تحرکات پیدا و پنهان در «حضرموت» استان شرقی یمن بیانگر سرمایه‌گذاری ویژه و هوشمندانه عربستان بر القاعده و حزب اصلاح در این استان برای تحقق اهداف ریاض در یمن است.

یارگیری عربستان در حضرموت یمن از القاعده، تکفیری‌ها

به گزارش  فارس، سخن گفتن از حمایت عربستان از القاعده در یمن، صرفا تحلیل یا یک گمانه‌زنی نیست به طوری که روزنامه الاخبار می‌نویسد، اطلاعاتی در دست دارد که حمایت تسلیحاتی عربستان از القاعده  در «حضرموت» یمن را تایید می‌کند.

بر اساس این گزارش، در روز دوم ماه آوریل، پس از گذشت 8 روز از آغاز حمله عربستان به یمن، القاعده، به حضرموت حمله کرد و بر شهر «مکلا» مرکز این استان سیطره یافت و به این ترتیب مرکز استانی که یک سوم مساحت یمن را تشکیل می‌دهد، سقوط کرد. در چنین شرایطی گمانه‌زنی می‌شد که ائتلاف سعودی برای مقابله با ارتش و انصارالله به جنگ زمینی روی آورد اما به دلایل نظامی و سیاسی به این اقدام مبادرت نورزید.

القاعده در استان حضرموت که دارای مرزهای طولانی با عربستان است در شرایط کنونی به این دلیل در این استان حضور دارد که به عربستان خدمت کند و این مسئله کاملا روشن است.

اطلاعات جدید به دست آمده، روابط میان ریاض و القاعده در یمن را از دایره گمانه‌زنی‌ها خارج می‌کند و تنها تقاطع در اهداف این دو طرف را به هم وصل نکرده است که القاعده بخواهد از هرج و مرج ایجاد شده برای توسعه فعالیتش در یمن بهره گیرد بلکه بیانگر حمایت مادی عربستان از القاعده در حضرموت است که آخرین سنگرش در یمن است.

«شورای داخلی» نام جدید القاعده در حضرموت

روزنامه الاخبار به اطلاعاتی از طریق یک مقام مسئول بازنشسته دستگاه اطلاعات نظامی یک کشور اروپایی دست یافته که نشان می‌دهد، عربستان در مکلا به القاعده سلاح رسانده است تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده در 4 می نشان می‌دهد که هواپیماهایی ناشناس صندوق صندوق موشک «تاو» همانند موشک‌هایی که در اختیار معارضان مسلح در سوریه است، به حضرموت وارد کرده‌اند.

در گزارش الاخبار به اختلاف ریاض و واشنگتن بر سر القاعده اشاره شده و آمده است که از یک سو جنگنده‌های سعودی تحت حمایت آمریکا جنبش انصارالله را که تنها نیرویی است که در حال نبرد با القاعده است، در یمن سرکوب می‌کنند و از سوی دیگر، پهپادهای آمریکایی به دنبال هدف قرار دادن سرکرده‌های القاعده در حضرموت هستند و اکنون اختلافی در این زمینه میان دو طرف وجود دارد. به همین دلیل، ریاض تمام مراکز دولتی در مکلا را از دستان القاعده خارج کرده و به شورای داخلی حضرموتی (المجلس الاهلی الحضرمی»انتقال داده است تا از این راه رضایت آمریکا نیز جلب شود.

این گزارش اشاره می‌کند که این شورا نام دیگری برای القاعده در حضرموت است و به هیچ وجه از اهداف القاعده فاصله نگرفته است و رسانه‌های وابسته سعودی به شدت روی این مسئله تمرکز کردند و مانور دادند.

به راستی، چرا القاعده که تنها با 200 نیرو، در اوایل آوریل، شهر مکلا را بدون هیچ مشکلی و به راحتی تصرف کرد، این شهر را تحویل شورای داخلی حضرموت داد و از این استان با این میزان سرمایه چشم‌پوشی کرد؟

در واقع شورای داخلی که تلاش دارد خود را به عنوان یک تشکیلات با عضویت ساکنان حضرموت نشان دهد، صرفا نام جدیدی برای عناصر قبیله‌ای همسو با القاعده و حزب اصلاح (شاخه یمنی اخوان المسلمین) است که امور را به دست گرفته تا فضای موجود علیه القاعده را در این استان مهار و تلطیف کند.

استقرار نیروهای القاعده در پایگاه‌های مختلف «حضرموت»

از سوی دیگر پایگاه خبری «شبوه پرس» از حضور گروه‌های مسلح متعدد که وابسته به القاعده هستند، در پایگاه‌های ویژه نظامی استان حضرموت، خبر داد.

بر اساس این گزارش، نیروهای مسلح متعدد در استان «حضرموت» در بخش‌های «وادی حجر»، «فوه»، «غیل باوزیر»، «وادی سر»، «وادی ثبی»، «وادی شحوح»، «وادی النعامة» و مناطق دیگر مستقر شده‌اند و با امیر «خالد باطرفی» فرمانده گروهی موسوم به «ابناء حضرموت»  که نام پوششی و یک کد برای سازمان موسوم به «دولت اسلامی در حضرموت و جزیره العرب» است است، بیعت کرده‌اند.

حضرموت این روزها شاهد تحرکات مشکوک متعدد عناصر القاعده است و اخیرا اخبار متعددی از اقدام عربستان در تشکیل ارتش در این استان برای مهار انقلابیون و انصارالله یمن و جبران شکست عملیات تجاوز به یمن است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    یک تحرک نظامی ارتش یمن و حوثی ها این گروه تروریستی را تارومار خواهد کرد لذا اکنون اینان اهداف مهمتری نسبت به خارج کردن حضرموت از القاعده دارند که ابن مهم بعدا مشخص خواهد شد ولی می توان گفت یک امر آن روند تحرک و بدام افتادن عربستان در چنگال ارتش و حوثی ها دراین منطقه در آینده است زیرا در سرزمین خود از ترس فرارکرده چه رسد به حضرموت که تعدادی تروریست بذل از آن حمایت کنند.