قدس آنلاین- تبریز:استاندار آذربایجان شرقی سند تدبیر توسعه را نقشه راه توسعه استان ذکر کرد و با بیان این که 70 درصد از اهداف این سند وابسته به بخش خصوصی است، از فعالان اقتصادی استان خواست حضور فعال‌تری در پروژه‌های تعریف شده در این سند داشته باشند.

ایجاد برند تجاری مشترک برای محصولات تولیدی در آذربایجان شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده  در سومین همایش طرح معرفی شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان، با اشاره به تدوین سند تدبیر توسعه استان در 11 کارگروه تخصصی، اظهار داشت: این سند مبنای کار تمام کسانی است که دل در گرو توسعه آذربایجان دارند.

وی از اجرای سند تدبیر توسعه استان از ابتدای سال 94 خبر داد و گفت: چشم‌انداز این سند، توسعه پایدار برای کل استان در همه بخش‌ها و ارتقای استان به جایگاه برتر در سطح ملی است.

جبارزاده اضافه کرد: به استناد این سند، آذربایجان شرقی در توسعه کشور به ویژه در بحث بهره‌وری، کارآفرینی و جذب استعدادها نقش حداکثری ایفا خواهد کرد.

استاندار آذربایجان شرقی، توجه ویژه به بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و و نوآور را از ویژگی‌های سند تدبیر توسعه استان ذکر کرد و گفت: تولید محصولات و ارایه خدمات برتر در شان آذربایجان به عنوان پیشتاز در حوزه تولید و تجارت از اهداف این سند است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و جایگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: سند تدبیر توسعه تنها یک افق و چشم‌انداز نیست، بلکه محور این سند آینده‌پژوهی و آینده‌سازی است و لازمه تحقق آن داشتن سازمان‌ها و مدیریت‌های آینده‌پرداز و حرکت به سمت نوآوری‌های آینده‌نگر است.

جبارزاده، قدمت صنایع و عدم به روز بودن تولیدات را یکی از مشکلات اصلی بخش تولید و صنعت استان عنوان کرد و افزود: یکی از افتخارات صنایع ما، استفاده از تکنولوژی‌های چند دهه قبل است، در حالی که با این شرایط امکان رقابت با محصولات روز دنیا وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین باید سازمان‌های آینده‌پرداز داشته باشیم و شرکت‌های ما در کنار بخش دولتی، آماده نگاه به آینده و ایجاد ایده‌ها و مباحث آینده‌نگر باشند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه انتظارات مدیریت اجرایی استان از بخش خصوصی را با استناد به سند تدبیر توسعه تشریح کرد و گفت: انتظار ما از بخش تولید، تحلیل دقیق وضعیت کشور و کسب آمادگی برای شرایط بعد از تحریم است.

وی با اشاره به این که دولت مصمم به نهایی‌سازی توافق هسته‌ای است، گفت: این توافق از یک طرف تهدید و از سویی یک فرصت است، تهدید به خاطر باز شدن مرزهای کشور و امکان ناتوانی تولیدات داخلی با محصولات روز دنیا و فرصت به خاطر امکان ایجاد تعامل سازنده با همه دنیا.

جبارزاده تصریح کرد: واحدهای تولیدی ما باید آماده تنظیم برنامه علمی و جهت‌دار برای این شرایط باشند که یکی از ضروریات آن، نوین‌سازی و ارتقای فناوری است.

وی، تولید ایده‌های دانش‌بنیان را لازمه حفظ تولید و اقتصاد استان دانست و افزود: وجود 3700 عضو هیات علمی و 240 هزار دانشجو در استان ظرفیت بسیار خوبی در بحث ایده‌پردازی و اقتصاد دانش‌بنیان است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای دیگر را از جمله اهداف سند تدبیر توسعه اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری مشترک زمینه‌ساز انتقال فناوری و مهیا شدن بازار و تضمین تولید است و می‌تواند مدیریت علمی و روز دنیا را به همراه داشته باشد.

وی با بیان این که مقیاس واحدهای تولیدی باید تغییر یابد، گفت: از 10 هزار واحد صنعتی استان اکثریت با واحدهای کوچکی است که یارای مقاومت در بحران‌ها را ندارند و هزینه تمام شده تولید در آنها بالاست، لذا بر اساس سند تدبیر توسعه به دنبال ایجاد واحدهای تولیدی در مقیاس بزرگ هستیم که این امر باعث کاهش هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری، رقابت‌پذیری و صادرات محصولات تولیدی و ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود.

جبارزاده همچنین بر ایجاد برند تجاری مشترک برای محصولات تولیدی در استان تاکید کرد و گفت: تبریز و آذربایجان عناوینی با سابقه تاریخی درخشان هستند و اگر محصولاتی با این عناوین داشته باشیم در فراتر از مرزها نیز می‌توانند ایجاد بازار کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این که اجرای سند تدبیر توسعه به عنوان نقشه راه توسعه شهرستان‌ها از ابتدای سال جاری آغاز شده است، افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم پیام این سند را به گوش فعالان اقتصادی برسانیم و لازم است با ارتباط بیشتر بخش‌های دولتی و غیردولتی، همه فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه را نسبت به احکام این سند آگاه کنیم.

وی با بیان این که رویکرد سند تدبیر توسعه، استفاده از توان بخش خصوصی است، افزود: 70 درصد از اهداف این سند وابسته به بخش غیردولتی است و دستگاه‌های دولتی تنها در 30 درصد از پروژه‌های آن که امکان حضور بخش خصوصی نیست سرمایه‌گذاری می‌کنند.

جبارزاده، سند تدبیر توسعه را متکی به یک سال کار کارشناسی و مطالعاتی ذکر کرد و گفت: معتقدیم که توسعه استان تنها توسعه تبریز نیست و باید همه شهرستان‌ها توسعه یابند و این موضوع در سند تدبیر توسعه تعریف شده است.

وی از بخش‌های غیردولتی و سرمایه‌گذاران خواست تا ضمن مطالعه سند تدبیر توسعه استان، بر اساس پروژه‌های تعریف شده در این سند در شهرستان‌ها حضور یابند.

جبارزاده ابراز امیدواری کرد با همکاری فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، آذربایجان شرقی به جایگاه برتر و مورد انتظار مردم استان برسد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به پروژه‌های آزادراه تبریز- بازرگان و احداث چند نیروگاه با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی، این موضوع را نشان‌دهنده وجود امنیت سرمایه‌گذاری در استان و حمایت عملی مدیریت اجرایی استان از سرمایه‌گذاران اعلام کرد.

در پایان این مراسم از شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان که از نظر شاخص‌هایی همچون اثربخشی در بازارها، ایجاد اشتغال، استفاده هوشمند از دارایی‌ها، کیفیت خدمات و محصولات، تولیدات ابتکاری، رشد و بازدهی و بهره‌وری برگزیده شده بودند تقدیر شد.

همچنین تندیس یادبود این همایش از سوی رییس سازمان مدیریت صنعتی کشور به استاندار آذربایجان شرقی اهدا شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.