرهاي " هانگ جو " و" نن جينگ " توسعه يافته است .او اخيرا براي بازاريابي با قطار به پکن سفر کرد. در ايستگاه راه آهن ، آدم ولگردي ديد که از او بطري خالي مي خواهد ، هنگام دادن بطري ، چهره کسي را که پنج سال پيش بليط قطار را با او عوض کرده بود ، به ياد آورد

چرا مار، نماد داروخانه است؟

در این زمینه دو اسطوره یونانی وجود دارد: داستان نخست اینکه روزی اسکولاپ، پسر آپولو، سرگرم درمان مردی به نام گلائوکس بود که زئوس او را با آذرخشی از پای درآورده بود. ماری به اتاق او خزید و اسکولاپ مار را با عصایش کشت. مار دیگری به درون اتاق آمد و گیاهانی در دهان مار مرده نهاد و او را زنده کرد. سپس اسکولاپ از‌ همان گیاه برای زنده کردن گلائوکس بهره گرفت. از آن پس مار، نماد داروخانه و پزشکی شد.داستان دیگری نیز هست که در افسانه‌های کهن یونان باستان مار نماد تندرستی بوده است. مار بود که شهر رُم را از بیماری طاعون نجات داد و به پاس این کار، او در سر راهش جام شرابی نهادند تا از آن بنوشد و از آن پس مار نماد بهداشت و نماد داروخانه‌ها شد. ایرانیان باستان مار را نشانه زندگی و سلامتی می‌دانستند و جام را نشانه دوستی. آنها در جشن‌ها و مراسم، شربت را در جامی می‌ریختند و به نشانه سلامتی می‌نوشیدند. همچنین آنان به کسی که حال خوشی نداشت و در بستر بود، بیمار (بی‌زندگی و سلامتی) می‌گفتند؛ بنابراین، مار که سمبل زندگی بود در جام سلامتی، نشان تندرستی و شفا به شمار می‌رفت.

چرا مردان هندی زن دوم می‌گیرند؟

نان هندی مجبورند هر روز برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و همچنین مصرفی خانواده، مسیرهای طولانی را تا منبع آب طی کرده و آن‌ را در خمره‌های بزرگ روی سرشان تا محل زندگی خود حمل کنند. زندگی در روستاهای کم‌آب هند بسیار سخت است. مردان این روستاها اغلب به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستد و زنان هم کار خانه را انجام می‌دهند و به کودکان رسیدگی می‌کنند؛ بنابراین ضروری است که یک نفر هر روز کیلومترها راه برود و خود را به منبع آب برساند و برای خانواده آب بیاورد و این کار را هشت ماه مستمر که نشانی از بارندگی نیست، انجام دهد. به همین دلیل، چندهمسری در این مناطق امری غیرعادی نیست. البته همسران این مردان، تنها از زن اول خود بچه‌دار می‌شوند؛ چرا که جمعیت بیشتر، آب بیشتر می‌خواهد و این خود مشکل‌زاست؛ پس بقیه زن‌ها فقط برای حل مشکل بی‌آبی اختیار می‌شوند. این زنان در ازای داشتن سقفی بر سر خود یا موقعیت اجتماعی همسر حاضر می‌شوند با این مردان ازدواج کنند و عنوان «زنان آب» را بگیرندالبته پیدا کردن زنی که مایل بشود زن آب شود، دشوار است؛ چون هیچ خانواده‌ای دوست ندارد دخترش را به مردی در سرزمین‌های کم‌آب شوهر بدهد؛ به ویژه اگر خود آن خانواده در منطقه‌ای پرآب زندگی کند. به خاطر همین اکثرا مردهای روستاهای خشک و کم‌آب با دختران روستای خود یا روستاهای کم‌آب دیگر ازدواج می‌کنند. گرچه اکثر این دختران هم زیر بار این وظیفه دشوار نمی‌روند و بیشتر زنان آب کسانی هستند که یا از همسر قبلی خود جدا شده‌اند یا بیوه هستند. غیر از وظیفه آبرسانی، زنان آب مجبورند که اوامر زن اول مثل مراقبت از کودکان، دوشیدن گاوها و آشپزی را هم اطاعت کنند. آن‌ها همچنین باید قبول کنند که سهمی در ارثیه و اموال خانوادگی نداشته باشند.زنان آب هر روز باید در هوای گرم و زیر آفتاب سوزان هند تقریبا ۳ کیلومتر تا منبع آب پیاده‌روی کنند و حدود ۱۰۰ لیتر آب بیاورند. تماشای منظره‌ای که تعداد زیادی از زنان در هوای ۴۰ درجه‌ای برای آب آوردن به جاده زده‌اند، صحنه‌ عادی در هند به حساب می‌آید.

