سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: در سال 93 روند صادرات فرش رشد چشمگیری داشت به طوری که ما در پایان سال گذشته به لحاظ وزنی 5هزار تن فرش به کشورهای دنیا صادر کردیم.

سال گذشته به لحاظ وزنی 5 هزار تن صادرات فرش داشتیم

حمید کارگر ضمن اظهار مزلب فوق با اشاره به دلایل کاهش  حجم صادرات در این سال‌ها به میزان حدود 314 میلیون دلار , از جمله دلایل مهم کاهش صادرات را تحریم‌ها، درگیری‌های سیاسی منطقه، هدفمندی یارانه‌ها و بالا رفتن هزینه‌ها عنوان کرد.

کارگر با بیان اینکه خوشبختانه از فروردین ‌ماه 93 با روند رو به رشد صادرات  مواجه شده ایم, خاطر نشان کرد: ارزش صادرات در پایان سال 93 حدود 330 میلیون دلار بود که از لحاظ وزنی 5 هزار تن فرش به کشورهای دنیا صادر شد.

وی با اشاره به مشکلات فرش دستباف اظهار داشت: یکی از مشکلات صنعت فرش کپی‌برداری از نقشه‌های این فرش توسط رقبا است که برای جلوگیری از این کار باید طرح‌ها، نقوش، منطقه جغرافیایی و برند فرش دستباف ایرانی به ثبت جهانی می‌رسید.

وی ادامه داد: برای این کار ابتدا نقشه‌ها به صورت منطقه‌ای ثبت می شود و پس از آن اقدام برای ثبت جهانی فرش دستباف ایرانی خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه فرش ایران در بازار فرش دستباف جهان در اوج صنعت صادرات است گفت: چین در حال عبور از تولید فرش دستباف است و امروز این کشور به یکی از خریداران فرش دستباف کشورمان تبدیل شده است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران  در پایان خاظر نشان کرد: چین از رقابت با ایران خارج شده و در مقابل رقبای دیگر همانند هند، افغانستان، نپال و ترکیه در حال رقابت با ایران هستند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.