عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز شاهد هستیم که خط فکری کشورهای استکباری همان خط فکری ابولهب در صدر اسلام است.

خط فکری کشورهای استکباری همان خط فکری ابولهب در صدر اسلام است

به گزارش تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن کریم که در مهدیه مشهد برگزار شد، در بیان نکات تفسیری آیه اول سوره «مسد»، اظهار داشت: فخر رازی در ارتباط با آیه اول نکات قابل تأملی دارد؛ نکته اول تحلیلی است درباره عبارت «یدا»، که همانطور که در جلسه گذشته گفته شد، به خسارت عملی ابولهب و انسان‌هایی که در جریان ابولهب هستند، اشاره دارد.

امام جمعه مشهد مقدس ‌افزود: عملیات انسان بر دو بخش است، یکی سلسله عملیات مادی و دنیوی که نتیجه‌اش در عرصه‌های جسمانی و مادی زندگی ظاهر می‌شود و دیگری سلسله عملیاتی که در رنگ زندگی مادی نقش ندارد و نتایج آن در عرصه زندگی اخروی ظاهر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها با هر عقیده و باور دو نوع کار می‌کنند، یکی کارهایی که نتیجه اقتصادی دارد و دیگری کارهایی که منافع اقتصادی ندارد و با وجود اینکه برخی معاد را قبول ندارند اما این کارهای فاقد ارزش مادی را با انگیزه‌های مختلف انجام می‌دهند؛ خداوند می‌خواهد بگوید کسانی که در خط ابولهب هستند و سعادت را همیشه در عرصه شکم و شهوت و مقام می‌بییند، هر دو نوع کارشان برای آنها بی نتیجه است.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: عده‌ای در زندگی‌شان کارهایی می‌کنند که درآمد مادی چندانی ندارد، ولی برای آن کار هزینه هم می‌کنند که وقتی آخرت را قبول ندارند این کار را با انگیزه‌های سیاسی اجتماعی و محبوبیت‌های خاص بین مردم انجام می‌دهند چرا که این نتایج هم برای آ‌ن‌ها موضوعیت دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که انسان‌ها در زندگی خود در دو جبهه منفعت‌طلبی و دفع ضرر فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: کسانی که در جریان ابو لهب هستند مثل جریان‌هایی که در مقابله با دین هدفمندند و نیز استکبار جهانی که دین دار بودن مردم سنگی بر سر راه منافع آن‌ها است، به فرموده قرآن‌ها در هیچ کدام از دو جبهه موفق نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بی‌دینی ناشی از لاابالی‌گری با بی‌دینی از روی عداوت متمایز است، گفت: این مسئله در سطح بالاتری، همان دید استکباری موجود در دنیا است؛ جریان‌های استکباری صرفا نمی‌خواهند با بی دینی آزاد باشند بلکه دین را مانع اهداف خود دانسته و می‌گویند دین باید براندازی شود؛ ابولهب نیز می‌گفت دین باید براندازی شود که مسیر توسعه ثروت و قدرت ما هموار باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان فلسفه دفع مومنان از اسلام پرداخت و اظهار داشت:کسی که می خواهد در زندگی موجودی پویا، متحرک و متعالی باشد، کارنامه زندگی‌اش را مبارزه تشکیل می‌دهد و کسی که از همان اول زندگی آرام، راحت و بی‌درد سر بخواهد، نه در عرصه دین و نه در دنیا پویا نیست.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: بنای خدا بر این است که بندگی خدا، بنده سازی خدا و اقامه عبودیت حق در زمین با دفاع صورت گیرد؛ خداوند محتاج کمک ما نیست و می فرماید «اگر می خواستیم کاری می‌کردیم که مردم مانند فرشته‌ها، جز کار خوب انجام ندهند و موانع راه آن‌ها را نیز مسخ می‌کردیم»، از همین رو اگر خداوند بخواهد، آمریکا که سهل است، بزرگ تر از آن هم نابود می شود اما بنای خداوند بر این است که این بندگی با دفاع بندگانش صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دفاع مردم نبود، تمام معابد خدا خراب می‌شد؛ خدا بنده را می‌خواهد که در عرصه عشق به حق مقاومت کند و این نمایشگاه دلدادگی به خدا است؛ این دفاع بندگان از عبودیت خدا نمایشگاه عشق به خدا است که انسان از همه چیزش بگذرد تا در راه بنده سازی برای خدا شهید شود و همه چیزش را فدای خدا کند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان تأکید کرد: زندگی مبارزه است، نمی‌شود بنده خدا باشی و در یک گوشه بدون دردسر نماز بخوانی، اولیا خدا هم چنین زندگی‌ای نداشتند.

انتهای پیام/ آ

 
 
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.