آلوده‌تر از سرویس بهداشتی

تحقیقات نشان می‌دهند میزان باکتری (به خصوص استافیلوکوک) روی موبایل 10 برابر و روی تبلت 30 برابر توالت است.صفحه کلیدها حداقل پنج بار آلوده‌تر از توالت هستند. تحقیق دیگری که در سال 2008 در آمریکا انجام شد این میزان را 400 برابر نشان داد. قبل از شروع به کار با کامپیوتر به خصوص در اداره، صفحه کلید و موس را تمیز کنید. صفحه کلید یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری‌ در محل کار است.ماشین لباسشویی محیطی مناسب برای باکتری‌ها است به خصوص آنکه آب در پایین ماشین لباسشویی جمع می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی لباس‌های زیر خود را در ماشین لباسشویی می‌ریزید تا 100 میلیون باکتری E.Coli را هم در آن می‌ریزیدتحقیقات نشان می‌دهند حوله‌ یکی از آلوده‌ترین اشیاء خانه‌ است، به خصوص حوله‌های آشپزخانه که در معرض مواد غذایی مختلف نیز قرار می‌گیرند. نزدیک به 90 درصد پارچه‌ها و حوله‌هایی که در آشپزخانه استفاده می‌شوند آلودگی میکروبی دارند. وقتی دستهایتان را خوب شسته‌اید یک حوله کثیف می‌تواند شستن را کاملا بی‌فایده کند. بهتر است در آشپزخانه به خصوص برای پاک کردن سطوح مختلف تا حد ممکن از حوله‌های یکبار مصرف یا دستمال کاغذی استفاده کنید.تحقیقات نشان می‌دهند که فلاش توالت، قطرات ریز آب را تا شش متر دورتر پرتاب می‌کند. بنابراین بد نیست تا حد امکان مسواک را دور از ترشحات آلوده نگهداری کنید. اما مسواک را در جای بسته یا داخل پوشش قرار ندهید، بهتر است مسواک هوا بخورد و خشک شود.تحقیقات نشان می‌دهند شیر دستشویی تا 21 برابر توالت، آلوده به باکتری استلوازم مختلفی هست و این کیف‌ها همه جا برده می‌شوند، در جاهای مختلفی گذاشته می‌شوند و بنابراین مرکز تجمع باکتری می‌شوند. به گفته محققان کیف دستی تا 10 برابر توالت می‌توانند حاوی باکتری باشند، دسته کیف‌ها از همه جا آلوده‌تر است.صدها نفر در روز از آسانسورها استفاده می‌کنند و معمولا هم کسی آنها را تمیز نمی‌کند. شاید بد نباشد در صورت امکان از پله استفاده کنید چون هم تمیزتر و هم سالم‌تر است.تخته خردکن یکی از پناهگاه‌های خوب برای باکتری‌هاست و تا 200 برابر توالت ممکن است در آن باکتری پیدا شود. یکی از آلوده‌ترین لوازم خانه است که تا 400 برابر توالت می‌تواند باکتری داشته باشد. هر اسکناس حامل تا 200 هزار باکتری استعابر بانک هم همینطور است، هزاران نفر از آن استفاده می‌کنند و شسته نمی‌شود و علاوه بر این با پول هم در تماس است. متخصصان می‌گویند بعد از استفاده از عابر بانک هم جیبتان غنی‌تر و هم دستتان با 5000 باکتری بیشتر غنی می‌شود.فرمان خودروفرمان پنج برابر توالت آلودگی دارد،

ناخنک چشم چیست؟

بر اثر عواملی از جمله گرد و خاک و نور خورشید در برخی افراد در قسمت داخلی چشم در ملتهمه بافت غیرعادی ایجاد می‌شود که به آن "تری‌جیم" گفته می‌شود.به عبارت دیگر "تری‌جیم" تغییر غیرعادی بافت ملتهمه در گوشه داخلی چشم است که بصورت یک برجستگی با عروق خونی و قرمز رنگ ظاهر می‌شود.در برخی موارد این بافت غیرعادی گسترده‌تر شده و حالت تهاجمی به خود می‌گیرد و قرنیه چشم را نیز درگیر می‌کند که در این حالت به آن "ناخنک" گفته می‌شود.گرد و خاک و نور خورشید عمده‌ترین عوامل ایجاد ناخنک چشم است همین امر موجب شده تا بیشترین موارد ناخنک چشم در کشاورزان و دامداران که در فضاهای روباز و همراه با گرد و خاک فعالیت می‌کنند، رخ ‌دهد.متاسفانه با توجه به بروز پدیده گرد و خاک در شهرها در سال‌های اخیر خطر ابتلا به بروز ناخنک نیز در افراد ساکن شهر افزایش پیدا کرده است.

