رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر تلاش ایران برای حل و فصل پرونده هسته ای، از مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های غرب خبر داد و گفت: زیاده خواهی های غرب فرصت های دستیابی به توافق جامع هسته ای را از بین می برد.

ولایتی: غرب در مذاکرات هسته ای با ایران زیاده خواهی نکند

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی شامگاه چهارشنبه با حضور در مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ارتش خلق چین، اظهار داشت: تمام تلاش جمهوری اسلامی ایران به سرانجام رسیدن مسالمت آمیز پرونده هسته ای است اما در این بین چنانچه زیاده خواهی هایی از سوی برخی کشورهای غربی مشاهده شود، ایستادگی و کوتاه نیامدن از حقوق ملت ایران اولویت اول و آخر در برخورد با آنان خواهد بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: توافق هسته ای عادلانه قابل دستیابی است اما تحقق این مهم به طرف های مقابل ایران نیز بستگی دارد و بهتر است آنان از فرصت پیش آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

ژنرال «سین خو» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ارتش خلق چین نیز در سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با ولایتی، گزارشی از فعالیت های مطالعاتی این مرکز را با اطلاع هیات ایرانی قرار دارد.

وی همچنین خواستار همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و اعلام کرد: مرکز مطالعات استراتژیک ارتش خلق آماده است در حوزه های مختلف از جمله مسائل منطقه ای، مشورتی و حوزه امنیتی آسیا با طرف ایرانی همکاری نزدیکتری داشته باشد.

ولایتی نیز ضمن تشکر از برنامه ریزی به عمل آمده به منظور انجام این ملاقات در خصوص تنوع فعالیت ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مطالبی را ارائه و گفت: حوزه تکنولوژی و علمی و فناوری در ایران با اهتمام جدی در حال پیگیری است و می توان بسترهای لازم همکاری را در حوزه های مورد علاقه طراحی و عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه همگرایی کشورهای آسیایی در حوزه اقتصادی مناسب بوده اما کافی ندانست، خواستار گسترش همکاری میان ایران و چین به عنوان دو کشور تاثیر گذار منطقه در زمینه های مختلف بویژه تامین امنیت و صلح شد.

در همین ارتباط و در دیدار جداگانه دیگر نیز دکتر ولایتی در موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین (cicir) که زیر نظر نخست وزیر و شورای دولتی این کشور اداره می شود شرکت کرد و با رئیس و معاونین این مجموعه به خصوص در حوزه موضوعات منطقه ای و خاوریمانه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و ضرورت همکاری دو طرف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در برابر گروه های افراطی، تکفیری و تروریسم در منطقه ایستادگی نموده و این مسیر را ادامه خواهد داد و با توجه به جایگاه دو کشور و مسائل و مصیبت هایی که برخی کشورهای غربی با حمایت برخی کشورهای آسیایی در این حوزه ایجاد نموده اند ضرورت همکاری بیشتر وجود خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه گذشته (2 خرداد) در صدر هیاتی و با هدف شرکت در نخستین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» وارد پکن شد.

وی در مدت حضور خود در پکن علاوه بر شرکت در نشست های این اجلاس، از مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی چین از جمله شرکت فناوری «هوآوی»، مرکز مطالعات بین الملل وزارت امور خارجه، مرکز مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه پکن، موسسه مطالعاتی «کریکر» بازدید کرد و روز گذشته - چهارشنبه - نیز در جلسه اتاق فکر دانشگاه رن مین (خلق) پکن حضور یافت.

وی در این نشست بر گسترش تروریسم در منطقه خاورمیانه هشدار داد و از کشورهای آسیایی خواست در کنار فعالیت ها و مبادلات اقتصادی خود، باید همکاری در خصوص مبارزه با این پدیده شوم را نیز جدی بگیرند.

ولایتی همچنین در سخنان خود در دومین روز از نخستین نشست سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا در سخنانی بر نقش قاره آسیا و جایگاه مهم آن در ایجاد صلح و امنیت جهانی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه «آسیا در دهه آینده محور توسعه و امنیت جهانی خواهد بود»، گفت: ضرورت دارد مشکلات و معضلات آسیا به صورت دقیق آسیب شناسی شود.

در دیدارها و ملاقات های صورت گرفته از سوی ولایتی، فروزش معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، صفری سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین، سعید محمدی مشاور رئیس مرکز و تعدادی دیگر وی را همراهی می کردند.

ولایتی و هیات همراه، شب گذشته (چهارشنبه) پکن را به مقصد تهران ترک کرد.

 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.