یک هفته پس از درخواست نخست‌وزیر، پارلمان عراق استاندار نینوا را به دلیل نقش داشتن در سقوط این استان به دست داعش برکنار کرد.

پارلمان عراق استاندار نینوا را برکنار کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سرانجام پارلمان عراق در ادامه بررسی علل سقوط استان نینوا در شمال عراق به مرکزیت «موصل» به دست گروه تکفیری داعش، استاندار نینوا را از سمت خود برکنار کرد.

وبگاه خبری السومریه در حالی از تصمیم پارلمان برای برکناری این مقام عراقی خبر داد، که شبکه خبری العربیه اعلام کرد که در این جلسه برخی نمایندگان با هم درگیری فیزیکی پیدا کرده‌اند.

همچنین شبکه خبری «روداو» کردستان عراق به نقل از «بیروان خیلانی» نماینده حزب دموکراتیک کردستان اعلام کرد که پارلمان با رأی موافق 180 نماینده از 210 نماینده حاضر در جلسه امروز، النجیفی را برکنار شده اعلام کرد.

به گفته خیلانی، همزمان با این اتفاق، مشاجره زبانی تعدادی از نمایندگان فراکسیون دولت قانون و نمایندگان استان نینوا و همچنین «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان درگرفت.

از طرفی، طارق حرب، مشاور حقوقی عراقی، به شبکه خبری «روداو» اعلام کرد که این برکناری کاملا قانونی است و پارلمان از حق قانونی خود استفاده کرده است.

حرب گفت: امروز پارلمان برای نخستین بار، از قدرت خود در اجرای قانون استان‌های غیریکپارچه [که عضو یک اقلیم مجزا نیستند] استفاده کرد و برکناری کاملا قانونی و مطابق قانون اساسی بود.

هفته گذشته نیز حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق خواستار برکناری النجیفی شده بود. او با ارسال درخواستی به پارلمان این کشور خواسته بود که وی هر چه زودتر برکنار شود.

هفته گذشته «حیدر المولی» نماینده ائتلاف ملی عراق در پارلمان این کشور اعلام کرد که «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور از پارلمان خواسته «اثیل النجیفی» استاندار نینوا را برکنار کند.

خردادماه سال گذشته گروه داعش با حمله به شهر موصل، در اندک زمانی کوتاه این شهر را تصرف کرد به طوری که بسیاری از کارشناسان و مقامات عراقی، یک از عوامل سقوط سریع آن را خیانت برخی مسئولان نظامی و سیاسی در این استان ذکر کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.