خوراکیهای سرطانزا

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ابتلا به 80 درصد سرطان‌ها مستقیم به سبک زندگی ما بستگی دارد. این سازمان می‌گوید اگر خورد و خوراک و سبک زندگی‌مان را اصلاح نکنیم، به‌طور حتم در سال‌های آینده، سرطان به جای بیماری‌های قلبی در صدر دلایل مرگ‌ومیر قرار خواهدگرفتانواع خوراکی‌های دودی مانند ماهی، برنج، گوشت، سوسیس،‌ کالباس، سس و پنیرهای دودی حاوی موادشیمیایی مختلف ساطع‌شده از دود مانند هیدروکربن‌ها هستند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.ترکیب‌های شیمیایی که در قسمت‌های سوخته خوراکی‌های کبابی یا سرخ‌شده مانند ته‌دیگ، بلال، جوجه کباب، سیب‌زمینی سرخ‌شده و... وجود دارد، حاوی مواد سرطان‌زاست و احتمال ابتلا به انواع سرطان را در مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.برخی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند اسپارتام حاوی ترکیب‌های سرطان‌زا هستند و مصرف آنها نه تنها برای بیماران دیابتی مفید نیست بلکه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را هم در آنها افزایش دهد.عادت به خوردن غذاهای چرب، سرخ‌کردنی و پرکالری می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان رحم را در خانم‌ها بالا ببرد.سدیم، نیتریت، نیترات و نیتروزامین موجود در گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، آنها را به موادغذایی سرطان‌زا تبدیل کرده است. اگر در مصرف این خوراکی‌ها افراط شود، احتمال ابتلا به سرطان‌هایی مانند پستان در مصرف‌کننده بالا می‌رود.حتی اگر خوراکی‌های مفیدی مانند ماهی و میگو هم درون روغن بسیار داغ و با حرارت بسیار بالا سرخ شوند، ترکیب‌های سرطان‌زایی در آنها آزاد می‌شود که خطر ابتلا به انواع سرطان را بالا می‌برند.بیشتر افرادی که در مصرف چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز افراط می‌کنند و رژیم غذایی‌شان از نظر میوه‌ها و سبزی‌ها فقیر است، در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند.هرچه میزان مصرف گوشت‌های کبابی و نیم‌پز در برنامه غذایی‌ بیشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان‌ پروستات و پستان بیشتر خواهدشد.افرادی كه میوه، سبزی و موادغذایی تازه و سالم در برنامه غذایی خود ندارند و اهل الکل و دخانیات هم هستند، به اندازه كافی ویتامین و موادمعدنی دریافت نمی‌كنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری قرار می‌گیرند.

چرا علامه طباطبایی میهمان دعوت نمی‏کرد؟

 حضرت آیت الله نوری همدانی خاطره جالبی را  از زندگی زاهدانه علامه طباطبایی (ره) نقل می‌کنند«علامه طباطبایی (ره) وقتی به قم‌ آمدند با اينكه فيلسوف معروف جهان اسلام، ‌محقّق نامي روزگار و يك استاد متبحّر مشهور تفسير و كلام و حكمت بودند، اما با يك عمامه بسيار كوچك از كرباس آبي رنگ و قباي ساده و بدون جوراب با لباس كمتر از حدّ معمول در كوچه ‌هاي قم‌ تردّد داشت و اگر كسي ایشان را نمی شناخت وی را يك طلبه عادي تصور مي‌كردخانه او اجاره‌اي بود و به خاطر دارم چند بار خانه خود را عوض‌كرد و از خانه دیگر به خانه ‌اي منتقل شدند، منزلش بسيار كوچك و محقر بود حتّي نمي ‌توانستن از دوستان پذيرائي كند چون از نظر امكانات ‌بسيار محدود بودگاهي به خاطر پرسيدن برخی سئوالات علمی مجبور بودم خدمت استاد در منزل شرفياب شوم؛ ‌ايشان در حالي كه جلو دَرِ منزل آمده، دو دست خود را بر دو طرف دَر گذاشته، سرشان را بيرون مي ‌آوردند و به سؤال من گوش داده و پاسخ ‌مي ‌گفتند. در اين هنگام اين سؤال براي من مطرح ‌شد؛ چرا استاد تعارف نمی‌کند منزل بروم. بعدها كه آشنائي من با ايشان بيشتر شد، متوجّه شدم منزل به اندازه‌ اي محدود و محقّر است كه ‌نمي ‌توانند از میهمان پذيرائي كنندمدّتها زندگي ايشان از حّق التّاليف كتاب هايشان اداره مي ‌شد و سال ها مبالغ‌ هنگفتي بدهکار بودند و حتي دامادشان آقای قدّوسي از اين ‌موضوع اطلاع نداشت‌علامه با وجود كسالت قلبي و كسالت اعصاب و کهولت سن‌ّ فقط و فقط براي‌ِ حمايت از دين و نشر فرهنگ اسلام براي ملاقات و مصاحبه با مستشرق‌ فرانسوي (دكتر كُرْبَن‌ُ) هر دو هفته يك بار با زحمت و تحمل رنج فراوان به ‌تهران مي ‌رفتند و اين رفت و آمد با ماشين عمومي مستلزم ‌رنج هاي فراوان بود

