قدس انلاین-زنجان: :سالانه 2 برابر ظرفیت مجاز دام وارد مراتع ییلاقی استان می شود.

2 برابر ظرفیت مجاز دام وارد مراتع زنجان می شود

به گزارش خبرنگار قدس انلاین از زنجان،بهروز گنج خانلو معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان  با اعلام این خبر گفت: 2 هزارو  559 دامدار با 104 هزار و 330 هزار راس دام از 15 خرداد امسال وارد مرتع ییلاقی این استان خواهند شد.

وی افزود :زمان خروج دامداران بهره بردار از مراتع استان15 شهریور است.

به گفته این مقام مسئول، ورود زود هنگام دام به مراتع ییلاقی، خروج دیرهنگام و وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع از عمده مشکلات سد راه مراتع است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه طی سال های اخیر شغل دامداری توجیه اقتصادی ضعیفی داشته است و دامداران برای تامین و امرار معاش خود نیاز به دام بیشتری دارند، اظهارکرد: ثابت بودن ظرفیت مراتع ییلاقی و افزایش تعداد دام ها باعث فشار به مراتع شده است.

گنج خانلو  گفت: برخی از دامدارانی که دارای مجوز چرای دام هستند، پروانه بهره برداری خود را به سایر دامداران فاقد مجوز اجاره می دهند که این نیز قابل اثبات نیست، چرا که شماره سند، کد و پلاک آن بر روی دام وجود ندارد. وی خشکسالی را یکی از عوامل کاهش علوفه در مراتع ییلاقی این استان دانست و از دامداران خواست، زمان ورود و خروج به مراتع را رعایت کنند و تا جایی که امکان دارد در حد ظرفیت ییلاق دام وارد کنند..

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.