اولین بنزین تولیدشده از گیاهان

شرکت آلمانی Audi بتازگی اولین سوخت مصنوعی پاک و عاری از بنزین تولیدشده از گیاهان را نیز ارائه داد.این سوخت، در واقع، توسط شرکت فرانسوی شریک «اودی» به نام «انرژی‌های زیستی جهانی» (Global Bioenergies)، تولید شده است.این نخستین باری است که دانشمندان موفق به تولید بنزین واقعی از گیاهان شده‌اند و چنین موفقیتی نقطه عطفی در تاریخ علم به شمار می‌آید.ایزواکتان در حال حاضر به عنوان یک افزودنی برای ارتقای کیفیت سوخت به کار می‌رود اما از دستاورد جدید می‌توان به عنوان یک سوخت مستقل نیز استفاده کرد.شرکت اودی، شکل نهایی و پالایش‌شده سوخت جدید را e-benzin خوانده و مدعی است به دلیل فقدان سولفور و بنزن در آن، این سوخت به صورت پاک می‌سوزد. سوخت جدید تحت فشردگی بالا، امکان نیرودهی موتورها را فراهم می‌کند.این شرکت به دنبال آزمایش ترکیب سوختی و هدایت موتور توسط سوخت برای مشاهده چگونگی عملکرد آن پیش از استفاده در نیرودهی ناوگان خودروهاست.شرکت‌های اودی و انرژی‌های زیستی جهانی امیدوارند در آینده فرآیند تولید این سوخت را شروع کنند به طوری که بتوان از این ماده که فقط از آب، هیدروژن، دی‌اکسیدکربن و نور خورشید، تولید شده استفاده کرد.

کهکشانی 300هزار میلیارد برابر خورشید

این کهکشان با نام WISE J224607.57-052635.0 حدود 12.5 میلیارد سال‌نوری از زمین فاصله دارد و این بدان معنی است که تصویری که هم‌اکنون از آن دریافت می‌کنیم، مربوط به زمانی است که حدود 1 میلیارد سال از عمر عالم می‌گذشت.دانشمندان حدس می‌زنند عامل اصلی درخشش فوق‌العاده این کهکشان که 300هزار میلیارد برابر خورشید است، ابرسیاه‌چاله عظیمی است که در قلب این کهکشان واقع شده و در آن زمان (1 میلیارد سال پس از مهبانگ) چند میلیارد برابر خورشید سنگینی داشته است. برای مقایسه، کهکشان راه‌شیری حدود 100 تا 150 میلیارد برابر خورشید درخشندگی دارد و در قلب آن، ابرسیاه‌چالهای 4 میلیون بار سنگینتر از خورشید قرار گرفته استچنین ابرسیاه‌چاله‌های بزرگی در زمانی که عالم هنوز به 10درصد عمرش نرسیده بود، می‌بایست بسیار نادر باشند؛ اما دانشمندان تاکنون 20 کهکشان مشابه WISE J224607.57-052635.0 پیدا کرده‌اند و آنها را در دسته جدیدی از اجرام سماوی با عنوان کهکشان‌های فروسرخ فوق‌العاده درخشان ELIRG طبقه‌بندی کرده‌اند. سوال مهم در مورد این اجرام این است که آن‌ها و به‌طور مشخص ابرسیاه‌چاله‌های مرکزی‌شان چطور توانسته‌اند به این ابعاد و جرم عظیم دست پیدا کنند.

زندهماندن مردی کهسرش قطعشد

یک مرد 29 ساله انگلیسی که سال گذشته طی یک تصادف وحشتناک، سرش از ناحیه ستون فقرات قطع شده بود، پس از انجام یک عمل جراحی نادر بطور معجزه‌واری زنده ماند.تونی کووان از نیوکاسل در سپتامبر 2014 کنترل خودروی خود را از دست داده با یک تیر تلفن برخورد کرد. قلب وی از کار افتاد و پیش از انتقال به بیمارستان، توسط امدادگران در محل تصادف احیا شد.مهره C2 گردن کووان شکسته و نخاع وی کاملا آسیب دیده بود، بطوری که پزشکان از زنده ماندن وی قطع امید کرده بودند.پس از این که اسکن‌ها نشان داد مغز کووان دیگر فعالیت ندارد، تصمیم گرفته شد که دستگاه‌ها را از بدن وی جدا کرده و مرگ قطعی او را اعلام کنند. اما خانواده وی علیرغم جدا شدن کامل سر از ستون فقرات، با این موضوع مخالفت کرده و خواستار عمل جراحی شدند. این در حالی بود که سر کووان تنها بوسیله رگها و بافت‌ها به بدن متصل مانده بود.پزشکان در یک عمل جراحی نادر، جمجمه کووان را به وسیله یک صفحه فلزی و پیچ و مهره به ستون فقرات متصل کردند. در کمال تعجب، این مرد جوان زنده ماند و اکنون قرار است از مرکز توانبخشی عصبی هاوتورنز در پترلی مرخص شده و به خانه برگردد

راز گرم شدن حمام شیخ بهایی

 گرم شدن مخزن حمام شیخ بهایی با یک شمع و روشن بودن دائمی آن مطلبی است که در آن شکی وجود ندارد اما هنوز نمی‌توان درباره چگونگی این موضع مطلبی قطعی بیان کرد و تمام موارد بیان شده از حدسیات با توجه به شواهد پیرامونی به دست آمده است.در سال‌های اخیر یک مخترع مشهدی پس از ۳۰۰ سال با شبیه سازی حمام شیخ بهایی به راز این موضوع پی برد.علی‌اصغر برهمند، رئیس انجمن مخترعان خراسان رضوی و طراح شبیه سازی حمام شیخ بهایی مدعی شد که منبع آب این گرمابه از طلا بوده و با توجه به این که طلا رساناترین فلز انتقال گرما است با حرارت کم انرژی زیادی تولید و آب منبع گرم می‌شده است.در طرح شبیه سازی شده به علت دسترسی نداشتن به طلا از مس استفاده شده که در حمام منازل هم قابل استفاده است و موجب صرفه جویی ۳۰ درصدی در مصرف سوخت می‌شود.این اثر پژوهشی که به تایید انجمن مخترعان خراسان رضوی رسیده موفق به کسب دو نشان طلای سوئیس در سال ۲۰۰۶ و مدال طلای مسکو ۲۰۰۷ شده است.در واقع بنا بر نظر برهمند شیخ بهایی با استفاده از طلا که رسانایی بالایی دارد و در انتقال گرما نقش موثری ایفا می‌کند منبع این حمام را ساخت و به دلیل استفاده از طلا و جلوگیری از سرقت آن، راز ساخت آن را پنهان نگه داشت.گرماخانه شیخ بهایی دارای دو سربینه است که سربینه بزرگ متعلق به مردان و سربینه کوچک متعلق به زنان است و دارای استخر و تعدادی خزینه و آب انبار هست.در ارتباط با این حمام نکته مهم این است که آب دیگ‌های آن تا اواسط دوره پهلوی با شعله‌ شمع به جوش می‌آمده است اما اکنون این سیستم کارآیی ندارد که دلایل مختلفی برای این امر ذکر شده است.اما یکی از مشهورترین دلایل ذکر شده برای خاموشی شعله شمع این حمام این است که تعدادی از محققان خارجی در زمان صفویه و قاجار برای پی بردن به راز شمع، بخشی از سازه‌ اصلی را تخریب و پس از آن شمع خاموش شده است.گفتنی است ساخت حمام شیخ بهایی ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۶۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تا ۲۰ سال پیش همچنان این بنا به عنوان حمام استفاده می‌شده است

آثار شگفت انگیز گریه بر بدن

فرد قادر به ریختن 10 اونس اشک و 30 گالن در سال را دارد. این اشک ها می توانند احساسی، اشک رفلکسی و یا روانی و احساسی باشند. اگرچه اشک های حاصل از احساسات حجم بالایی از استرس را دارند، اما باعث آسودگی عنبیه و انتقال این احساس به دیگران را دارد.افراد از گریه کردن در عموم دچار خجالت می شوند، اما باید بدانندکه اشک ریختن باعث از بین رفتن احساسات منفی می شود.گریه قادر به پاکسازی سموم نیز می باشد. اشک هایی که توسط استرس تولید می شوندبه بدن کمک می کنند تا از مواد شیمیایی افزایش دهنده کورتیزول خلاص شوند. گفتنی است که بسیاری از مواد شیمیایی موجود در گریه های احساسی حاوی پرولاکتین پروتئین و هورمون آدرنوکوتیکو هستند که درد را کاهش می دهد.اشک هایی که توسط غدد اشکی تولید می شوند باعث باز شدن دید می گردند. اشک قادر است بهتر از هر گونه داروی ضد افسردگی خلق و خو را بهبود بخشد. طبق مطالعات به عمل آمده گریه کردن باعث تسکین روح و خلق افراد می شود. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی و خلقی ممکن است کمتر اثرات مثبت گریه را تجربه کنند.یک گریه خوب می تواند احساس آسودگی را به فرد انتقال دهد، حتی اگر شرایط بد همچنان باقی مانده باشد.نکته قابل توجه این است که گریه هورمون های استرس و سموم را از بدن رها کرده و باعث کاهش تنش می گردد.مارتین روان درمانگر معتقد است که گریه یک جایگزین سالم و مناسب برای مشت زدن به دیوار به شمار می رود و مانع از مشکلاتی می شود که سلامت جسم را تهدید می کند. لذا اشک ریختن یک راه امن و موثر برای مقابله با استرس است

بعد از ناهار نخوابید

عموم مردم بعد از صرف نهار می‌خوابند که این مساله برای دستگاه گوارش به هیچ عنوان مناسب نیست.بعد از مصرف غذا گردش خون در بدن زیادتر می‌شود و با توجه به افزایش گردش خون باید فاصله بین صرف نهار و استراحت حداقل نیم ساعت باشد.اگر این فاصله نیم ساعتی رعایت نشود روند جذب غذا مختل و در نتیجه موجب بروز مشکلاتی چون سنگینی معده، سوءهاضمه، اسیدی شدن معده و یبوست در فرد می‌شود. با توجه به گرم شدن هوا در این فصل هر فرد عادی باید روزانه هشت لیوان آب مصرف کند. افرادی که به دلیل شرایط شغلی در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند طبیعتا باید مصرف آب را افزایش دهند.کمک به هضم غذا، شادابی پوست، کاهش استرس، کاهش غلظت خون، پائین آوردن ضریب سکته‌های قلبی و مغزی، از بین بردن یبوست، جلوگیری از گرمازدگی و... گوشه‌ای از مزایای مصرف آب است.

تاثیر عفونت بر بهره هوشی افراد

مشکلات یک بیمار لزوماً با درمان عفونت وی تمام نمی‌شود و عفونت‌ها می‌توانند بر بهره هوشی او اثر بگذارند.
 
در این مطالعه 190 هزار دانمارکی متولد بین سال‌های 1974 و 1994 حضور داشتند و بهره هوشی این افراد بین سال‌های 2006 و 2012 ارزیابی شد35درصد این افراد، پیش از تجربه‌کردن آزمون‌های بهره هوشی، به دلیل عفونت در بیمارستان بستری شده بودند.یافته‌های جدید، ارتباط بین بستری‌شدن به دلیل عفونت و نمره بهره هوشی 1.76 نمره پایین‌تر از حد متوسط را نشان می‌دهد. افرادی هم که پنج بار یا بیشتر به دلیل عفونت بستری شده بودند، بهره هوشی‌شان، 9.44 نمره پایین‌تر از حد متوسط بود.عفونت‌های موجود در مغز، بیشترین اثر را بر روی توانایی شناختی داشتند، اما بسیاری از عفونت‌های دیگر که نیاز به بستری‌شدن داشتند نیز می‌توانند منجر به نقص توانایی شناختی شوند.همچنین به نظر می‌رسد خود سیستم ایمنی می‌تواند چنان بر مغز اثر بگذارد که بهره هوشی فرد چندین سال‌ پس از درمان عفونت دچار نقص شود.دانشمندان پیش‌تر دریافته‌ بودند عفونت‌ها می‌توانند در ابتلا به افسردگی و اسکیزوفرنی تاثیر داشته باشند؛ همچنین این شرایط بر روی توانایی شناختی بیمارانی که از زوال عقل رنج می‌برند نیز اثر می‌گذارد.مطالعه جدید در دانمارک، بزرگ‌ترین پژوهشی است که نشان می‌دهد عفونت‌ها می‌توانند بر مغز و توانایی شناختی در افراد سالم نیز اثر بگذارند.دانشمندان امیدوارند آگاهی بیشتر از این ارتباط به پیشگیری از نقص سلامت ذهنی افراد و ارتقای درمان‌های آتی کمک کند.

به چه کسی با سواد میگویند ؟

تعریف کلاسیک سواد توانایی خواندن و نوشتن است.اما امروزه در قرن بیست یکم توانایی خواندن و نوشتن تنها بخش کوچکی از تعریف سواد است و حتی داشتن مدارک و مدارج عالیه دانشگاهی نیز دال بر با سوادی افراد نیست.بر اساس تعریف یونسکو شخص با سواد فردی است ک تمام پارامتر های زیر را در خود داراست:

١- سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو احسن

٢- سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه (آداب معاشرت- روابط اجتماعی احسن)

٣- سواد مالی: توانایی مدیریت اقتصادی درآمد (چگونگی پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت خرج)

۴- سواد رسانه: اینکه بدانیم کدام رسانه ها معتبر و کدام نا معتبر است؛ توانایی تشخیص وثوق اخبار و دیگر پیام های رسانه ای

۵- سواد آموزش و پرورش: توانایی تربیت فرزندان به نحو احسن

۶- سواد رایانه: توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه رایانه ICDL ( مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه و مدیریت فایل ها، واژه پردازی

سرطان در کمین طاس ها

بر اساس پژوهش جدید مردانی که کچل می‌شوند، در مقایسه با مردانی که مویشان حفظ می‌شود، بیشتر احتمال دارد که به نوعی سرطان بدخیم مبتلا شوندمطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد مردانی که بعد از 35 سالگی دچار ریزش مو می شوند احتمال ابتلای آن ها به سرطان بیشتر است.بررسی ها نشان می دهند، مردان بعد از سن 30 سالگی با مراجعه منظم به پزشک و متخصص پوست و مو باید میزان هورمون های بدنشان را در حد تعادل نگه دارند و با دارو مانع ریزش موهای خود شوند.دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی بر روی داوطلبان دریافتندسرطان  و کچلی مردان می‌تواند به دلیل سطوح بالای هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) و گیرنده‌های آندروژن حاصل شود.دانشمندان در تلاش اند تا با ساخت و طراحی نوعی دارو بتوانند ریزش موی مردانه را متوقف کنند و از طاسی در آقایان جلوگیری کنند.

در کار خیر حاجت استخاره نیست

هر وقت دلش می گرفت به کنار رودخانه می آمد. در ساحل می نشست و به آب نگاه می کرد. پاکی و طراوت آب، غصه هایش را می شست. اگر بیکار بود همانجا می نشست و مثل بچه ها گِل بازی می کرد.آن روز هم داشت با گِل های کنار رودخانه، خانه می ساخت. جلوی خانه باغچه ایی درست کرد و توی باغچه چند ساقه علف و گُل صحرایی گذاشت.ناگهان صدای پایی شنید برگشت و نگاه کرد. زبیده خاتون (همسر خلیفه) با یکی از خدمتکارانش به طرف او آمد. به کارش ادامه داد. همسر خلیفه بالای سرش ایستاد و گفت: بهلول، چه می سازی؟بهلول با لحنی جدی گفت: بهشت می سازم.همسر هارون که می دانست بهلول شوخی می کند، گفت: آن را می فروشی؟!بهلول گفت: می فروشم. قیمت آن چند دینار است؟ صد دینار.زبیده خاتون گفت:من آن را می خرم.بهلول صد دینار را گرفت و گفت: این بهشت مال تو، قباله آن را بعد می نویسم و به تو می دهم.زبیده خاتون لبخندی زد و رفت.بهلول، سکه ها را گرفت و به طرف شهر رفت. بین راه به هر فقیری رسید یک سکه به او داد. وقتی تمام دینارها را صدقه داد، با خیال راحت به خانه برگشت.زبیده خاتون همان شب، در خواب، وارد باغ بزرگ و زیبایی شد. در میان باغ، قصرهایی دید که با جواهرات هفت رنگ تزئین شده بود. گلهای باغ، عطر عجیبی داشتند. زیر هر درخت چند کنیز زیبا، آماده به خدمت ایستاده بودند. یکی از کنیزها، ورقی طلایی رنگ به زبیده خاتون داد و گفت: این قباله همان بهشتی است که از بهلول خریده ای.وقتی زبیده از خواب بیدار شد از خوشحالی ماجرای بهشت خریدن و خوابی را که دیده بود برای هارون تعریف کرد.صبح زود، هارون یکی از خدمتکارانش را به دنبال بهلول فرستاد. وقتی بهلول به قصر آمد، هارون به او خوش آمد گفت و با مهربانی و گرمی از او استقبال کرد. بعد صد دینار به بهلول داد و گفت:یکی از همان بهشت هایی را که به زبیده فروختی به من هم بفروش.بهلول، سکه ها را به هارون پس داد و گفت: به تو نمی فروشم.هارون گفت:اگر مبلغ بیشتری می خواهی، حاضرم بدهم.بهلول گفت:اگر هزار دینار هم بدهی، نمی فروشم.هارون ناراحت شد و پرسید:چرا؟ بهلول گفت: زبیده خاتون، آن بهشت را ندیده خرید، اما تو می دانی و می خواهی بخری، من به تو نمی فروشم!

گیاه همه فن حریف

زنجبیل نوعی گیاه زیر زمینی است ساقه‌ی ریشه دار این گیاه بخشی از ساقه‌های اصلی است.ریشه‌ این گیاه در درمان سرگیجه، تهوع، استفراغ، دریا زدگی و تعریق بسیار مفید است. همچنین گلو درد، دردهای قاعدگی و تب را کاهش می‌دهد.نحوه‌ی مصرف فرآورده‌های زنجبیل به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. روزانه ۲ تا ۴ گرم زنجبیل مصرف کنید. حتما مقدار مصرف را وزن کنید تا دریابید که چه حدی از آن معادل ۲ تا ۴ گرم است.برای درمان تهوع، گاز معده، سوء هاضمه و برای پیشگیری از استفراغ هر ۴ ساعت یکبار، نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل میل کنید.برای درمان بیماری‌های ناشی از سرماخوردگی، تب، گلو درد، سردرد و گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی، ۲ قاشق غذایی از دم کرده‌ی زنجبیل بنوشید. روغن زنجبیل را روی مفاصل خود بمالید؛ مطالعات نشان می‌دهد که هیچ ماده‌ای بهتر از زنجبیل در مقابل بیماری ها و مشکلات روزانه عمل نمی‌کند، برای درمان درد ورم مفصل، روغن این گیاه را روی مفاصل خود بمالید تا دردهای مفاصل تان کاهش پیدا کند.این ماده غذایی در مقابله با سرطان تخمدان بسیار موثر است. زنجبیل، سلول‌های سرطانی تخمدان را از بین می‌برد. همچنین آنتی اکسیدانی بوده و با داشتن خواص ضد عفونی کننده، آرامش بخش و ضد باکتری بودن به کمک انسان‌ها آمده و به داشتن نفسی تازه و خوش‌بو کمک می‌کند.زنجبیل، منبع خوبی از آهن، پتاسیم و ویتامین E است. این گیاه به مهار تخمدان ها کمک می‌کند. التهاب تخمدان ها در ایجاد سرطان نقش اساسی دارند.زنجبیل در درمان تهوع، گاز معده، تب و دردهای قاعدگی بسیار مفید بوده و حاوی آهن و کلسیم است.

چرا پنی سیلین دردناک است

 

از آنجاکه پنی‌سیلین حالت سوسپانسیون داشته، بسیار رقیق است و حجم بالایی دارد، هنگام تزریق دردناک بوده و بیمار درد زیادی را تحمل می‌کند. پنی‌سیلین هم مانند هر دارو یا ماده غذایی دیگر ممکن است در برخی از افراد حساسیت ایجاد کند و منجر به واکنش بدن شود. سیستم ایمنی بدن برخی افراد نسبت به ماده پنی‌سیلین حساس‌تر بوده و تاکنون علت قانع کننده‌ای برای آن یافت نشده است.اگر برای نخستین بار است که می‌خواهید پنی‌سیلین تزریق کنید، حتما باید قبل از تزریق، روی ساعد دست تست شود تا در صورت بروز علائم حساسیت از ادامه تزریق خودداری شود. تزریق پنی‌سیلین در افرادی که به این دارو حساسیت دارند، ممکن است با طیف گسترده‌ای از علائم همراه باشد. البته میزان و نوع علائم به شدت واکنش بدن و حساسیت به دارو بستگی دارد.علائمی که بر اثر حساسیت به پنی‌سیلین پدیدار می‌شود با توجه به شدت حساسیت و نوع افراد شامل کاهش شدید فشار خون، علائم تستی، قرمزی دست، ضایعات جلدی، عوارض پوستی مانند کهیر و اگزما و همچنین در برخی موارد اسپاسم راه هوایی است. به همین دلیل تست پنی‌سیلین در حجم بسیار کم تزریق می‌شود، اما گاهی گفته شده که همین حجم کم هم ممکن است مشکل‌آفرین باشد.در بیمارانی که مشخص شود به پنی‌سیلین حساسیت دارند با توجه به نوع عفونت، پزشک معالج داروی جایگزین تجویز می‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.